Senaste nytt

SJ återbetalar inte resa med Arlanda Express på återbetalningsbar biljett

Alf

Medlem
Jag bokade i veckan sträckan Norrköping-Arlanda med återbetalningsbar biljett, dvs det högsta priset i 1 kl. Då det blev ändring av resan till senare datum avbokade jag resan via SJ app på telefonen. Vid avbokningen skrevs beskedet att återbatalningen på biljetten med Arlanda Express på 261 kr inte återbetalades. Detta finns det inte en enda uppgift om när man bokar en återbetalninsbar biljett. Det är ett rent lurendrejeri av SJ att inte återbetala denna sträcka även om det är en annan operatör. Jag bokade allt i en biljett för att slippa köpa ny biljett på Arlanda Express ifall det blev tidsbrist. På mitt kvitto står det för Arlanda Expess att den inte är ombokningsbar men ingenting om att den inte är återbetalningsbar.
Jag har nu lämnat in en reklamation till SJ så jag får se vad som händer. Jag kommer inte att boka Arlanda Express genom SJ fler gånger med risk att bli uppkörd på 2 x 261 kr på en t o r resa.
 

twiggs

Medlem
När man bokar en resa med Arlanda Express och SJ så delas resan upp i två delar vid betalning där bara SJ-delen är återbetalningsbar vilket framgår tydligt om du frågar mig (som har en viss vana vid sådana bokningar). En kollega hade samma synpunkt som du, och klagade men fick nobben av den orsaken som jag anger.
 

twiggs

Medlem
Vill någon försöka sig på detta, så gör man enligt följande och ser vad som händer:
1. Välj en sträcka där bara Arlanda Express och SJ ingår, exempelvis Arlanda–Norrköping.
2. Välj "Återbetalningsbar biljett".
3. När du kommer till steget "Översikt" så ser du att bokningen splittrats och att det bara är SJ-delen som är avbokningsbar medan den andra delen står som "Ej ombokningsbar" (i SJ:s värld betyder detta non-flex helt enkelt, vilket framgår enligt villkor/beskrivningar).



För övrigt är detta inte SJs fel utan Arlanda Express biljettstruktur som ser ut på detta vis. Skulle blivit exakt på samma sätt om du förbokat via deras egen hemsida!
 
Last edited:

Alf

Medlem
När man bokar en resa med Arlanda Express och SJ så delas resan upp i två delar vid betalning där bara SJ-delen är återbetalningsbar vilket framgår tydligt om du frågar mig (som har en viss vana vid sådana bokningar). En kollega hade samma synpunkt som du, och klagade men fick nobben av den orsaken som jag anger.

Jag har tillräcklig vana att boka biljetter men man skall väl inte böva läsa ett finstilt kontrakt bara för att boka en tågbiljett. Det är säkert korrekt det du säger men det framgår inte tillräckligt tydligt när du bokar och inte heller på kvittot. På kvittot står att biljetten inte är ombokningsbar, det nämns inte att den inte är återbetalningsbar. Bokar jag en genomgående biljett med SJ förutsätter jag att det är samma villkor på samtliga segment. Det är löjligt att försvara SJ som inte tillräckligt tydligt skriver vad som gäller så man kan läsa detta innan man bekräftar bokningen.
 

twiggs

Medlem
Jag har tillräcklig vana att boka biljetter men man skall väl inte böva läsa ett finstilt kontrakt bara för att boka en tågbiljett. Det är säkert korrekt det du säger men det framgår inte tillräckligt tydligt när du bokar och inte heller på kvittot. På kvittot står att biljetten inte är ombokningsbar, det nämns inte att den inte är återbetalningsbar. Bokar jag en genomgående biljett med SJ förutsätter jag att det är samma villkor på samtliga segment. Det är löjligt att försvara SJ som inte tillräckligt tydligt skriver vad som gäller så man kan läsa detta innan man bekräftar bokningen.

Du borde ha ett hum om vad de olika flexibilitetsnivåerna innebär, eftersom du godkänt köpvillkoren i samband med beställningen. Sedan försvarar jag inte SJ, utan försöker förklara hur det ligger till vilket är en väsentlig skillnad.
 

In_Sweden

Medlem
Jag har tillräcklig vana att boka biljetter men man skall väl inte böva läsa ett finstilt kontrakt bara för att boka en tågbiljett. Det är säkert korrekt det du säger men det framgår inte tillräckligt tydligt när du bokar och inte heller på kvittot. På kvittot står att biljetten inte är ombokningsbar, det nämns inte att den inte är återbetalningsbar. Bokar jag en genomgående biljett med SJ förutsätter jag att det är samma villkor på samtliga segment. Det är löjligt att försvara SJ som inte tillräckligt tydligt skriver vad som gäller så man kan läsa detta innan man bekräftar bokningen.

Jag skulle inte säga att man måste läsa ett finstilt kontrakt, det är ganska så tydligt på deras hemsida innan man trycker på betala.
Så här borde det se ut, utöver den gula markeringen som jag lagt till.
SJSCA.PNG
 

Alf

Medlem
Det gulmarkerade säger att biljetten inte kan ombokas men inget om att den inte återbetalas bara för det står 0 kr. Jag tycker vi avslutar debatten eftersom jag fortfarande har åsikten att det är otydligt beskrivet på SJ hemsida vid bokningen. Jag har redan löst problemet med att köpa 10 resors biljett på Arlanda Express. Därmed är problemet löst. Min avsikt var att varna andra från att gå på samma tabbe som jag med att boka denna sträcka med På en SJ. Men eftersom det verkar som det är jag som är korkad och orutinerad får jag väl börja med att läsa igenom det finstilta i mitt företags reseavtal med SJ så jag inte missar en så här uppenbar självklarhet.
 

Chrille

Medlem
SJ har närmat sig flygindustrin, på gott och ont, i och med införandet av differentierade bokningsklasser och personliga biljetter. Du är inte ensam om att lära detta den hårda vägen. Bra med en ögonöppnare som denna tråd.
 

gdaily

Medlem
Det gulmarkerade säger att biljetten inte kan ombokas men inget om att den inte återbetalas bara för det står 0 kr. Jag tycker vi avslutar debatten eftersom jag fortfarande har åsikten att det är otydligt beskrivet på SJ hemsida vid bokningen. Jag har redan löst problemet med att köpa 10 resors biljett på Arlanda Express. Därmed är problemet löst. Min avsikt var att varna andra från att gå på samma tabbe som jag med att boka denna sträcka med På en SJ. Men eftersom det verkar som det är jag som är korkad och orutinerad får jag väl börja med att läsa igenom det finstilta i mitt företags reseavtal med SJ så jag inte missar en så här uppenbar självklarhet.
En ännu bättre lösning är att du tar 13:50-tåget från Norrköping i stället för 14:25, du sparar därmed ett par hundralappar mer, biljetten är fullt av/ombokningsbar hela vägen och restiden är sex minuter kortare.
 

Alf

Medlem
En ännu bättre lösning är att du tar 13:50-tåget från Norrköping i stället för 14:25, du sparar därmed ett par hundralappar mer, biljetten är fullt av/ombokningsbar hela vägen och restiden är sex minuter kortare.

Det hade inte blivit så bra eftersom mitt flyg från ARN gick 09.25 så det var X2000 från Nrk 06.50 som gällde. Annars brukar det bli dubbeldäckaren fast det är ett relativt obekvämt tåg. Deras 1 kl är helt värdelös och inte värd en krona extra.
 
Toppen