Senaste nytt

Finns det något flygbolag som flyger jorden runt utan codeshare?

Dr. Miles

Expert
Förr fanns det några flygbolag som flög jorden runt (i alla fall man kunde flyga jorden runt) men ett flygbolags nätverk utan codeshare.

Pan Am: Första flygbolaget som opererade jorden runt flygning ensam
United Airlines: De flög London-Delhi och Delhi-Hong Kong som fifth freedom right förutom andra lijnjer till/från USA.
Japan Airlines: De flög New York-London v.v. under 60-70 talet.
Air New Zealand: De flög Hong Kong-London men de la ner den linje ganska nyligen.

Singapore Airlines: Jag vet inte om det räknas som jorden runt, flyger de Singapore-Newark via Stillahavet? Hur som helst de kommer att lägga ner Singapore-Newark snart.

Känner ni andra flygbolag som flög/flyger jorden runt utan codeshare?
 

Xilan

Medlem
Singapore Airlines: Jag vet inte om det räknas som jorden runt, flyger de Singapore-Newark via Stillahavet? Hur som helst de kommer att lägga ner Singapore-Newark snart.

Känner ni andra flygbolag som flög/flyger jorden runt utan codeshare?

Singapore Airlines flight till Newark flyger över Atlanten, åtminstone på hemvägen.
 

Alf

Medlem
Vad jag vet är det bara Pan Am som flög jorden runt med samma plan. Dom flög dessutom en flight österut och en västerut, PA001 resp PA002. Jag har åkt dessa ett antal gånger men bara delsträckor. Dom flögs fram till deras nerläggning med 747 och det var på den tiden Pam Am hade en service i världsklass.
 

Palazzi

Medlem
Virgin Atlantic är väl de närmsta jag kommer på för tillfället... De hade klarat det om inte turen mellan SYD-LAX hade utförts av Virgin Australia

LHR-HKG-SYD-LAX (V Australia)- LHR
 

Palazzi

Medlem
Det är långt ifrån ett bolag...

Japp, men namnet var detsamma... :p

Jag antar att man måste antingen göra som antingen SQ med otroligt långa flygningar eller ha hubbar i flera världsdelar... Det sistnämnda är det inte många bolag som har längre.

Jag håller fortsatt Virgin Atlantic om främsta favorit till att starta en flyglinje som gör att man kan flyga jorden runt..
De har möjligheten från både HKG & SYD att starta en linje till LAX, SFO eller Vancouver... Troligast är väl en linje från Hong Kong, med tanke på att det finns V Australia från Oceanien.
 
Toppen