Senaste nytt

A-Club - mest värde för poängen

Jacob

Medlem
Jag har återigen kommit upp i 2000 poäng i A-Club vilket är den nivån då man kan få poäng överförda till ett flygbolagsbonusprogram.

Förra gången valde jag att få 2000 poäng överförda till mitt Flying Blue konto, men jag undrar vad som egentligen ger mest värde för poängen.

För 2000 A-Club poäng kan man få:
-E-reward voucher med ett värde av 40 euro som kan användas för delbetalning på alla Accor hotell
-Överföring till ett flygbolagsprogram, närmast i mitt fall ligger Flying Blue. I nästan samtliga fall halveras poängen, så 2000 A-Club poäng blir 1000 poäng i Flying Blue. Flying Blue är dessutom det enda program där man kan få överföring redan vid 2000 poäng, de flesta andra kräver 4000 poäng (t.ex. Lufthansa, BA med flera).

Vad ger egentligen mest för pengarna? Några åsikter?
 

GVA380

Medlem
Hmm, jag sitter med samma bryderier här, har skrapat ihop närmare 17000 A-Club poäng och vet inte riktigt hur jag skall använda dem. Antingen vouchers att använda under den kommande sommarsemestern, eller en överföring, kanske till Lufthansa, men jag vet inte riktigt vad som är mest fördelaktigt.

Jag har återigen kommit upp i 2000 poäng i A-Club vilket är den nivån då man kan få poäng överförda till ett flygbolagsbonusprogram.

Förra gången valde jag att få 2000 poäng överförda till mitt Flying Blue konto, men jag undrar vad som egentligen ger mest värde för poängen.

För 2000 A-Club poäng kan man få:
-E-reward voucher med ett värde av 40 euro som kan användas för delbetalning på alla Accor hotell
-Överföring till ett flygbolagsprogram, närmast i mitt fall ligger Flying Blue. I nästan samtliga fall halveras poängen, så 2000 A-Club poäng blir 1000 poäng i Flying Blue. Flying Blue är dessutom det enda program där man kan få överföring redan vid 2000 poäng, de flesta andra kräver 4000 poäng (t.ex. Lufthansa, BA med flera).

Vad ger egentligen mest för pengarna? Några åsikter?
 

gdaily

Medlem
Jag har en "personlig" måttstock att 1000 miles på ett FF-konto är värt 100-150 kronor.

Med det måttet så är det en no-brainer att absolut inte överföra till Flying Blue i alla fall, om det inte är som så att just dessa 1000 poäng är något jag behöver för att nå just den redemption jag vill göra.

Men vägen till BA via Iberia lät ju bra, nästan för bra för att vara sann!
 

Homer

Medlem
Jag har en "personlig" måttstock att 1000 miles på ett FF-konto är värt 100-150 kronor.

Med det måttet så är det en no-brainer att absolut inte överföra till Flying Blue i alla fall, om det inte är som så att just dessa 1000 poäng är något jag behöver för att nå just den redemption jag vill göra.

Men vägen till BA via Iberia lät ju bra, nästan för bra för att vara sann!


Jo, men det går ju bara fram till 16:e november då IB pluspoints blir AVIOS, vore
ju märkligt om sådana diskrepanser inte skulle åtgärdas därefter.

Men IB har ju partners* som inte BA har så det kan ju vara intressant att ha ett IB konto i alla fall

*t.ex.
Worldhotels: book luxury 4, 5 star hotels, resorts at best prices
Melia Hotels & Resorts
Inicio
 

Homer

Medlem
Jo, men det går ju bara fram till 16:e november då IB pluspoints blir AVIOS, vore
ju märkligt om sådana diskrepanser inte skulle åtgärdas därefter.

Jag hade fel, det är fortfarande så att man får 5ggr så många poäng via IB+ som via BAEC


accor.jpg



Convert your Le Club Accorhotels points into air miles
 

Homer

Medlem
Som jag tolkar det måste man minst föra 3000 poäng till IB-pluskontot? Det är som sagt en bra deal. Annars är väl deras normala växelkurs bland bland det uslare om man vill samla miles via hotellpoäng. Jag försökte göra en översikt på detta tidigare i år.

Njäe,vad jag förstår så överförs poängen systematiskt om man väljer automatisk överförelse efter varje vistelse. Om du redan har Accor poäng på kontot måste det vara 3000 för att du ska kunna göra en överföring.

Men jag har ännu inte provat själv så ja kan inte svära på att det fungerar så.
 

Homer

Medlem
Men nu har jag provat och kan bekräfta att det inte alls funkar så (trots att den officiella Accor representanten säger så FlyerTalk Forums - View Single Post - Le Club to Airline miles - Master Thread ) När man fått ihop 3.000 poäng så överförs de automatiskt, fördelen mot att göra det manuellt är alltså nästan obefintlig.

Det tog bara några dagar innan 7.500 Avios ramlade in på mitt IB+ konto,
alltså en strålande deal nu när det är trippel poäng!
 

Homer

Medlem
Som jag tolkar det måste man minst föra 3000 poäng till IB-pluskontot? Det är som sagt en bra deal. Annars är väl deras normala växelkurs bland bland det uslare om man vill samla miles via hotellpoäng. Jag försökte göra en översikt på detta tidigare i år.

Njäe,vad jag förstår så överförs poängen systematiskt om man väljer automatisk överförelse efter varje vistelse. Om du redan har Accor poäng på kontot måste det vara 3000 för att du ska kunna göra en överföring.

Men jag har ännu inte provat själv så ja kan inte svära på att det fungerar så.

Men nu har jag provat och kan bekräfta att det inte alls funkar så (trots att den officiella Accor representanten säger så FlyerTalk Forums - View Single Post - Le Club to Airline miles - Master Thread ) När man fått ihop 3.000 poäng så överförs de automatiskt, fördelen mot att göra det manuellt är alltså nästan obefintlig.

Det tog bara några dagar innan 7.500 Avios ramlade in på mitt IB+ konto,
alltså en strålande deal nu när det är trippel poäng!


Systematisk överföring utan minimum fick jag att fungera mha det här tricket,
oavsett det antal poäng man har på Accor kontot konverteras de till Avios* :)



*Troligen fungerar det med andra lojalitetsprogram också



Dear Mr Homer,

The automatic transfer of your Le Club Accorhotels points to your Iberia airline loyalty program account is currently being processed.

Le Club Accorhotels points that you have built up will be automatically transferred to your Frequent Flyer account within six weeks for a total of 2,235 airline miles

Details of your transaction
Points balance before your order: 894
Transfer request date: November 27, 2012
Selected airline loyalty program: Iberia
Number of airline miles requested: 2,235
Number of points converted: 894
New points balance as of November 27, 2012: 0
 
Last edited:
Toppen