Senaste nytt

Business class med SAS vs Lufthansa inom Europa

TreD

Medlem
Sedan omkring ett år eller mer har det blivit väldigt svårt för mig att försvara flygning i C-kabin inom Europa med SK eftersom LH normalt sett kan erbjuda en 'Business restricted' till ett pris som är 50-60% av det SK erbjuder, låt vara att SK's pris är i C-klass. Problemet är att SK inte erbjuder enskilda flygningar i rabatterad C-kabin. Som jag ser det är detta ett stort och farligt problem för SK i längden. Det kan betyda att dom förlorar C-kunderna i det långa loppet och förvandlas till ett Skandinaviens KLM, Gud förbjude. Kommentarer på detta äro välkomna!
 

Roger J

Medlem
Vet inte riktigt hur codeshare-avtalet mellan SAS och Lufthansa ser ut, men Lufthansas Z-priser (lika med J-klass på SAS) fungerar på alla SAS-flyg till Tyskland. Som skrivits om tidigare kan man resa exempelvis Arlanda-Frankfurt-Kastrup med enbart SAS-flyg i Business Class på en billig Lufthansabiljett.
Andra exempel är:
ARN-FRA-WAW (t/r Business ca 7000 SEK)
ARN-FRA-TLL/RIX (t/r Business ca 6000 SEK)
Inkl skatter och med SAS-flyg från Arlanda.
 

TreD

Medlem
Tack för det exemplet. Jag måste boka mina tjänsteresor via 'vår' resebyrå - ett bolag jag förövrigt har lite tillit till. Jag brukar i förväg kollationera med SK och Travellink före jag bokar men ser likaväl aldrig sådana priser med SK som du nämner - var nu 'felet' än ligger.
Det slutar med att jag bokar LH (N.B. LH i alla segment).
 

TreD

Medlem
Jag tar ett fiktivt exempel från en rutt jag nyligen flög:
STO-MAD (via CPH respektive FRA) - Utresa 5 december. Retur 12 december.
Pris via SK's webportal: 12.459 SEK. Pris (i Z-klass) via LH's webportal: .8.810 SEK.
LH erbjuder således en biljett som är 30% billigare än SK.

För mig är det vanligen inte intressant att SK säljer en C-biljett med något större flexibilitet, men för övrigt likvärdig med LH's Z-klass. Priset avgör.
Just i detta fall har LH också ett stort och överlägset antal avgångar - om nu något skulle gå fel.
Jag kan svårligen se att SK kan överleva i den konkurrensen.
 

Jacob

Medlem
LH-biljetten tillåter väl SAS-flyg (med LH-kod) mellan Stockholm-FRA/MUC/DUS etc?
Alla SAS flyg mellan Skandinavien och Tyskland (undantagslöst) flygs även med LH flygnummer och går alltså att inkludera på en Lufthansa biljett. Jag gjorde detta så sent som för några dagar sedan då det blev billigare att boka en Lufthansa biljett än en SAS biljett.

Det är förstås mer fördelaktigt om man samlar poäng i Eurobonus då man alltid tjänar mer poäng om man flyger SAS än Lufthansa mellan Skandinavien och Tyskland.
 

Jacob

Medlem
För mig är det vanligen inte intressant att SK säljer en C-biljett med något större flexibilitet, men för övrigt likvärdig med LH's Z-klass. Priset avgör.
Just i detta fall har LH också ett stort och överlägset antal avgångar - om nu något skulle gå fel.
Jag kan svårligen se att SK kan överleva i den konkurrensen.
Kom dock ihåg att Z-klass är Lufthansas rabatterade business class biljetter och hanteras följaktligen därefter. Det är inte alls ovanligt att Z-klass stängs för bokning när flyget börjar fyllas upp medan bokningsklasserna C och D hålls öppna, som förstås är dyrare.
Även om det inte finns några formella förköpskrav på Z-klass biljetterna innebär det i praktiken att man ofta ändå behöver boka några dagar i förväg för att hitta tillgänglighet.

Men jag gillar konceptet. Jag har flugit en hel del i business class inom Europa tack vare Lufthansas Z-klass biljetter som till vissa destinationer varit mycket prisvärda.

Vi har dock framfört önskemål till SAS om att införa rabatterade business class biljetter, det togs inte minst upp på Arlanda i fredags.
 

TreD

Medlem
Men jag gillar konceptet. Jag har flugit en hel del i business class inom Europa tack vare Lufthansas Z-klass biljetter som till vissa destinationer varit mycket prisvärda.

Vi har dock framfört önskemål till SAS om att införa rabatterade business class biljetter, det togs inte minst upp på Arlanda i fredags.

Det var bra. Det är en överlevnadsfråga för SAS i det långa loppet.
 

Senator

Moderator
Hej,

Detta är en ganska intressant fråga. I min erfarenhet är C-kabinen på SAS något mindre, och har lite färre passagerarna normalt sätt på sträckor jag reser: ARN-LHR, ARN-FRA, ARN-ZRH om jag jämför med BA, LH och LX.

För 4 år sedan funderade SAS på att bli som Air Lingus; enbart en kabin. Dock visade det sig att i underkant av 10% (den gången) av EBG var villig att betala för affärsklass inom Europa.

"Captive Audience" heter det på engelska; SAS har det i Skandinavien, BA i UK, LH i Tyskland, och LX i Schweiz. Ett gäng som alltid betalar extra för direkta flighter.

Det som dock är intressant är att SAS numera nästan alltid är topp 3 billigast till USA och Asien i affärsklass, men inte inom Europa. Jag som många reser SAS codeshare via LH eller LX till Tyskland/Schweiz, men på en billigare biljett,

Jag skulle vilja se SAS göra som BA och LX; premium konsumenter som betalar kanske 1500kr extra retur ovan på en ekonomi biljett.
 
Toppen