Senaste nytt

SAS flygbolagspartner i USA

mry

Medlem
Har noterat på senare tid att man när man flyger till USA allt som ofta får upp anslutningsflighter i USA med AA istället för UA/CO som man ofta fick förut. Har de något avtal numera och är det ett tecken på att SAS är påväg att lämna *A?


Edit: skrev lite fel i rubriken, kanske någon kan ändra den?
 

Homer

Medlem
jag sökte nyss på inrikes flyg i usa och fick upp alternativ med AA+US, vet inte riktigt hur detta ska tolkas
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Flög i somras med SAS kombinerat med AA en biljett ordnad av resebyrå CPH-LAX-BOS-LHR-CPH. Var lite förvånad faktiskt.
 
Jag vet inte hur man skall tolka det. Jag har lyckats få upp förslag i Corporate Booking med AA, KL & AF även transatrl. Mycket konstigt som sagt.
 

Dr. Miles

Expert
De flesta inrikes flyg biljetter i USA är baserad som enkelresabiljett.

T ex du vill flyga mellan New York och Los Angeles. Direktflyg kan vara dyrt och anslutningsflyg inom samma flygbolag/allians kan också vara dyrt. Men ibland är det så att kombination av New York-Chicago med flygbolag A och Chicago-Los Angeles med flygbolag B är billigare än andra alternativ.

Då kan situation som OPs förekomma.
 

Senator

Moderator
Hej,

SAS kan ha överenskommelse med AA utan att det innebär ändring av Star, One World etc. T.ex. flyger AA från LHR T3 som SAS, och ofta får man upp connections med SAS eller BMI från OSL/ARN/CPH och inte BA då det är smidigare. Tror inte man skall läsa så mycket mellan raderna här.
 

tourist

Medlem
Jag har också lagt märke till att jag nu verkar få ungefär lika många förslag SK+AA som SK+UA och SK+CO på sas.se. AHOs förklaring om prissammansättning med hjälp av inrikes enkelbiljetter tycker jag låter plausibel.

Men det är ingen än som ställt den viktigaste frågan: Till vilket program ska jag kreditera dessa AA-miles om jag inte brukar flyga OW? För några år sedan öppnade jag ett konto hos Alaska Air för att lägga dit några tusen miles från AA, men klantigt nog glömde jag bort att hålla kontot vid liv inom 24 månader så mina miles förföll. Nu har jag att välja mellan att återaktivera dem för $75 eller öppna ett nytt konto hos AA, BA eller AY (eller AS eller någon annan AA-partner utanför OW) för nästa AA-flygning i december. Är det någon som har tips när jag bara vill spara undan miles utan förhoppningar om status i OW? Finns det något lämpligt program som har familjekonton? (Jag hinner tyvärr inte matchningsflyga med Malev före nästa AA-flygning! ;))
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Men det är ingen än som ställt den viktigaste frågan: Till vilket program ska jag kreditera dessa AA-miles om jag inte brukar flyga OW? För några år sedan öppnade jag ett konto hos Alaska Air för att lägga dit några tusen miles från AA, men klantigt nog glömde jag bort att hålla kontot vid liv inom 18 månader så mina miles förföll. Nu har jag att välja mellan att återaktivera dem för $75 eller öppna ett nytt konto hos AA, BA eller AY (eller AS) för nästa AA-flygning i december. Är det någon som har tips när jag bara vill spara undan miles utan förhoppningar om status i OW? (Jag hinner tyvärr inte matchningsflyga med Malev före nästa AA-flygning! ;))

Jag har många flygbonusprogram konto i olika allianser och vissa av dem använder jag sällan, men samtidigt försöker jag att hindra de miles jag har att gå ut.

Mitt tricks är:
Programera påminnelse i din almanacka. Ca 6 månader och 3 månader innan miles:en går ut. Om du har Android-mobiler, kan du göra det via Google Calendar.

När du har fått påminnelse, har du ca 6 månader på dig att göra något åt situationen. I värsta fall kan du skänka några miles till välgörenhet. Det räknas också som ett aktivitet.
 

tourist

Medlem
Tack AHO för bra tips att använda framöver, jag borde ha skänkt till välgörenhet, men tyvärr är det nu för sent för mina AS-miles om jag inte betalar $75. :(
 
Toppen