Senaste nytt

SJ3000 1 klass Uppsala Sundsvall ToR

jsn

Medlem
Nörd??? Jag?!? Inte en chans!!! Nog för att jag alltid har varit lite tågintresserad, och att jag sedan SJ3000 först lanserades velat provåka tåget i första klass, men det har väl alla...?? Dock låter det på delar av bekanskapskretsen att detta kanske inte är helt mainstream...

I lördags var det så dags att genomföra provåkningen, SJ hade sin kampanj "halva priset i första klass" denna lördag vilket passade utmärkt. Till Sundsvall går SJ3000 relativt ofta och resan tar tre timmar så man får tid på sig att se hur tåget verkligen fungerar. Biljett bokades, avgång Uppsala 11.00 framme 13.55, hemresa 18.00 framme 21.00.

Uppsala Sundsvall
Tåg: 568
Avgång Uppsala: 11.00
Ankomst Sundsvall: 13.55
vagntyp: X55A
Stol: Vagn 1 Plats 38

Kommer till Uppsala C några minuter innan tåget till Sundsvall skall anlända från Stockholm. I god tid inna tidtabell så rullar tåget in på spår 2, och jag kliver ombord i vagn 1 som är första klass.
IMG_3489.jpg
Dettta SJ3000 skall på 3 knappt tre timmar ta mig från Uppsala till Sundsvall

Jag är av flrea anledningar inte helt förtjust att gå ombord på ett tåg som inte startar från den station jag åker ifrån. Bland annat så hjälper det inte att komma tio minuter innan avgång för att i lugn och ro göra mig hemmastadd ombord på tåget. Det finns även en risk att någon anna redan ockuperat min plats.

Just detta hände denna gång, samt att kvinna som tagit min plats inte satt på platsen när jag kom ombord. Hon hade bara lämnat en massa pinaler i båda stolarna. Dock behövde jag inte vänta länge innan hon dök upp, insåg att hon tagit min plats och börjat flytta sig och sina saker till ett annat säte. Jag trodde man var tvungen att ha platsbiljett på SJ3000, men hon kanske var Prio Black och kom med en tidigare avgång?

Hur som helst, etablerar mig i min fåtölj, går och hämtar en kopp te i självserveringen och sätter mig ner. Då mäker jag attt det heta vattnet till teet är knappt fingervarmt och tepåsen lämnar ifrån sig knappt någon tefärg.
IMG_3490.jpg
Min(a) fåtölj(er), kolla träfacket mellan stolarna som funkar bra som avälggnigsyta för kamera och telefon och liknande prylar

IMG_3491.jpg
Från en annan vinkel

IMG_3492.jpg
Läslamporna är placerade mellan stolarna

Denna resa kunde med andra ord ha börjat bättre :( Dock erbjöd sig ombordpersonalen med ett leende att hämta tevatten från bistron,,och fem minuter senare hade jag en rykande varm kopp vatten, en Earl Grey tepåse samt en chokladbit till teet vid min plats. Snygg räddning :)

Denna vår, när det till slut blev vår, har medfört högre vattenflöden än normala vårar i Uppland. Blden nedan är tagen strax norr om Uppsala, några dagar efter att vattennivån nådde sin högsta nivå. Fyrisån skall flyta i maklig takt i bakgrunden, men normalt sätt är den inte lika stor som Mississippi...
IMG_3493.jpg
Mississippi..., Nej Fyrisån...

