Senaste nytt

När gjorde du din första flygresa?

Min första flygresa gjorde jag när jag var ett år. Jag har fått återberättat av mina föräldrar att jag tog mina första steg på Gran Canaria 1965.

Den första flygresan som jag har ett minne av var också till Gran Canaria då jag var nio år. Det var oförglömligt eftersom det var jumbojet, SAS Ivar Viking. Flygintresset fanns redan då och jag fick en förevisning av cockpit. På vägen dit fick jag se salongen på övre däck där det var lyxiga soffgrupper. Jag fick prata med kapten hur man blir pilot och där satte jag upp ett mål att jag vill också lära mig att flyga. Något kommersiellt certifikat blev det inte p.g.a. kärv arbetsmarknad för piloter när det begav sig, däremot har jag ett privatflygarcertifikat sen drygt 20 år tillbaka som jag haft mycket glädje av.

När gjorde du din första flygresa/den första du minns?
 

Sofia

Medlem
Jag flög inte för första gången förrän ganska sent i livet, när jag var 17 år. Då gick resan till London med hela familjen. Det var innan dagens begränsningar med vätska i handbagaget och jag hade en hel veckas Body Shop shopping i kabinen, av rädsla för att det incheckade bagaget skulle komma bort :eek:
 

Patrik

Medlem
Jag var än äldre, 1996 gick första flygresan 23 år gammal. Flög en Sas MD8x och var sedan dess fast, både i flygandet och poängsamlandet då jag redan då insåg att man skulle gå med i eurobonus. Har för mig att diners var de första med kombinerat kort, så ett sådant hade jag redan 97.
 

pitch

Medlem
Jag blev precis påmind om den första resan jag faktiskt minns nåt av, när jag läste en annan tråd.

Under slutet av 80-talet flög Transwede charter-resenärer till Fort Lauderdale med MD81.

Det var en lång resa med flera måltider och bingo-spel. Rutten var vanligen ARN-Reykjavik-Gander-JFK/EWR-FLL.

Nu var den jag tänker på -82 eller -83, men rutten var minst lika spännande. ARN-CPH-KEF-Gander-EWR-MIA. Anledningen att den är extra "minnesvärd" är att jag hade öroninflammation samtidigt. Då är det ju extra bra med många mellanlandningar, så man verkligen får tillfälle att smaka på tryckförändringarna ordentligt. Dessutom fick folk röka på planet, såvitt jag kommer ihåg.

Ni hör ju hur fint det här låter. Det var bättre förr!
 

Agö

Medlem
Knappt en månad gammal flög jag under sommaren 1981 med SAS ARN-LLA till mormor och morfar (inte ensam dock!). Finns flotta bilder på mig i en mindre spjälsäng ombord på SAS-kärran (hur de kunde ha plats för en sådan kan man ju fråga sig). Inga direkta minnen från denna resa dock ;)
 

Palazzi

Medlem
Flög första gången, 1993, VST-CPH-BGO för att besöka det hus mina morföräldrar då hade i Norge... (business class, givetvis:rolleyes:) Innan dess hade vi åkt bil. Jag var vid denna tidpunkt norsk medborgare.

1995 skulle jag resa till Kanarieöarna, och "tvingades" då byta nationalitet till Svensk. Det var med hänvisning till att Sverige samma år anslöt sig till EU, men att Norge stod utanför. Även min mor var tvungen att byta nationalitet då jag vid denna tidpunkt var under 18år (kanska rejält under). Då även pappa var utländsk medborgare (Italienare) var någon tvungen att byta. En person under 18år kunde inte räknas som svensk om ingen av föräldrarna var det (inte helt oväntat). Fanns lösningar med dubbelt medborgarskap mm, men har för mig att det var väldigt omständigt i.o.m att resan skulle äga rum bara någon vecka senare.

Mitt flygande har alltså även fått min nationalitet utbytt!! Snacka om att flygintresset format mig ;)
 

Petter

Medlem
1 månad gammal, kommer dock inte ihåg så mycket ( av förklarliga skäl! ) det var ju gratis dricka ombord :D, nee skoja bara, det var inte gratis :(
ARN-LPA
 

JensE

Medlem
Var 9 år gammal och hade blivit uppskrämd att lock i öronen gjorde jätteont, och att tugga på något skulle minska risken för att det inträffade.
Käkade ett helt travelpack av gott och blandat på flygningen upp till Luleå från Stockholm.
Mådde så dåligt efter godiset att jag spydde efter vi landat ;)
 

A380*G

Medlem
Jag var ca åtta månader och flög sträckan GMP-NRT-CPH-ARN. Min dotter slog mig med sex månader eftersom hon var knappt åtta veckor när hon flyg ARN-ZRH-PVG tidigare i år.
 
Toppen