Senaste nytt

Tips om hotell och aktiviteter i Lugano mottages tacksamt!

Tockstew

Medlem
Hej alla medvetna resenärer!

Jag behöver utöka mitt vetande om Lugano då jag och min sambo ska ta en tur dit med Swiss för de vouchers vi fick oss till livs efter en rejäl försening till JFK. Är så klart intresserad av tips på fina hotell (även utanför staden) och roliga aktiviteter. Vi stannar över en weekend i september.

Hälsningar

Tock
 

Gadden

Medlem
Hej Tock,

Grymt med en weekend i Lugano! Fint ställe där jag varit mycket da jag bor i Schweiz, dock ej i Lugano.

Bästa (men ocksa dyraste) hotellet i stan är Grand Hotel Villa Castagnola au Lac, 5 star Hotel Lugano, Ticino, Switzerland. Business and Wellness Resort | Villa Castagnola. Man kan ha tur och fa till en bra deal dock. *Lite* billigare är Hotel Lugano 4 Stelle | Hotel Lido Seegarten som ocksa är grymt.

Fint att bara hänga runt i stan och uppleva det italiensk/schweiziska och vid bra väder är det härligt med ett dopp i Lago Lugano fran hotellens badbryggor.

För shopping skulle jag rekommendera det stora outlet centret Foxtown i Mendrisio. Bil är da att föredra.

Har ni bil eller hyr-cykel är det mysigt att ta en tur in i Italien och äta lunch pa följande ställe: Hotel Stella d'Italia

I övrigt är det bara att njuta! :)

Hoppas det gav nagra uppslag!

// PG
 

Rasmus86

Ny medlem
Hej!

Jag var i Lugano förra veckan. Tog tåget från Milano.
Jag och sambon besökte berget Mont San Salvatore (som rekommenderas före Mont Bré) - där har du 360 view över Lugano, berg och fin natur.

Piazza di Riforma är det mest kända torget i Lugano, där många festivaler hålls sommartid. Finns ett flertal fina cathedraler som ni kan gå in och kolla i också. Inne i stan finns mestadels lyxshopping. Vi åt en lunch en bit från Piazza di Riforma nära Lake Lugano, Restaurant Mary tror jag den hette....

Om du vill bo flådigt rekommenderar jag Hotel Splendido, ca 200 m från kärncentrum. Lungt och fint, alldeles vid Lake Lugano.

Have fun!

/Rasmus
 

Palazzi

Medlem
Har inte mycket att tillägga, utöver det som redan sagts.

Hotellen är svindyra, inte minst de som räknats upp. En bra kompromiss är Novotel, speciellt under Accor-rean (http://www.businessclass.se/hotell/11318-accor-super-sale.html)..... 850kr/natt nu med 50% rea!

Värt att ta "Funivie" upp på olika bergstoppar som omgärdar staden :)

Ta dig även tid att åka lokaltåg upp till huvudorten Bellinzona, som är verkligt unik (Bellinzona - Wikipedia).

Om du inte har mycket tid över skulle jag inte betala för en resa till Milano, för jag antar att du redan varit där (?)
 
Toppen