Senaste nytt

Flyg med Ethiopian Airlines med väldigt flygrädd partner

T-Bone

Ny medlem
Hej!

Jag och min flickvän hade en resa till Seychellerna, då vi skulle flyga med Qatar Airways, inbokad över nyår. Min flickvän är mer än måttligt flygrädd och vad vi förstått så är Qatar Airways ett väldigt bra flygbolag och hon kände sig trygg med det.

Nu har vi fått besked om att de inte kommer att flyga till Seychellerna längre efter den sista augusti. Vi blev erbjudna att flyga med Ethiopian Airlines istället, men jag har fått känslan av att service och kvalité på flygplan är sådär med dem. Jag har läst resereportagen här om att resa med dem i business class och det ser ju jättefint ut, men jag har läst en massa skräckhistorier också, och vi kommer inte flyga business.

Vi skulle i så fall flyga med en 757:a och en 737:a.

En vän till mig tipsade om detta forum och sade att det finns mycket samlad kunskap och erfarenhet här så då tänkte jag att ni kanske kunde ge mig era åsikter om Ethiopian Airlines. Har ni känt er trygga vid resa med dem, hur är det att flyga med dem på långflygningar och så vidare, och är det någon flygrädd som flugit med dem?

Det finns eventuellt en möjlighet att byta till Emirates istället för en tilläggskostnad.

Jag är mycket tacksam för era svar och åsikter i fallet!

Vänligen,

Tomas
 

Senator

Moderator
Välkommen till BC.se T-Bone,

Jag flög själv rutten till Seychellerna med ET över nyår. Medlem Igorius var också på väg till samma destination och kan säkert tillägga mer information. då han flög exakt som ni ARN-CAI(stop)-ADD-SEY.

Jag flög FRA-ADD-SEY med en B777 och en B737-800. Jag var i affärsklass medan mina två medpassagerare var i ekonomiklass. Överlags tycker jag säkerhetsnivån låg rätt, jag har ingenting negativt att säga om detta. Jag var väl inte helt nöjd med servicekonceptet, men inga mardrömsscenario att dela med mig. Funktionellt, rent, och trevligt men ingen "whoa" upplevelse.

Afrika är Afrika, så ha med lite tålamod i ADD är väl mitt tips.
 

Igorius

Medlem
Hej och välkommen T-Bone!

Som Senator skriver flög jag (och sambon) ARN-(CAI)-ADD-SEZ med ET, tur och retur över nyår (allt i 737). Inte heller vi har något att invända mot säkerhetstänket, där finns förmodligen ingen anledning till oro. Crew var också överlag väldigt trevlig. Däremot var komforten på sträckan ARN-(CAI)-ADD (business class) enligt vår mening riktigt undermålig. Som bl.a. Jonas C också kan intyga finns knappt någon recline, och stoppet i CAI mitt i natten bidrog även det till att det inte blev en minuts sömn varken ut eller hem för min del. Om det är så att de byter ut 737:an från ARN mot en 757:a och slopar stoppet i CAI slipper ni förstås den olägenheten. Jag vet dock inte hur mycket bättre hårdvaran är på 757:an. På den kortare sträckan ADD-SEZ duger väl 737:an.
 

Jonas C

Medlem
Jag vet dock inte hur mycket bättre hårdvaran är på 757:an. På den kortare sträckan ADD-SEZ duger väl 737:an.

I Business är hårdvaran på B757 samma recliner stol som United använde i sin gamla Business Class. Tror nog inte att flygningen är lika kul i Economy där det saknas skärmar i stolsryggen.

Skulle nog hellre föreslå att T-Bone väljer Emirates dels då de har ett bättre safety record, bättre catering, underhållningssystem ombord, samt att Dubai är en trevligare flygplats att byta på.
 

Palazzi

Medlem
Inget att oroa sig över säkerhetstänket, men jag skulle fundera på om det inte är smidigare med Emirates (beroende på priset)...

Påväg ner flyger du annars direkt via ADD, men på hemvägen är det även ett stopp CAI.

Om man som du beskriver är "väldigt flygrädd" skulle jag möjligen tro att det är flygplatsen ADD som kan ställa till med problem. Det är ju lite rörigt, och möjligen kan man dra den felaktiga slutsatsen att flyget ska vara likadant.

När man flyger Emirates behöver man iaf inte ens fundera, allt är "top notch".

PS. Välkommen T-bone! Är namnet inspirerat av Seinfeld? :)
 

T-Bone

Ny medlem
Hej båda två och tack för välkomnandet och era snabba svar!

Jag kan redan nu säga att de har slopat stoppet i CAI och kör 757:an ARN-ADD.
 

T-Bone

Ny medlem
Inget att oroa sig över säkerhetstänket, men jag skulle fundera på om det inte är smidigare med Emirates (beroende på priset)...

Påväg ner flyger du annars direkt via ADD, men på hemvägen är det även ett stopp CAI.

Om man som du beskriver är "väldigt flygrädd" skulle jag möjligen tro att det är flygplatsen ADD som kan ställa till med problem. Det är ju lite rörigt, och möjligen kan man dra den felaktiga slutsatsen att flyget ska vara likadant.

När man flyger Emirates behöver man iaf inte ens fundera, allt är "top notch".

PS. Välkommen T-bone! Är namnet inspirerat av Seinfeld? :)

Haha, tack och nja :) Det blev så när jag började jobba med en sydafrikan som brukade börja morgonen med att ropa "T-Booooone!" när vi möttes på kontoret.
 

Svante

Medlem
Kan meddela att till min förvåning så blev det INGET stopp i CAI inatt, detta trots att det fortf var en 737a. Mycket angenäm upplevelse, jag var enda pax i business:)
Har inte upplevt ngt negativt i säkerhetshänseende med ET, och då har jag flugit med dem under ett par år nu. Kanske en sak bara, senast på väg hem var det ingen som vill se att jag var jag efter Transsit i ADD...ingen kollade pass gentemot boarding card...men men T.I.A...
 
Toppen