Senaste nytt

Bra Verktyg för att räkna miles?

swede77

Medlem
hej,

Fråga 1:

Jag söker ett bra verktyg för att räkna miles i Star alliance? eller Miles rent generellt?

Fråga 2:

Följdfrågan blir hur jag lättast tar reda på antalet miles jag tjänar i EB om jag flyger MCT-BKK i C Fare och är EBG?

Skulle tacksamt uppskatta hjälp med dessa frågor

Swede77
 

Dr. Miles

Expert
Jag söker ett bra verktyg för att räkna miles i Star alliance? eller Miles rent generellt?

Jag använder Great Circle Mapper.

Följdfrågan blir hur jag lättast tar reda på antalet miles jag tjänar i EB om jag flyger MCT-BKK i C Fare och är EBG?

I Great Circle Mapper, skriv MCT-BKK. Sedan trycka på "Map".
Där får du riktig flygmil utan extra/mindre procentsats.
Multiplicera siffran med 200% i Business class, x 2 för returbiljett.
Eftersom SAS inte flyger mellan MCT(Muscat)-BKK(Bangkok), blir det ingen extra bonuspoäng.
 

agehall

Medlem
Korrekt svar på följdfrågan är nog att man tittar under rätt bolag på http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/ för att se vilken multiplikator som ska användas för det bolag och bokningsklass du faktiskt flyger med. Tabellerna redovisas i tre grupper, de bokninsklasser som ger 2x, 1x samt 0.25x de miles du faktiskt flyger (enligt GCM) avrundat till närmaste 100-tal.
 

Jacob

Medlem
Vill du veta exakt distans på en flygning (den distans som flygbolagen själva använder) rekommenderar jag att du laddar ner Star Alliance elektroniska tidtabell där du får upp distanserna för samtliga Star Alliance flygningar.
Downloadable Timetables - Star Alliance

Sedan måste du titta på respektive bonusprogram hur poängen räknas fram.
Standarden är att distansen i miles avrundas uppåt till närmaste hundratal, sedan får du 25%/50% av detta för billiga ekonomiklass biljetter, exakt detta för standard ekonomiklass biljetter, och 200% av detta för business class biljetter.
Ovanpå det finns det nästan alltid ett minimum som du får.
 
Du kan jätteenkelt rita upp rutter här på BusinessClass.se genom att skriva rutten med taggen "routemap" runt. Exempel:
Skärmavbild 2011-10-12 kl. 14.21.29.jpg

Genom att klicka på länken under kartan får du upp flygtider och miles.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Jacob

Medlem
Du kan jätteenkelt rita upp rutter här på BusinessClass.se genom att skriva rutten med taggen "routemap" runt.
Great Circle Mapper är jättebra likaså funktionen här på sidan. Dock värt att nämna att det kan skilja något mellan Great Circle Mapper och den distans flygbolagen använder.

Exempelvis Stockholm/ARN-London/LHR visar Great Circle Mapper 911 miles medan Star Alliance/IATA säger 867 miles. Där blir avrundningen felaktig om man avrundar till närmsta hundratal för att räkna fram antal poäng.

Ingen stor sak kanske och oftast inget problem, men ändå bra att känna till.
 

Dr. Miles

Expert
Exempelvis Stockholm/ARN-London/LHR visar Great Circle Mapper 911 miles medan Star Alliance/IATA säger 867 miles. Där blir avrundningen felaktig om man avrundar till närmsta hundratal för att räkna fram antal poäng.

Detta tyvärr varierar mellan olika flygbolag.

Exempel:
BA flight mellan Stockholm/ARN och London/LHR gav mig 911 AAdvantage miles.
SK flight mellan Stockholm/ARN och London/LHR gav mig 894 bmi miles.
 

Jacob

Medlem
Detta tyvärr varierar mellan olika flygbolag.

Exempel:
BA flight mellan Stockholm/ARN och London/LHR gav mig 911 AAdvantage miles.
SK flight mellan Stockholm/ARN och London/LHR gav mig 894 bmi miles.
Där ser man, desto ännu knepigare.

Men som sagt oftast gör det ingen större skillnad om det diffar några miles, mest bra att känna till att skillnaderna kan finnas.
 
Toppen