Tjejen om jobbade ombord på tåget såg att jag hade beställt en Ceasarsallad och undrade om jag ville få den serverad med en gång. Jag undrade om jag kunde få den om en timme, och det var inga probem alls. "Strax efter Gävle" kom vi överens om :)

Jag och Mannerström börjar bli tajta nu, jag har ätit flera av hans komponeringar på sistone... Två veckor tidigare åkte jag till Göteborg över dagen där jag provade en räkmacka på vägen ner och en trerätters på vägen hem. Denna gång tänkte jag variera mig och tog som sagt en sallad på väg till Sundsvall.
IMG_3494.jpg
Mannerströms Ceasarsallad

IMG_3495.jpg
Locket av

Denna salad var helt OK. Man skall inte tro att det är en fullvärdig lunch, men den motsvarar ett ordentligt mellanmål :)

Stolsryggarna upplevde jag som höga, högre än i SJ 2000. Bilden nedan är tagen i ögonhöjd på mig, och jag är 1.95 lång. Man ser knappt huvudena på de som sitter i raderna framför mig. Jag tyckte detta fungerade bra, de höga ryggarna gav en känsla av avskildhet och privat utrymme som man inte hade fått med lägre stolsryggar. Beläggningsgraden var kanske 67% i första klass på detta tåg, men det var inte besvärande. Samtidigt ser man utan problem den ljusa kupen och informationstavlan (som bla visar tågets hastighet)
IMG_3496.jpg
Ögonhöjdsbild från fåtöljen

Efter en lugn, trivsam och relativt händelselös resa så anländer vi till Sundsvall fem minuter innan tidtabell, dvs 13.50. Inne på stationen står ett annat SJ3000 som är på väg söderut mot Stockholm samt ett par av Norrtågs X62:eek:r.
IMG_3500.jpg
X62, 2*X55, X62

Det var roligt att se att X62:eek:rna har börjat rulla igen, alla tåg av denna modell ställdes av i stort sett hela vintern då det visade sig att de inte tålde en svensk vinter... Visst är det fascinerande att varje ny tågtyp som skall tas i drift i svenskt klimat verkar genomföra alla sina provkörningar under milda vintrar, medan första vintern tågen tas i srift så blir det också värsta vargavintern i mannaminne? Någon som minns problemen som X50-tågen hade första vintern med frusna toaletter och annat elände...?
IMG_3501.jpg
X62 på lite närmare håll

Nu hade jag fyra timmar i Sundsvall innan nästa tåg skulle ta mig tillbaka, och jag har aldrig varit i Sundsvall tidigare. Så vad göra? Leta upp turistinformationen, tala om att det är mitt första besök i Sundsvall, att jag har fyra timmar på mig att se stan och undrar vad jag vill se. Efter ett "Välkommen hit" samt diverse historier senare lämnar jag turistinformationen 20 minuter senare med en karta och diverse sevärdheter att pricka av. Nedan är ett par bilder från stan; typiskt aprilväder med ömsom sol, ömsom duggregn och några plusgrader.
IMG_3503.jpg
Marmortrappan i Elite Hotell Sundsvall, rekommenderades av turistinformationen :)

IMG_3504.jpg
Hamnen, med nya E4 som håller på att byggas

IMG_3507.jpg
Utsiktsbild över delar av Sundsvall, tagen från utsiktstornet

IMG_3512.jpg
"Genvägen" ner från utsiktstornet tillbaka till stan

Klockan började närma sig arton, och det var dags att ta sig mot stationen för att komma med tåget tillbaka till Stockholm. Tåget som ankommer från Umeå rullar in ett par minuter innan tidtabell.
IMG_3513.jpg
Det SJ3000 som skall ta mig tilbaka till Uppsala

Sundsvall Uppsala
Tåg: 587
Avgång Sundsvall: 18.00
Ankomst Uppsala: 21.00
vagntyp: X55A
Stol: Vagn 1 Plats 44 (bytte till plats 38 efter att ha frågat ombordpersonalen)

Det visade sig att detta tåg hade kört i en loop någonstans, förstaklassvagnen som normalt finns i södra ändan av dessa tåg fanns i stället i norra ändan av tåget. Detta medförde att stolsnumreringen kastats om jämfört med vad jag hade räknat med, och min plats tittade helt plötsligt ut åt samma håll som när jag åkte till Sundsvall i stället för åt det andra hållet. Dock var beläggningsgraden inte högre än 50% på denna resa, och min "gamla" stol från uppresan var ledig hela vägen till Uppsala, så jag tog helt sonika den platsen i stället.

