Senaste nytt

Business class eller First class på ombokning med Air China?

Yekermo

Medlem
Ser ut som att jag håller på att missa min flight i Shanghai. Min bokning ser ut enligt nedan. Min fråga är om jag missar flighten, kommer Air China då att sätta mig på nästkommande business-flight eller kan de även sätta mig på first? Med tanke på att USDM-bokningen i sig är F och att jag flög in F från TPE?

Bokning:
Utresa: GOT>FRA>ICN>TPE med LH C GOT>FRA, OZ F FRA-ICN och TG C ICN>TPE
Hemresa: TPE>PVG>IST>GOT med CA F TPE>PVG, TK C PVG>IST och TK C IST>GOT
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på:
Vem som opererar din flight till Shanghai
Vem/vad som orsakade försening alt missade flyg
 

Yekermo

Medlem
Det är Air China som flyger mig från Taipei till Shanghai (i F) och det skulle också vara dom som då orsakar att jag missar min Turkish i C connection
 

Dr. Miles

Expert
Rent regelmässigt är Air China som är skyldig att arrangera ombokning.
Om du har ExpertFlyer, rekommenderar dig att kolla alternativ routing som är tillgängliga som bonusresor. Det kan underlätta förhandlingen.

Om de skicka dig med revenue ticket kan det bli, Shanghai-(CA)-Frankfurt-(LH)-Göteborg.
 

Yekermo

Medlem
Japp, så långt är jag med - och jag har kollat i Expertflyer och det finns lediga F-platser med LH men inga C :) Men, har de någon skyldighet att sätta mig i F p.g.a. biljettens uppbyggnad eller "bara" C eftersom det var den typ jag hade med TK?
 

GillBates

Medlem
Med revenue ticket så tjänar du miles vilket kanske kan ses som plåster på såren om så skulle bli fallet.
 

Dr. Miles

Expert
Japp, så långt är jag med - och jag har kollat i Expertflyer och det finns lediga F-platser med LH men inga C :) Men, har de någon skyldighet att sätta mig i F p.g.a. biljettens uppbyggnad eller "bara" C eftersom det var den typ jag hade med TK?

Nej, det transportavtal du har (där du är bokad) är i Busuness class mellan Shanghai-Istanbul-Göteborg, så har Air China inte "skyldighet" att placera dig i First class.
 

A380*G

Medlem
Japp, så långt är jag med - och jag har kollat i Expertflyer och det finns lediga F-platser med LH men inga C :) Men, har de någon skyldighet att sätta mig i F p.g.a. biljettens uppbyggnad eller "bara" C eftersom det var den typ jag hade med TK?
Tvivlar starkt på att de sätter dig på LH, snarare CA som Doktorn sa.

För övrigt en mysko F-kabin med LH från PVG>FRA, endast fyra platser i kabinen totalt?
Nej det är åtta platser. Bara för att inte alla seats syns i ditt seatmapprogram så betyder det inte att LH reducerat F till fyra stolar.
 
Toppen