Senaste nytt

The case of the unexplained upgrade fare

dalton

Medlem
I tråkig (o)ordning för min egen del har jag här på forumet varit en klassisk läsare, som snurrar runt i forumen och läser, men inget skriver. Detta ska jag nu försöka ändra på, med en något intressant (och ovanlig) konfirmerad uppgradering hos UA.

Jag vet att det finns en speciell tråd för Buy-up Upgrades men tyckte detta var så ovanligt att en egen tråd var på sin plats.

Case: Dalton ska åka på konferens och jobba i MSY. Tyvärr finns det inga roliga biljetter till vettiga pengar och efter en del bollande med resebyrån blir det UA med flighter och klasser enligt nedan.

CPH-LHR(S)
LHR-IAH(S)
IAH-MSY(S)
MSY-IAD(W)
IAD-FRA(W)
FRA-CPH(W)

Well well - ibland kan ju UA ha upgrades för ok prices vid OLCI/Check in tänker jag.

Inbiten som man är, höll jag kontinuerligt lite koll på vad confirmed upgrade skulle kosta via UA's sida. Det var de första veckorna som vanligt fare difference, dvs cirkus 27k t/r som gällde för att få upgrade till F inrikes i USA och C över atlanten.

En dag hände det som man aldrig tror ska hända. Texten "Upgrade outbound flight to business - 1739SEK".
Yes sir, tänkte jag och körde på omedelbart, men fick felmeddelande och tänkte då att det var någon bugg på siten.
Kikade två timmar senare och försökte då igen, och då gick det igenom.
När första uppgraderingen var genomförd, kom jackpot #2 när jag fick möjlighet att uppgradera båda flighterna (dvs till C-F på outbound-flighten över atlanten samt Y-C hem för 458SEK.
Ja ni läste rätt - 458SEK.

Slutresultatet blev cancellerade economybiljetter och nyutställda/konfirmerade biljetter enligt nedan - för 2197SEK mer än originalpriset:
CPH-LHR(J)
LHR-IAH(F)
IAH-MSY(F)
MSY-IAD(F)
IAD-FRA(J)
FRA-CPH(J)

Har sedan det gick igenom hållit koll dagligen och väntat på att UA ska komma och dra in biljetterna, men har hoppet uppe då jag flyger ut i slutet på denna veckan.
Efter att de några dagar drog pengarna kändes det något tryggare :)
Självklart återkommer jag med tripreport på UA Global First samt BusinessFirst om det går igenom.

Någon som har varit med om något liknande?
 
Last edited:

Gus

Medlem
Ojoj, läckert! Spännande!! :)
Du bokade alltså resan via en resebyrå? Jag visste inte att man kunde uppgradera på uniteds hemsida om man inte bokat via uniteds egen hemsida.
 

dalton

Medlem
Bokat via resebyrå, japp. Tror det i mån av plats fungerar med upgrade på UA's site oavsett vad du har för biljett. Har både funkat med code share samt 117(SK) samt 016(UA) biljettnummer...
 
Grattis! Låter som Jumbooze säger att det antagligen är dollar som priserna ska vara i men att de rört till det, coolio!
 

dalton

Medlem
Gissade på det också, $1700 låter ju rimligt, men $458 låter ju alldeles för billigt för Y->C och C->F. Hur som helst är det ju bara att tacka och ta emot. :)
 
Toppen