På hemvägen hade jag förbeställt en trerätters meny (Mannerströms förstås...)
IMG_3515.jpg
Trerättersmenyn

Denna gång bestod den av
Champinjoner
Fisk
Kokostårta

Smakade gott, och vinet passade riktigt bra.

Resten av resan flöt på i sakta mak, och vi anländer så småningom till Uppsala 21.02, två minuter efter tidtabell. Detta kan dock skylas på översvämningar söder om Gävle vilket gjorde att tgåget fick köra långsamt på en sträcka.

Lite reflektioner över järnvägen, ffa norr om Gävle
Det blev väldigt tydligt att de ingenjörer som en gång i tiden ritade och drog fram järnvägen norr om Gävle inte kan ha haft tillgång till en linjal - deras enda verktyg måste ha varit passare... Så kurvigt och långsamt som det går, på de allra flesta sträckorna är hastigheten 130, 110 eller tom 70km/h - det går med andra ord inte fort. Man kan fråga sig varför SJ kör med snabbtåg över huvud taget på denna sträcka, det kan inte gå mycket fortare än med vanliga lokdragna tåg. SJ3000 har inte lutande vagnkorgar på samma sätt som SJ2000 har, så SJ3000 kan inte köra fortare genom kurvorna än vanliga lokdragna tåg. Däremot har SJ3000 fler drivande axlar än vad SJ2000 har, vilket medför att SJ3000 kan accellerera snabbare än SJ2000. I praktiken innebär detta att SJ3000 behöver bromsa inför kurvorna på de snabba partierna, typisks minskas hastigheten då från 200km/h till 175km/h genom kurvorna för att sedan accelerera upp till 200km/h igen på raksträckorna.

Jämförelse mellan SJ3000 och SJ2000
Jag åkte som sagt SJ2000 mellan Stockholm och Göteborg två lördagar tidigare, så jag tänkte försöka jämföra och summera skillnaderna och likheterna mellan dessa tågtyper.

Jag föredrar SJ2000 framför SJ3000. Även om SJ3000 är betydligt modernare så totalrenoverades SJ2000 för några år sedan och känns fortfarande fräsht och trevligt.

Några stora skillnader mellan tågen är att i första klass så är konfigurationen 2+1 i SJ2000 medan den är 2+2 i SJ3000. Visst funkar det bra med dubbelsäten om ingen sitter i grannstolen, men när jag åker ensam så vill jag gärna slippa ha någon i grannstolen.

Vidare tycker jag att korglutningen fungerar betydligt bättre än starkare motorer, det blir en lugnare och mjukare resa ombord på SJ2000. Även om inbromsningarna inför kurvorna är väldigt mjuka på SJ3000 så märker jag av dem. Vidare så kränger det mer ombord på SJ3000 i kurvorna än på SJ2000, glas och flaskor vill gärna åka över bordsskivorna om man inte håller i dem på SJ3000, det har jag aldrig varit med om på SJ2000. Jag kan även fundera varför man itne vill ha korglutning på riktigt kurviga sträckor, det är där lutnignen gör som mest nytta. Samtidigt förstår jag argumenten att ta ett existerande tågkoncept (X50-serien) och putsa vidare på det snarare än att implementera stora förändringar eller helt nya tåg.

Slutligen
Men min input till SJs ledning när de nu funderar på vilka tåg som skall ersätta SJ2000 inom några år är: fortsätt med korglutningar och 2+1-konfiguration, lutande vagnkorgar är en lysnade lösning för att kunna köra snabbare på kurviga partier och jag vill slippa ha grannar bredvig mig när jag reser ensam.

