Senaste nytt

Transfertid i Helsingfors

Hej i höstrusket. Jo nu är det så att jag är bokad på Finnair flighten till HEL som är framme kl 12:25 OCH AA-flighten till Chicago som avgår 14:10 (kanske borde nämna att jag vidare från o'haire flyger till san diego med en transfertid på 2,5h).

Exakt hur bråttom kommer jag ha på HEL?
Behöver jag checka in bagaget igen på HEL och återigen i Chicago?

Hurdan är bolagens policy om det skulle strula till sig med förseningar och dylikt?

Tacksam för svar!

/G
 
Hittade följande på Finnairs hemsida, vilken gäller för mitt flyg till chicago?

Minimianslutningstid mellan flyg
Inrikesflyg -> Inrikesflyg: 25–35 minuter
Inrikesflyg -> Utrikesflyg: 35 minuter
Utrikes Schengenflyg -> Utrikesflyg: 35 minuter
Utrikes non-Schengenflyg -> Utrikesflyg: 40 minuter
Utrikes Schengenflyg -> Inrikesflyg: 35 minuter
Utrikes non-Schengenflyg -> Inrikesflyg 40 minuter
Till eller från ett semesterflyg: 75 minuter
 
Om du på samma bokning är bokad ARN-HEL-ORD checkas väskan in hela vägen till ORD. Bytestiden är inga problem förutsatt att flyget från ARN inte är försenat. HEL är en relativ liten flygplats där det inte kräver lika mycket bytestid som på andra flygplatser. Skulle ditt flyg från ARN bli försenat och du missar din anslutning i HEL tar AY/AA hand om dig enligt de vanliga direktiven enl. EU förordningar.
 
Ja just det, 40 minuter är det som gäller för dig. Kan för övrigt tillägga att jag flög ARN-HEL-BKK och hade en bytestid på 50 minuter mellan flygen..lite synd tycker jag då jag inte hann besöka AY:s nya lounge, men det var inga problem för mig att hinna till non schenen delen utav terminalen.
 

Senator

Moderator
Gustaf,

På ORD kommer du landa på T5 där du går genom US INS & Customs. Du plockar också ut väskan och går genom tullen. Utanför har alla bolag en transfer desk där du släpper väskan innan du går upp en trappa och tar tåget till din terminal som jag tror är T2.
 

Alx

Medlem
Aha okej, så på HEL behöver jag inte ta ut väskan men på Chicago måste det göras?
Tack för alla svar!

I USA måste man alltid hämta ut väskan och gå igenom tullen vid first point of entry. Det kan ta lång tid och är frustrerande emellanåt. Fördelen som jag ser det är att allt går mycket snabbt på slutdestinationen istället! Bara att hämta väskan och gå ut! :)
 

Gnopps

Medlem
Du har gott om tid i HEL förutsatt att planet är i tid. Finnairs terminal är liten och du förflyttar dig snabbt. Jag vet inte hur det är med AA dock, behöver du få ett nytt boardingpass vid gaten fastän du redan är incheckad? En del amerikanska bolag är kinkiga med att man ska använda deras egna boardingpass.
 
Jag är osäker, jag bokade hela resan. Alltså ARN-HEL-ORD-SAN (t/r) på AA's hemsida och jag antar att jag får alla boardingpasses på ARN men jag kan mycket väl ha fel. Tror ni mer rutinerade flygare har bättre koll på det... Menar du att det blir tight om jag måste fixa nytt boardingpass till ORD?
 
Toppen