Senaste nytt

Flytta utomlands av beskattningsskäl

Palazzi

Medlem
Hej forumvänner!

Jag funderade på följande, i relation till businessclass.se:
1. Många har ett stort reseintresse
2. Det verkar finnas ett intresse hos många att bosätta sig utomlands permanent (enligt andra trådar)
3. Det verkar ligga i tiden att efter pension flytta utomlands, med hänvisning till gynnsammare skatteregler
4. Åldersdemografin på businessclass.se är högre än för gemene nätforum, så möjligen finns de flera som närmar sig pensionsålder.

Jag är själv inte nära pensionen, men skulle gärna bosätta mig permanent i ett annat land.

Det finns ju rätt många parametrar som reglerar vinsten av att flytta till ett annat land:
Dels finns det olika regler som gör skillnad på kapitalvinst och inkomst, och de kompliceras ytterligare av olika dubbelbeskattningsavtal. Som en tredje parameter finns ju att flera av de länder som har gynnsamma skatteregler (t.e.x Monaco) har dyrare levnadsstandard. Boende i Kina är ju t.e.x billigare än Italien, oavsett skattesats.

Fler som resonerat kring detta? Vart skulle ni flytta för att "maximera" (populärt ord här) ekonomi i förhållande till levnadsstandard?
 

Matsson

Medlem
När man vill avyttra bolag kan det vara lämpligt med överlåtelse till Cypriotiskt holdingbolag varpå utflyttning till t.e.x Portugal kan reducera kapitalvinsten avsevärt om man skulle vara på det humöret.........
 

Najk

Medlem
Jag hörde ett tips om att flytta till Portugal när man är 55, ta ut all pension under 5år skattefritt och sedan flytta hem eller stanna kvar.
Jag jobbar inte med denna typ av verksamhet så jag kan inte svara på om det finns någon relevans i det, men jag är säker på att det finns personer på detta forum som har koll!
 

JonW

Medlem
Frågan är kanske lite för komplex för att kunna avhandlas här.
Som bekant är svenska medborgare utsatta för omvänd bevisbörda när det gäller skatteärenden.
Dvs. först är det upp till dig att bevisa att du verkligen bor där du påstår minst 50 % av året.
Det kanske inte är så svårt (om du nu inte bluffar), men då har fortfarande SKV möjlighet att åberopa en gummiparagraf som kallas "Anknytning till Sverige"
Det räcker att de påstår (OBS! inte bevisar!) att du har sådan anknytning t ex genom att du har direkta eller indirekta kopplingar till någon svensk affärsverksamhet, inkomster från Sverige alt möjlighet att disponera bostad i Sverige, disponera bil i Sverige, har omfattande tillgångar i Sverige, så är du skattskyldig här. Sen är det upp till dig att bevisa att påståendet är osant, vilket oftast inte är det lättaste, det är ju få utlandssvenskar som släppt kontakten med Sverige helt....

Sen har vi ju frågan om garantipensionen, som aktualiserades senast när den typ 93-åriga tanten flyttade till Thailand.
Garantipension är du bara berättigad till om du bor inom EU. Tanten fick plötsligt se sin pension nästan halveras, och det blev återigen till att anlita TG som flyttfirma...
 

ALU

Medlem
Stanna hemma. Skäl till utomlandsflytt ska aldrig vara ekonomiska utan bygga på förnuft och känsla, det ska kännas rätt. Man ska trots allt bo en stor del av tiden där. Har man väl bestämt sig för att Sverige INTE är landet att bo i, ja då öppnas fler möjligheter. Samtidigt finns numera så många ekonomiska fördelar att faktiskt ekonomiskt vara kvar i Sverige att det kan vara ett gott alternativ.

Det finns anledningar till att vårt land har 140 dubbelbeskattningsavtal, bland de flesta i hela världen, man ska helt enkelt inte tjäna på att bo utomlands såvida det inte är i ett land man ändå inte vill bo...
 

A380*G

Medlem
Att boende i Kina är billigare än i Italien är lite väl generaliserat. Vill du ha en villa eller lägenhet centralt i Shanghai får du nog slanta upp betydligt mer än motsvarande i tex Milano skulle jag tro.
 

Dr. Miles

Expert
Att boende i Kina är billigare än i Italien är lite väl generaliserat. Vill du ha en villa eller lägenhet centralt i Shanghai får du nog slanta upp betydligt mer än motsvarande i tex Milano skulle jag tro.

Ja, det samma gäller även i Beijing.
Luftkvaliteten och tillgång till säker (och billig) mat kan man inte ens jämföra med Italien.
 

Storsteffe

Medlem
Stanna hemma. Skäl till utomlandsflytt ska aldrig vara ekonomiska utan bygga på förnuft och känsla, det ska kännas rätt. Man ska trots allt bo en stor del av tiden där. Har man väl bestämt sig för att Sverige INTE är landet att bo i, ja då öppnas fler möjligheter. Samtidigt finns numera så många ekonomiska fördelar att faktiskt ekonomiskt vara kvar i Sverige att det kan vara ett gott alternativ.

Det finns anledningar till att vårt land har 140 dubbelbeskattningsavtal, bland de flesta i hela världen, man ska helt enkelt inte tjäna på att bo utomlands såvida det inte är i ett land man ändå inte vill bo...

Absolut finns det fördelar med bo i Sverige men ekonomiska? Vilka skulle det i så fall vara? Nu tittar jag mest mot Texas och där skulle jag få det betydligt bättre rent ekonomiskt med halva min nuvarande inkomst, så det blir nog att dra vid 55 :)
 
Toppen