Senaste nytt

Easyjet till Norge: Bergen-London först ut

Palazzi

Medlem
Easyjet öppnar inom kort sin första linje till/från Norge. F.r.o.m. den 20maj kommer personer från Bergen att kunna flyga direkt till London (Gatwick) en gång dagligen, i vardera riktning.

Tanken med linjen är egentligen grundad i det stora brittiska intresset för de norska fjordarna, men uppskattas säkert även av boende i, och runt, Bergen.

Det norska lågprisbolaget Norwegian flyger redan exakt samma linje, även dem en gång dagligen. Konkurrerande Ryanair flyger också till London Stansted från närliggande Haugesund flygplats. Möjligen väntas ett priskrig på flyglinjen...

Då den nya flyglinjen ännu inte är bokningsbar kan jag inte referera till några exakta priser, men Easyjet ligger normalt lägre i pris än Norwegian som erbjuder priser från 697NOK T/R.
 

Johannes

Medlem
Helt galet att Bergen, skall mer eller mindre ha samma utbud till London (med omnäjd) som Göteborg, här gav dock Easyjet upp...
 

bhen

Medlem
Helt galet att Bergen, skall mer eller mindre ha samma utbud till London (med omnäjd) som Göteborg, här gav dock Easyjet upp...

Skulle inte räkna in Haugesund till Bergens upptagningsområde (för långt och drygt att ta sig). Men framförallt har Norge historiskt en helt annan relation och fäbless för England. Sen har "Alla" ett favoritlag i premier league som man måste se live nån gång om året, etc.
 

Senator

Moderator
Här är lite intressant statistik:
List of the busiest airports in Europe - Wikipedia, the free encyclopedia

66 Norway Bergen Airport Bergen 5,601,394 5,814,413 Increase 3.8%
75 Sweden Gothenburg-Landvetter Airport Gothenburg 4,906,639 4,854,888 Decrease1.1%


Nu gäller detta både inrikes och utrikes, så med upp till 27x per dag mellan OSL-BGO så blir det många på BGO som reser inrikes. Jag var på BGO i går kväll, och min analys av detta är följande:
Verksamheterna på norska västkusten; fiske, shipping, olja & gas är väldigt globala och har en särskilt mycket koppling till Storbritannien
Det finns numera väldigt mycket privat kapital för resor
Just Storbritannien har (vi) norrmän en enorm förkärlek till, som förankrades stärkt i perioden 1940-45 och är ett land norrmän gärna reser till.

Jag träffade ett gäng gamla bekanta i lördags, och på tala om fotboll så åker man till Derby för att titta på just detta lag under påsk.. 12 killar, runt 43 år åker till Midlands för att titta på ett lag i NPOWER CHAMPIONSHIP :cool:
 

Johannes

Medlem
Intressant lista, du har nog helt rätt att mycket har att göra med inrikes, det gör också att Oslo är större än Arlanda.
 

Lindberg

Medlem
Allt inrikesreande i Norge beror nog mycket på att det är stört omöjligt att komma någon längre distans med bil om man inte har en vecka eller två på sig. ;)
 

xvikmic

Medlem
Glöm inte bort British Airways som flyger från LHR.

Tror att Norwegian kommer att märka av detta rejält.
Hoppas bara att BGO snart byggs ut, det måste vara den sämsta flygplatsen i Norden.
 

In_Sweden

Medlem
1. Haugesund ligger 3.5h från Bergen med bil. Jag skulle säga att den snarare hör till Stavanger som den endast ligger 2h bort ifrån.
2. Det är bra att konkurensen ökar på sträckan, kommer förmodligen hålla nere priserna. Jag skulle uppmuntra FR att flyga där ifrån. SK flyger ju inte direkt, vilket är lite underligt.

Och som folk har poängterat, mängden inrikesresor är betydligt större i Norge jämfört med Sverige. På alla större sträckor finns alltid SK och DY, WF på alla mindre sträckor. DX har ju ett antal linjer i dagsläget, har inte haft möjligheten att flyga med dem, men ser ljust ut.
 
Toppen