Senaste nytt

Vägkrogar - Bästa och sämsta

Palazzi

Medlem
Med få undantag är det väldigt tunnsått med bra vägkrogar på Europavägarna... Tycker generellt att det är likadant på kontinenten. Att en tydlig försämring skett genom kedjorna är ju inget att hymla om. "Rasta" är med marginal sämst :(

I Europa tycker jag att man kan hitta riktiga pärlor när man viker av från större vägar, och det börjar egentligen redan i Danmark. Sverige och Norge är dock två gastronomiska slukhål som gud glömt.. Oavsett om man passerar Smygehuk eller Lycksele så erbjuds man en lövbit med bernaise... :S

Jag har rest VÄLDIGT mycket i Norden, och tycker tyvärr att det är sämst mat längs våra vägar. Få personer som har geniun kärlek för matlagningen, utan det är en massa standardiserat SCAN, M&D, MAX, Sibylla etc. Visst kan det vara gott ibland, men man är ju inte alltid sugen på samma mat om man kör 10.000mil om året på svenska vägar (gäller inte mig längre). Sen finns det givetvis positiva undantag även i Sverige.

Golfrestaurangerna är ett bra tips som jag själv utnyttjat flitigt. Stress har dock gjort att det tyvärr ofta blir Mcdonalds på 10min för att sedan köra vidare...
 

TheEagle

Medlem
Restaurangen på norra sidan om Höga Kustenbron tycker jag absolut är ett bra ställe att stanna på. Bra mat och mycket trevlig broutsikt.
 

Nemo

Medlem
Ok, här är mitt tips för att äta på McDonald's och samtidigt vara mätt och belåten. Tag och beställ Ceasarsallad med (grillad) kyckling och drick mineralvatten till det, en brödbit följer med. Skippa dressingen. Alternativt: McFeast utan dressing, utan lök men med extra tomat. Gnag på några morötter i väntan på den nygjorda specialbeställningen och drick mjölk eller mineralvatten till. Genom att ta mer grönt, hålla sig borta från karamelliserad sockerdricka, friterat och såser står man sig faktiskt både piggare och längre. Har ätit ett antal ggr på Donkan och gått igenom alla rätter men det här är de två som fungerar bäst för mig. Kaffet är också bra om man behöver det.
 

sembl

Medlem
Ingen vägkrog men en avstickare på 1km från E20...

Har ni vägarna förbi Skara så smit in på Stadshotellet. Riktigt bra och vällagad mat.
 

Totopez

Medlem
Instämmer i golfrestauranger, det har jag kört på i många år nu, ställen som har ständigt återkommande stamgäster måste hålla kvalitet.
 

NyfikenGrau

Medlem
Min personliga favorit är Ringarum längs E22 mellan Söderköping och Valdermarsvik. Förmodligen mest av nostalgiska skäl

Ja det ska väl vara nostalgi då, maten där vill jag inte ens börja kommentera :)

Ett bra alternativ i de krokarna är att helt sonika välja något i centrala Norrköping istället, ska man köra både E22 och E4 är det ju nämligen ändå närmast genom Norrköping C istället för att köra runt om som skyltarna visar. Tyvärr passerar väl de flesta Norrköping ute på E4 och då är det förstås en stor tidsförlust att köra in till centrum.

Annars är det väl ont om större städer (bra restaurangutbud) att stanna till i utan större tidsförlust. Västerås är rätt ok och Jönköping sinkar inte så mycket heller. Dock ligger ju inte Västerås så strategiskt för de flesta som lunchstopp och Jönköping har ju ändå de ovan nämnda alternativen uppe vid Gränna.

Idylliskt konkret tips på matställe för den som vill äta i lugn och ro ute på landet och kör mitt genom Skåne är Ringsjöns värdshus;
Välkommen till Ringsjö Krog & Wärdshus. Tel. 0413-332 55, 0413-332 23 Telefax: 0413-335 03
 

TheEagle

Medlem
Sa aldrig att det är ett ställe jag bara skulle åka till för att käka. Jämför man dock med väldigt många andra vägkrogar så är det stor skillnad.
 

Ubbe

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för två värdshus. Margaretetorps värdshus strax söder om hallandsåsen som har riktigt god mat. Är väl värt ett längre stopp. Sen Limmareds värdshus längs R40/R27 som har legendariska Wienerschnitzlar av varierande storlek. Förmodligen en av det bästa ställena i Europa på Schnitzlar. Inte ens Manfreds i Göteborg kommer upp i den klassen på schnitzel. Beställ den största om ni har vägarna förbi... Nackdel är att det kan vara rätt mycket folk ibland. En bit bort finns det ett glasmuseum som man kan vandra igenom medan maten smälter, så man inte drabbas av "paltkoma" bakom ratten. Rekommenderas!
 
Last edited:

Johan_G

Medlem
Om man känner sig lunchsugen när man passerar västra Östergötland på E4 kan man med fördel ta av vid avfart 107 (någon mil söder om Mjölby), ca 2 km från E4 ligger det lilla samhället Väderstad och där finns en restaurang med det föga inspirerande namnet Väderstad centralkrog, dock är maten riktigt, riktigt bra och värd en bra mycket längre omväg än 2 km.
 
Toppen