Senaste nytt

Bonusutnyttjande?

Jag sitter o tittar på en biljett ARN-EWR 2011-12-09 och EWR-ARN 2011-12-12.

Åka economy för 4500-5300kr är ett alternativ.
Men sen kollade jag lite för skojs skull, vad kostar det i poäng.
i economy 30000 + 30000
och bara 30000p till för en t&r i C

Hur kommer det sig då att det kostar 30000p för att uppgradera en köpt economy biljett till business, one-way, så totalt 60000p för att uppgradera en t&r biljett.

Sen lästa jag lite på sas.se som jag vart lite fundersam över:

"Uppgradera direkt på flygplatsen - mellanSkandinavien och Asien, Mellanöstern och USA Poängkostnad
Från Economy till Economy Extra 10 000

Från Economy Extra till Business 20 000

Från Economy till Business 30 000"

Så det går alltså att uppgradera direkt på flygplatsen från den billigaste economy biljetten till business för 30000poäng (ggr 2 för t&r)

Men sen har de en länk som heter:
"Boka uppgradering i förväg
Få en bekräftad uppgradering av klass på SAS och Star Alliance flygbolag"

Trycker man på "läs mer" så står det:

"Du kan boka uppgradera från en klass till nästa - dvs från Economy Extra till Business eller varför inte från Business till First Class (på de bolag där det finns). För att ha möjlighet att uppgradera behöver biljetten vara bokad i en speciell bokningsklass, se tabell nedan."

Vad är det egentligen som gäller?

Tycker att det borde kosta lika mycket att uppgradera en t&r economy biljett till C som skillnaden i poäng mellan economy och C för en bonusresa. Varför ska det kosta dubbelt för?

Lutar åt att försöka med en optiontown istället och spara mina poäng, går det så går det.
 

Dr. Miles

Expert
Generellt Star Alliance Upgrade med poäng är dålig affär.

Economy -> Economy Extra för 10.000 poäng per riktning är ganska bra deal, om man får det förstås.
 

Senator

Moderator
AHO,

Håller med dig helt. Jag tycker faktisk med bränsletillägg och andra avgifter att använda poäng för uppgradering eller även att åka Y-kabin är usel valuta för poäng/miles. Jag använder mina enbart att åka i affärsklass eller FIRST på bonusresor. Störta nackdelen med M&M är att man alltid tar ut bränsleavgift också för bolag som inte själva gör detta som t.ex. SAS.
 

agehall

Medlem
Du kan inte jämföra awardplatser med uppgraderingar rakt av. Till viss del går det väl, men inte helt och hållet. Om du tex kommer till flygplatsen och vill uppgradera, så sker det i mån av plats, oberoende av vilka bokningsklasser som finns kvar. Förbokad uppgradering är jag osäker på hur det sker när man reser med SAS. På andra *A bolag gäller att det måste finnas platser i vissa bokningsklasser för att din uppgradering ska gå igenom.
 
Ja fast borde det inte vara tvärt om i så fall agehall? Om jag bokar en ren bonusbiljett så kostar det hälften så mycket att "uppgradera" från economy till business jämfört med att komma till flygplatsen och uppgradera, där det sker i mån av plats. Det borde i mina ögon då vara tvärt om. Finns det plats i C när man kommer till flygplatsen så är det väl kanon om någon vill bränna av lite poäng och bli uppgraderad. Gör man det i förväg genom att boka en bonusbiljett i C så kanske det blir fullt i C så de tappar någon som skulle köpt en biljett i C?
 

jumbooze

Medlem
Förbokad uppgradering är möjlig inom SAS om du flyger i Eco Extra klass Y, B, S till Business om det finns.
http://www.sas.se/eurobonus/anvand-poang/Uppgradering/Uppgradering-/

Dvs du måste köpa en economy extra biljett och sen ringa kundservice då man ej kan göra detta online för USA resor fnv (ingen avgift).


Jag brukar satsa på OptionTown först, funkar inte det så åker jag i god tid till flygplatsen försöker med poänguppgradering vid Checkin & Gate.

Funkar inte det så får man väl ta en extra whiskey innan boarding för att slockna i economy stolen och sen efter ankomst ringa närmsta massage ställe :D
 

agehall

Medlem
Notera att normalt sett kan du inte uppgradera awardbiljetter. Så har du bokat economy för poäng så är du fast där.

Men jag kan hålla med om att det är mysko att uppgraderingar kan kosta lika mycket som en hel biljett. Det är inte logiskt, men flygbolag är ju inte direkt kända för att ha sådan prissättning.
 
Toppen