Senaste nytt

Finnair intjäning på Air China codeshare som flygs av Dragonair

David

Medlem
Hur fungerar det med intjäning på Finnair Plus ifall jag flyger med en Dragonairkärra (OW) men köpt biljetten som en Air China codeshare? Jag trodde att man kunde få AY-poäng baserat på att det är Dragonair som är operating airline, men det verkar inte så...


Är detta en generell regel ibland alla flygbolag/allianser/code shares? Jag reser nästan aldrig på codeshare-flighter...
 

Dr. Miles

Expert
Detta är ett stort problem i frequent flyer världen.

T ex om du flyger mellan Stockholm och Moskva med Aeroflot(SU) opererad flyg med SAS(SK) flightnummer, får du miles varken till Star Alliance FFP eller till Skyteam FFP.

Men i ditt fall tror jag att du skulle kunna kreditera KA opererad flyg med CA flightnummer till CA Phoenix Miles.
Samarbetade CA PM inte med Cathay(CX) och Dragonair(KA)?
 
Last edited:

David

Medlem
Jag förstår, bara att inse att man får se till att köpa rutten på CX/KA-nummer nästa gång.

Men i ditt fall tror jag att du skulle kunna kreditera KA opererad CA flightnummer till CA Phoenix Miles. Samarbetade CA PM inte med Cathay(CX) och Dragonair(KA)?

Ja, så brukar jag göra men i detta fall så är det en kompis utan CA-kort som frågan kommer ifrån.

Tack för hjälpen!
 

090034208

Medlem
Hur fungerar det med intjäning på Finnair Plus ifall jag flyger med en Dragonairkärra (OW) men köpt biljetten som en Air China codeshare? Jag trodde att man kunde få AY-poäng baserat på att det är Dragonair som är operating airline, men det verkar inte så...


Är detta en generell regel ibland alla flygbolag/allianser/code shares? Jag reser nästan aldrig på codeshare-flighter...



Har mejlat Finnairplus för en tid sedan angående en liknande resa. Den gången Hel-Peking med AY men CA flygnr. Tjänar inga poäng till Finnairplus då....
 

Mikael

Medlem
T ex om du flyger mellan Stockholm och Moskva med Aeroflot(SU) opererad flyg med SAS(SK) flightnummer, får du miles varken till Star Alliance FFP eller till Skyteam FFP.

Gäller detta överlag?
Jag kan ha viss förståelse för att man inte får miles hos SAS EB/Star Alliance (då det inte är ett SAS/Star Alliance-flyg), men att man heller inte får miles hos Aeroflot/Skyteam verkar oerhört konstigt.
 

Dr. Miles

Expert
Gäller detta överlag?
Jag kan ha viss förståelse för att man inte får miles hos SAS EB/Star Alliance (då det inte är ett SAS/Star Alliance-flyg), men att man heller inte får miles hos Aeroflot/Skyteam verkar oerhört konstigt.

Jag har provat själv på båda (SU kod SK opererad flight och SK kod SU opererad flight). Jag fick ingen miles/poäng till båda alliancernas FFP.
 

Dr. Miles

Expert
Här förklarar SAS om detta.

SAS EuroBonus webbsida skrev:
Other exceptions?
No points can be earned on SAS unpublished charter flights or if you fly between Copenhagen, Stockholm - Moscow, S:t Petersburg with SAS and have purchased an airline ticket that start with airline designator FV or SU, for example SU1429 Moscow - Stockholm. This flight is operated by SAS (SK731) but no points can be earned. More information, please contact Member Service for more information. If you buy an upgrade at gate for money - still the original class booked applies for point earnings.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag har förstått rätt, Czech Airlines OK Plus i Skyteam är enda flygbolags bonusprogram som godkänner codeshare flight, oavsett vilket flygbolag som flyger.
 
Toppen