Concorde
Founding Member
Tanken var att göra reportage av detta redan för ett år sedan, men så blev inte fallet. Eftersom många här förhoppningsvis bör uppskatta denna unika inblick samt mitt bedrövliga språkbruk lägger jag upp reportaget i här.
Dock på Engelska mest då jag inte hinner översätta.
Bilderna är tagna med mobilen + Nikon D80 default cheap optics...
Preface:
BAEC frågade mig redan sen hösten 2011 om jag kunde tänka mig att åka till Seattle för att hämta en maskin från fabriken. Oturligt nog hade jag redan en resa inplanerad med min kära hustru (välbehövlig weekend för hennes del) så jag tackade nej, trots uppmaningar från min fru att åka då hon visste hur unikt det var samt att chansen att förfrågan dyker upp igen var minimal.
Men hör och häpna. G-STBF (sjätte 773 i BA kulör) skulle lämna fabriken Februari 2012, och man undrade om jag kunde tänka mig att vara med denna gång?
Några vecka senare dök ett trevligt mail upp från BA Head of Corporate Sales.
Resplan:
Sunday
- BA Club Europe till LHR tidigt en söndag morgon.
- VIP group to meet in the BA Concorde Lounge from 12.30 (Han skrev så... amatör)
- BA049 departs 14.35. Vi var 9 personer (8 VIP plus värd) som satt tillsammans i Club World Lower Deck. Notera att våra Piloter (Captain x2) för delivery flighten även var med på LHR-SEA flighten (vi morsade på dom i Concorde Room) men dom fick inte helt överraskande åka First.
- Private transfer från SEATAC till Fairmont Olympic Downtown Seattle.
- Middag på Anthony's at Pier 66. För att vara en mindre kedja mycket bra.
Monday
- Private transfer från Fairmont följande morgon till Museum of Flight.
- Tillbaka till Fairmont, hämta väskor och sen till Lynnwood söder om Everett, sova på Residence Inn.
- Övrig besättning (4st cabin crew) samt 30 utvalda BA anställda (recognized for special achievement) ansluter för middag och partaj på lokal Steakhouse.
Tuesday
- Private transfer till Boeing
- VIP Walking Tour hosted by Boeing Tour Guide. (All access med foton på allt utom 787 linan)
- Transfer till Everett Delivery Center
- Delivery Ceremony and Departure Preparation
- BA777-300ER departs Boeing Paine Field
Wednesday:
- Arrive British Airways Maintenance Center (BAMC) in Cardiff, clear customs and immigration.
- Breakfast at BAMC
- Guided tour of BAMC (Wide-body maintenance facility)
- Transfer to LHR T5/Hatton Cross/BA HQ Waterside
- Club Europe back to ARN 17.00
Ja, känslan när schemat trillade ner i mailboxen kan knappt beskrivas. Det blev bättre än alla tänkbara förväntningar.
ARN-LHR BA A320 Club Europe (Business) Söndag 07:00 ca
Avresa okristligt tidigt, men det var det värt. Menzies Lounge i F piren för kaffe och billig jos. Mest för att man var något sliten från kvällen innan. Frukosten skulle serveras ombord. BA gör frukosten bra med full English och Champagne. A breakfast for Champions.
Passande lektyr denna morgon med tanke på destinationen:
Dagens maskin:
1D. Bokar man 1D på Airbussarna får man ofta hela raden själv om inte fullt. Detta då rad 1 är blockerad för alla utom Gold fram till 72h före avgång.
Rad 1 var tom och vill minnas att jag nog var själv i Club.
Det uppstod dock en tråkig situation ganska tidigt. Champagnen var inte kyld. Dock hade den suveräna Pursern en lösning på detta, en ad-hoc ishink:
Kort därefter...
Magiska vyer som vanligt när flyger in från öst till Heathrow:
LHR T5 var lugnt denna morgon:
F check-in:
Hitåt:
Security var snabb och dörren till Concorde Room direkt till höger. Mitt namn fanns på en lista från Special Services (eftersom jag inte hade F BP). Concorde Room var inte vidare belastat och jag sprang på två av herrarna från vår VIP grupp, varav en som jag känner sedan tidigare. (Han har svarta kortet... Premier, cool kille).