Nörd??? Jag?!? Kanske lite... :) Men jag är nöjd med att vara det :)
 

Alf

Medlem
Tack för ett bra och trevligt reportage. Du har beskrivit verkligheten på ett bra sätt tycker jag.
Jag tillhör de starka kritikerna av X3000, jag tycker det är ett fruktansvärt obekvämt tåg, i alla fall på sträckan Sth-Nrk som jag åker.
Det går sakta, det är skramligt, korglutning saknas och stolarna är obekväma. Med 2+2 i 1 kl är det inte ens värt att betala för att åka 1 kl.
Nu är jag glad att X3000 försvann från denna sträcka så vi bara har X2000, vilket är ett underbart tåg.
En sak till i 1 kl, både på X2000 och 3000, när man beställer Mannerströms utsökta mat så får man plastbestick!! Detta är ett hån mot god mat att äta med plastbestick. Vad säger ni F klass fantaster på forumet att sleva i er kaviaren med plastbestick. Är SJ rädda för kapare. T o m SAS har ju riktiga bestick i C klass.
 

Palazzi

Medlem
Ser ut som en trevlig resa, trots de små "fadäserna" i början på resan.

Jag har varit i Sundsvall oräkneligt många gånger, men aldrig tagit mig dit med tåg. Inte heller har jag testat SJ3000 ännu... Kanske ska ta mig en tur upp och äta på trevliga "Restaurang Victoria". Möjligen är det inte längre samma ägare...

Lutande vagnskorgar tycker jag borde införas på alla svenska tåg. Schweiziska tåg har haft lösningar för att snabba på tåg på konventionell räls länge (80-tal) och idag förekommer sällan de problem som fanns med tidiga X/SJ 2000 (sjösjuka). Gröna tåget-konceptet skulle höja hastigheter med ca 30% med små spårförbättringar. Känns rimligt att det inte ska behöva vara 250km/h på stambanor och 70km/h så fort man lämnar dessa.... En infrastruktursatsning som tåg/järnväg borde gagna alla i landet (så många som möjligt iaf).

Antar att det är en kostnadsfråga med 2 +1 vs 2+2- konfig. Ett kortare tåg kostar mindre i inköp, det sliter mindre på spåret, konsumerar mindre energi etc. Jag håller dock med till 100% att man vill sitta ensam i 1:a klass när man reser ensam. Den lösningen finns på de flesta tåg i Europa också....
En kompromiss är ju att bredda tågen till gammal svensk standard... Även om vi använder samma spårbredd som övriga Europa har Norge, Finland & Sverige möjlighet till en bredare tågprofil. Med det menas att spårens intilligande hinder (skog, plattform & mötande trafik) ligger längre ifrån varandra... Nuförtiden är det bara i Finland man nyttjar detta faktum, med de tåg som idag byggs av finska företag. Dessa tåg är faktiskt så breda att med dagens sätesbredd + gång kan man införa 2+2+1 i bredd. Det fungerar inte på tåg till Danmark/Tyskland, men väl inom Sverige.... I projekteringen för gröna tåget räknade man också på fem säten.

Oj, nu blev det mycket tekniskt.... Trevligt reportage var det!:D
 

twiggs

Medlem
En sak till i 1 kl, både på X2000 och 3000, när man beställer Mannerströms utsökta mat så får man plastbestick!! Detta är ett hån mot god mat att äta med plastbestick. Vad säger ni F klass fantaster på forumet att sleva i er kaviaren med plastbestick. Är SJ rädda för kapare. T o m SAS har ju riktiga bestick i C klass.

Det brukar vara riktiga bestick till trerättersmenyn, fast till de lättare alternativen är det plastbestick. Helt förståeligt tycker jag: skulle väl kännas lite märkligt att äta med riktiga bestick ur en plastbytta?
 

jsn

Medlem
X50-tågen är bredare än traditionella tåg; i regionalkonfiguration så har de 2+3 config istf 2+2 som du hittar i gamla lokdragna tåg, och ombord på X40-tågen (dubbeldäckarna/brödrostarna). Det är lite intressant hur två helt olika tekniker att få ombord fler personer på tågen lanserades ungefär samtidigt, X40 bygger på häjden medan X50 på bredden...

