Senaste nytt

SAS Business Lounge öppnas för alla (mot betalning)

Rustscheff

Medlem
Är vi inte litet väl elaka mot twiggs nu? Handen på hjärtat-vitsen med ett guldkort är väl ändå att man skall få vissa förmåner. En förmån är något som andra inte får, per definition. Betala för mat och dryck i lounger-det får man ju i Red Carpet Club-och en mera vidrig och oexklusiv plats kan jag inte tänka mig. Tycker man att det inte gör ngt att betala för "kvalitet på mat och dryck" finns det ju ofta skapligt bra restauranger på flygplatserna utanför loungerna...
 

Pho

Medlem
Handen på hjärtat-vitsen med ett guldkort är väl ändå att man skall få vissa förmåner. En förmån är något som andra inte får, per definition.

Och förmånen är väl att du inte behöver betala 249 kronor? Andra förmåner du får är ju extra bagage, men du kan även där betala extra utan guldkort.

Nåja, jag förbluffades egentligen mest över attityden att den som faktiskt betalar för sig skulle vara mindre värd att vara i en lounge än den som har statusmatchat eller försökt flyga ihop så många segment så billigt som möjligt...
 

MarcusC

Medlem
Jag kan hålla med om att guldkortet blir lite mindre värt, samtidigt förstår man ju SAS vill få in pengar och att betala för lounge tillgång kan vara bra för sällan resenärer etc. Sedan ör frågan hur mönga som tycker det är värt 249kr för lounge, gratis Wifi finns ju på Svenska flygplatser, man får ett bättre mål mat än i loungen för 250kr om man inte skall vänta alltför många timmar!? Jag tycker nästan den nya SAS Plus urvattnar ännu mer om "alla" som reser i plus ex vis ARN-CPH kommer ha lounge tillgång...det kan nog resultera i överfulla lounger i större omfattning,och i viss mån urvattnat EBG ?!
 
Last edited:

olsen

Medlem
Är vi inte litet väl elaka mot twiggs nu? Handen på hjärtat-vitsen med ett guldkort är väl ändå att man skall få vissa förmåner. En förmån är något som andra inte får, per definition. Betala för mat och dryck i lounger-det får man ju i Red Carpet Club-och en mera vidrig och oexklusiv plats kan jag inte tänka mig. Tycker man att det inte gör ngt att betala för "kvalitet på mat och dryck" finns det ju ofta skapligt bra restauranger på flygplatserna utanför loungerna...

Jeg holder helt med Rustscheff her. Lounge på flyplass kan til en viss grad også sammenlignes med lounges på 5-stjernes hoteller som selvfølgelig er forbehold gjester som har booket et rom som gir tilgang. Hvordan skulle det bli hvis man tilfeldigvis skulle kunne betale 2-300 kr for å spise frokost eller nippe til kaffe i loungen (ikke den vanlige frokostsalen/restauranten) som i utgangspunktet er forbeholdt et mindretall som har bestilt dyrere rom som gir tilgang eller som kanskje har gullkort? Jeg ville ikke føle at det var ekslusivt i alle fall.

Problemet jeg ser ved at SAS skal ta inngangspenger er at man da mister det lille ekslusive preget som var ved å ha loungetilgang, selv om jeg jo kan bruke en annen lounge ved hjelp av gullkort hvor ikke alt og alle har tilgang. En mellomting kunne være at man i utgangspunktet ikke får tilgang uten gullkort, businesbillett eller en venn men at man kan få komme inn om man betaler en stiv pris for det. Med stiv pris mener jeg at det er akkurat så høyt at man må tenke seg om 3 ganger og fortsatt føler man er idiot som betaler for det men at man gjør det fordi det er lenge til neste fly går eller lignede. 249 kr er litt lite, i alle fall sett med mine norske øyne. Det føles "billig".
Med en høy pris på tilgang blir det begrenset med trøkk men SAS får fortsatt ekstra inntekter og samtidig har man synliggjort en kroneverdi for loungetilgang; "Ååh, med gullkort får jeg tilgang til lounge og det koster vanligvis..."
 

Dr. Miles

Expert
Denna diskussion liknar den som Business class resenär klagade om uppgradering med cash/poäng.
Så länge man betalar med cash/poäng, vad är problemet? Det är inte så att den som inte har tillgång till loungen kommer in.
 

twiggs

Medlem
Utgår från att du betalar resorna själv också ur din privata kassa, för det kan väl inte accepteras att någon annan betalat din status som guldmedlem.

Jag hade nog inte uppnått guldstatus om enbart privatresor hade räknats, men det är mest för att jag har så lite tid för att resa och att det är sällan alla sex, förutom mig själv, i familjen kan resa samtidigt och en uppsplittrad resa inte är något att ha i mina ögon. Om du med inlägget indirekt menar att jag är snål så invänder jag mot det med att säga att jag visserligen är väldigt ekonomisk men långt ifrån snål när det gäller resande; när vi reser är det alltid C-klass som gäller och då skulle det egentligen spelat mindre roll om jag hade guldkort eller inte då vi ändå alltid ändå har tillgång till prioriterad incheck, fast track i security, massor med bagage, lounge (även om det inte blir den allra bästa) och så en någorlunda komfortabel flygning. Det duger för mig!
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Är vi inte litet väl elaka mot twiggs nu? Handen på hjärtat-vitsen med ett guldkort är väl ändå att man skall få vissa förmåner. En förmån är något som andra inte får, per definition. Betala för mat och dryck i lounger-det får man ju i Red Carpet Club-och en mera vidrig och oexklusiv plats kan jag inte tänka mig. Tycker man att det inte gör ngt att betala för "kvalitet på mat och dryck" finns det ju ofta skapligt bra restauranger på flygplatserna utanför loungerna...

Så... att Pandions (och snart Plus-pax) får gratis grejor ur cloudshop-sortimentet är alltså inte en förmån, eftersom det finns en möjlighet för pöbeln att få samma wrap genom att betala extra?
 
Jag tycker Twiggs förtjänar beröm för att svara så sansat och förklarande på ifrågasättande inlägg som också är lite spydiga. Twiggs synpunkt om betaltillgång till lounge är inte alls orimlig. Förmånen med tillgång till lounge byggs in i kabinklass respektive statusnivå, och att tillåta engångstillgång mot betalning devalverar känslan av (måttlig...) exklusivitet bl a genom att det sätter en så låg prislapp på förmånen som därigenom känns lite mer banal. Man kan ju också se att ledande bolag som t ex Lufthansa och British Airways inte tillåter engångstillgång i sina lounger.

Samtidigt innebär det ju onekligen en sorts rakhet och transparens att sätta en prislapp på inträde. Jag håller också med om att ett bolag som SAS ska överväga alla möjligheter till tilläggsinkomster. Jag tror sammantaget att det inte är något stort problem att tillämpa betaltillgång för lounger på "normal" nivå, dvs business class och silver/guldstatus. Däremot tror jag att det skulle vara helt fel att göra det med "super-lounger" såsom Lufthansa/Swiss F-lounger eller Concorde Room där verklig exklusivitet är viktig.
 
Toppen