Det var inte lämpligt att hoppa på bubblet direkt utan en kopp te på Concorde Room terrassen fick det bli:
Fast man kan inte vara utan för länge...
Fortsättning följer inom kort.
Dock på Engelska mest då jag inte hinner översätta.
Bilderna är tagna med mobilen + Nikon D80 default cheap optics...
Preface:
BAEC frågade mig redan sen hösten 2011 om jag kunde tänka mig att åka till Seattle för att hämta en maskin från fabriken. Oturligt nog hade jag redan en resa inplanerad med min kära hustru (välbehövlig weekend för hennes del) så jag tackade nej, trots uppmaningar från min fru att åka då hon visste hur unikt det var samt att chansen att förfrågan dyker upp igen var minimal.
Men hör och häpna. G-STBF (sjätte 773 i BA kulör) skulle lämna fabriken Februari 2012, och man undrade om jag kunde tänka mig att vara med denna gång?
Några vecka senare dök ett trevligt mail upp från BA Head of Corporate Sales.
Resplan:
Sunday
- BA Club Europe till LHR tidigt en söndag morgon.
- VIP group to meet in the BA Concorde Lounge from 12.30 (Han skrev så... amatör)
- BA049 departs 14.35. Vi var 9 personer (8 VIP plus värd) som satt tillsammans i Club World Lower Deck. Notera att våra Piloter (Captain x2) för delivery flighten även var med på LHR-SEA flighten (vi morsade på dom i Concorde Room) men dom fick inte helt överraskande åka First.
- Private transfer från SEATAC till Fairmont Olympic Downtown Seattle.
- Middag på Anthony's at Pier 66. För att vara en mindre kedja mycket bra.
Monday
- Private transfer från Fairmont följande morgon till Museum of Flight.
- Tillbaka till Fairmont, hämta väskor och sen till Lynnwood söder om Everett, sova på Residence Inn.
- Övrig besättning (4st cabin crew) samt 30 utvalda BA anställda (recognized for special achievement) ansluter för middag och partaj på lokal Steakhouse.
Tuesday
- Private transfer till Boeing
- VIP Walking Tour hosted by Boeing Tour Guide. (All access med foton på allt utom 787 linan)
- Transfer till Everett Delivery Center
- Delivery Ceremony and Departure Preparation
- BA777-300ER departs Boeing Paine Field
Wednesday:
- Arrive British Airways Maintenance Center (BAMC) in Cardiff, clear customs and immigration.
- Breakfast at BAMC
- Guided tour of BAMC (Wide-body maintenance facility)
- Transfer to LHR T5/Hatton Cross/BA HQ Waterside
- Club Europe back to ARN 17.00
Ja, känslan när schemat trillade ner i mailboxen kan knappt beskrivas. Det blev bättre än alla tänkbara förväntningar.
ARN-LHR BA A320 Club Europe (Business) Söndag 07:00 ca
Avresa okristligt tidigt, men det var det värt. Menzies Lounge i F piren för kaffe och billig jos. Mest för att man var något sliten från kvällen innan. Frukosten skulle serveras ombord. BA gör frukosten bra med full English och Champagne. A breakfast for Champions.
Passande lektyr denna morgon med tanke på destinationen:
Dagens maskin:
1D. Bokar man 1D på Airbussarna får man ofta hela raden själv om inte fullt. Detta då rad 1 är blockerad för alla utom Gold fram till 72h före avgång.
Rad 1 var tom och vill minnas att jag nog var själv i Club.
Det uppstod dock en tråkig situation ganska tidigt. Champagnen var inte kyld. Dock hade den suveräna Pursern en lösning på detta, en ad-hoc ishink:
Kort därefter...
Magiska vyer som vanligt när flyger in från öst till Heathrow:
LHR T5 var lugnt denna morgon:
F check-in:
Hitåt:
Security var snabb och dörren till Concorde Room direkt till höger. Mitt namn fanns på en lista från Special Services (eftersom jag inte hade F BP). Concorde Room var inte vidare belastat och jag sprang på två av herrarna från vår VIP grupp, varav en som jag känner sedan tidigare. (Han har svarta kortet... Premier, cool kille).
Det var inte lämpligt att hoppa på bubblet direkt utan en kopp te på Concorde Room terrassen fick det bli:
Fast man kan inte vara utan för länge...
Fortsättning följer inom kort.