Senaste nytt

SAS Business Lounge öppnas för alla (mot betalning)

Tjaeng

Medlem
Jag tycker Twiggs förtjänar beröm för att svara så sansat och förklarande på ifrågasättande inlägg som också är lite spydiga. Twiggs synpunkt om betaltillgång till lounge är inte alls orimlig. Förmånen med tillgång till lounge byggs in i kabinklass respektive statusnivå, och att tillåta engångstillgång mot betalning devalverar känslan av (måttlig...) exklusivitet bl a genom att det sätter en så låg prislapp på förmånen som därigenom känns lite mer banal. Man kan ju också se att ledande bolag som t ex Lufthansa och British Airways inte tillåter engångstillgång i sina lounger.

Din poäng är på sätt och vis rimlig. Å andra sidan kan man med samma rimlighet argumentera för att stora delar av informationsbytet på detta forum i praktiken utgör kaskadmässig devalvering av exklusivitetskänsla. Inte förtjänar folk som jagar poäng, uppgraderingar, statusmatchningar och annat tjafs att andas samma luft som de "r i k t i g a" statusresenärerna?
 
Ett exempel från några veckor sedan. Jag, min chef och en av våra kollegor hade varit i ett kundmöte i Helsingfors. Innan avgången hem tog vi oss till SAS Lounge. Jag fick min chef som min gäst gratis in och vi betalade 28€ för den tredje i sällskapet. Vi tyckte att det var värt att betala prist för att vi kunde sitta ihop och summera dagen, få lite tilltugg, dricka, Wi-Fi och sköna förtäljer att sitta i. Vad är felet?

Om det finns utrymme i Lounge så låt SAS tjäna några extra hundralappar för att sälja access till Lounge. Observera att SAS har alltid möjligheten att säga att det är fullt och de säger på följande sätt info sidan: "Vi reserverar oss för att loungen är öppen för besök i mån av plats och då den övriga trafiksituationen tillåter det."
 

EBGGOT

Medlem
Utgår från att du betalar resorna själv också ur din privata kassa, för det kan väl inte accepteras att någon annan betalat din status som guldmedlem.

Ursäkta men vad har detta med @twiggs oro att "köpa sig tillgång till sas lounge" kan göra SAS lounger än mer överbefolkade?!

Än köp biljett är alltid en köpt biljett! Spelar så ingen roll om du har stulit pengarna till biljetten eller fall din arbetsgivare har betalat den.

Affe, tänk lite på nivån nu!
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Inom marknadsföring talar man ofta om den upplevda/annonserade produkten och den faktiska produkten. Loungen i sig är inget märkvärdigare än ett rum med fåtöljer, lättare förtäring och allehanda drycker. Däremot så betingar gemene man lounger med exklusivitet och lyx (därav kollokationen VIP, som ofta används som prefix till lounge även om det sällan är fallet). Det är genom dessa associationer som man bygger upp värdet på en produkt.

En omärkvärdig produkt som görs otillgänglig kan således uppfattas som mer exklusiv än en bra produkt som görs tillgänglig för massorna. Jämförelsen mellan en Vertu och en iPhone är ett bra exempel på detta.

Börjar man sälja ut förmåner som tidigare inte kunde köpas för pengar, så finns det inte längre någon vits att jaga status eller köpa C-biljetter. Likaså kommer den allmänna uppfattningen om lounger att gå från att vara en exklusiv tillflyktsort till ett glorifierat väntrum om denna förmån görs tillgänglig för massorna. Dvs gapet mellan den upplevda och den faktiska produkten minskar.
 

Tjaeng

Medlem
Börjar man sälja ut förmåner som tidigare inte kunde köpas för pengar, så finns det inte längre någon vits att jaga status eller köpa C-biljetter. Likaså kommer den allmänna uppfattningen om lounger att gå från att vara en exklusiv tillflyktsort till ett glorifierat väntrum om denna förmån görs tillgänglig för massorna. Dvs gapet mellan den upplevda och den faktiska produkten minskar.

Att det "tidigare inte kunde köpas för pengar" har redan blivit vederlagt. Och varför skulle det vara dåligt för resenärer i stort? Om det upplevda värdet närmar sig det satta priset till den grad att det inte längre finns en poäng med att "jaga status eller köpa C-biljetter" kommer folk inte heller att göra det. Kommer så att bli fallet? Högst tveksamt.
 

A380*G

Medlem
Känns som om diskussionen går i stå. Alla har sin åsikt och låt det vara så. Faktum är iaf att SAS tagit detta beslut vare sig man gillar det eller inte.
 
Tjaeng (ditt förrförra inlägg) - det kan du på sätt och vis ha rätt i! :) Det är väl dock inte så relevant eftersom SAS inte har någon kontroll på diskussionen i ett forum men däremot måste de ta ställning till hur de ska göra men betaltillgång! Missförstå mig inte, jag menar inte att det finns en oerhörd och värdefull exklusivitet i SAS lounger som till varje pris måste försvaras mot engångsinträde. Jag menar bara att det ligger något i Twiggs synpunkt och samma tanke uttrycktes sen väldigt bra av Jonas C i hans inlägg, mycket bättre än vad jag själv lyckades med.
 
Last edited:
Dr Miles, jag kommenterade vissa "super-lounger" för att jämföra med SAS som ju som du säger inte har sådana lounger och som därför, menar jag, inte behöver vara så orolig för förlust av exklusivitet i sina lounger.
 
Toppen