På SJ3000 är det 2+2 även i andra klass, men stolarna där är smalare än i första klass. Det extra utrymmet som då frigörs märks genom en luftspalt mellan stolarna och väggarna på tåget. Jag förstår inte riktigt vinsten med denna lösning. Men igen, SJ3000 togs fram väldigt snabbt med kravet att åternavända esxisternade tågteknik med minimala förändringar.

De treräters jag har ätit ombord har alltid serverats med metallbestick samt ett riktigt glas, om än litet.
 

Palazzi

Medlem
X50-tågen är bredare än traditionella tåg; i regionalkonfiguration så har de 2+3 config istf 2+2 som du hittar i gamla lokdragna tåg, och ombord på X40-tågen (dubbeldäckarna/brödrostarna). Det är lite intressant hur två helt olika tekniker att få ombord fler personer på tågen lanserades ungefär samtidigt, X40 bygger på häjden medan X50 på bredden...

På SJ3000 är det 2+2 även i andra klass, men stolarna där är smalare än i första klass. Det extra utrymmet som då frigörs märks genom en luftspalt mellan stolarna och väggarna på tåget. Jag förstår inte riktigt vinsten med denna lösning. Men igen, SJ3000 togs fram väldigt snabbt med kravet att åternavända esxisternade tågteknik med minimala förändringar.

De treräters jag har ätit ombord har alltid serverats med metallbestick samt ett riktigt glas, om än litet.

Stämmer, och det var just denna tågtyp som man baserade Gröna tåget på. Första klass 1+2+1 hade varit en snygg lösning, men tyvärr får man ju ingen fönsterplats om man vill sitta med en partner då. Kanske går att köra varannan rad ?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Västtrafik_X50_interior.JPG

I Europa har du ju smalare tåg, så där måste de se ut som X2000 (iprincip). TGV löste ju det med två våningar. Italienarna löste "problemet" med hela fyra kupéklasser där densiteten minskade med priset. I den mest luxuösa kupén kommer nästa tåg ha 1+1!! (smakar det så kostar det dock). Jag tror att TGV's lågpriståg Ouigo t.o.m tryckt in 5säten i Europeisk standar, så där lär det vara trångt.

Det bästa är ju en kombination av X50 + X40. Egentligen skulle en motorvagn då räcka för trafik på mindre trafikerade linjer i Sverige. Finnarna bygger som sagt ett sådant tåg just, med kapacitet för över 100pers/vagn (inkl toalett, cykelplatser, mini-bistro mm). Finska VR inleder tågtester | Järnvägsnyheter.se.
Problemet är väl möjligen att vikten leder till ett enormt axeltryck... Vet inte hur svenska järnvägar klarar det...(?).

Vi får kanske ta vidare diskussion i PM ;)
 

Alf

Medlem
Det brukar vara riktiga bestick till trerättersmenyn, fast till de lättare alternativen är det plastbestick. Helt förståeligt tycker jag: skulle väl kännas lite märkligt att äta med riktiga bestick ur en plastbytta?

Då har det väl blivit fel när jag beställt en trerätters. Jag tycker faktiskt behovet av riktiga bestick när man äter räkmackan ur sin plastbytta är lika motiverat, den är svåräten med plastbestick. Men visst man kan ju ta med egna bestick och sluta gnälla. På SAS C gäller ju riktiga bestick när man äter ur plastbyttan och det känns inte säskilt märkligt utan snarare naturligt.
 

twiggs

Medlem
På SAS C gäller ju riktiga bestick när man äter ur plastbyttan och det känns inte säskilt märkligt utan snarare naturligt.

Åker du SAS C-klass så äter med Georg Jensen-bestick ur Royal Copenhagen-porslin. Skulle du råkat ut för plastbyttor så måste du väl ändå suttit på Economy Extra?
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Jag har faktiskt på bott på det där Elite hotellet, riktigt trevligt med den gamla inredningen, ett hotell jag skulle kunna återvända till.
 
Sundsvalls stenstad är ju i sig ganska trevlig att kika på om man har en stund över, lite partisk efter att ha bott i stan i drygt sju år kanske men :)
 
Toppen