Senaste nytt

Varför säljer ingen resebyrå biljetten jag hittar på ITA matrix sidan?

mry

Medlem
Jag har tänkte åka och hälsa på en kompis i Budapest och funderat lite på varför biljetter jag hittar med matrix hemsidan inte går att köpa av någon resebyrå?

t.ex. hittar jag en biljett för drygt 2000 kr där man åker 06:55 på måndag 17/10 från LLA och sen 9:50 från ARN till BUD. Hemresa 20/10 07:05 från BUD och sen från ARN 11:25 till LLA. Men jag kan inte hitta en endaste resebyrå som säljer denna biljett, är det verkligen ingen som gör detta eller letar jag dåligt?

Hittar även följande info om det hjälper någon:

LLA SK X/STO MA BUD 86.42QFIRESK MA X/STO SK LLA 86.42QFIRESK NUC 172.84 END ROE 6.42204 XT 280YA 72FE 137HU 440YQ
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte tillgång till datorn, så jag kan inte kolla.
Men många flygbolag delar olika platstillgångar i olika marknader.

Kanske ditt fall är ett sådant?
Prova att boka på amerikanska webbsidor. Kanske du kan hitta ditt biljettpris där.
 

Knutar

Ny medlem
Jag surfade runt lite och hittade denna tråden och passar på att ställa en liknade fråga. Jag hade bokat en resa för mig och min sambo och även fått ett pris med betallänk från en resebyrå. ARN-BKK tor med Thai för 5200SEK pp. När vi betalat in denna och fått biljetterna på mailen och jag ringde för att boka specifika platser, visade det sig att de ville ha ytterligare 8200 SEK eftersom det ursprungliga priset inte fanns kvar på något mystiskt sätt. Surt! Kompensation eller rabatt utesluten...

Jag har nu på egen hand sökt fram en resa i matrix, vilken funnits tillgänglig åtminstone två dagar. Dock kan inte någon resebyrå (eller jag själv) hitta det priset för att boka. Jag är total novis på området, i alla fall när det kommer till bokningskoder osv. Kan någon förbarma sig över ett tips över hur jag söker, eller vart för den delen? Kan man ange nedanstående "fare construction" på något sätt? Har provat ovanstående länk utan resultat.

Stockholm (ARN) to Zurich (ZRH) - sön, feb 5 Swiss International Airlines 1249 Dep: 9:45fm Arr: 12:10em
Zurich (ZRH) to Bangkok (BKK) - sön, feb 5 Swiss International Airlines 4300 Dep: 1:15em Arr: 6:00fm
Bangkok (BKK) to Zurich (ZRH) - ons, feb 22 Swiss International Airlines 4301 Dep: 12:20fm Arr: 6:50fm
Zurich (ZRH) to Stockholm (ARN) - ons, feb 22Swiss International Airlines 4706 Dep: 9:35fm Arr: 12:05em

5027SEK/pp.

STO LX X/ZRH LX BKK 182.76LICSWISE LX X/ZRH LX STO 182.76LICSWISE NUC 365.52 END ROE 6.83936 XT 158YA 356CH 153TS 1860YQ
 

Dr. Miles

Expert
Stockholm (ARN) to Zurich (ZRH) - sön, feb 5 Swiss International Airlines 1249 Dep: 9:45fm Arr: 12:10em
Zurich (ZRH) to Bangkok (BKK) - sön, feb 5 Swiss International Airlines 4300 Dep: 1:15em Arr: 6:00fm
Bangkok (BKK) to Zurich (ZRH) - ons, feb 22 Swiss International Airlines 4301 Dep: 12:20fm Arr: 6:50fm
Zurich (ZRH) to Stockholm (ARN) - ons, feb 22Swiss International Airlines 4706 Dep: 9:35fm Arr: 12:05em

5027SEK/pp.

STO LX X/ZRH LX BKK 182.76LICSWISE LX X/ZRH LX STO 182.76LICSWISE NUC 365.52 END ROE 6.83936 XT 158YA 356CH 153TS 1860YQ

Hej Knutar, välkommen till BusinessClass.se!

Märkligt nog jämföringssajter som kayak.se och hipmunk.com visar pirset som du skrev, men när man gå in i själva bokningssajten finns det inte priset längre. Skumt.
Ovan gäller för både svenska och amerikanska sidor, så tror jag inte att det var olika platstillgångar för olika marknader.
 

agehall

Medlem
Hade du fått biljetter utställda? Det låter som att du fått en e-ticket från resebyrån och isåfall verkar det skumt att de hävdar att priset inte längre gäller.

Det enda jag kan se som kan förorsaka detta, är ifall det var en misstake fare och/eller du lyckats få bort skatter och avifter på något otillåtet sätt. Om man råkar hitta något sådant och ringer flygbolaget, så är det ett bra recept på att få sina biljetter avbokade eller bli krävd på mer pengar.
 

Knutar

Ny medlem
Tack för er hjälp!

Ja, jag har fått e-biljetter på mailen och ser även att allt är bekräftat på checkmytrip.com. Resebyrån förklarade det med att "något" blivit galet med betallänken. Jag har försökt hävda att jag har uppfyllt min del av avtalet, men det har inte gått särskilt bra, så att säga. Skatter finns med på specen, så det måste vara något annat.

Med facit i hand så skulle jag naturligtvis INTE ringt dem, men godtrogen som jag är trodde jag att detta var totalpriset och att allt var i sin ordning. Priset var dessutom i de regioner av ett av de priser som vi fått när vi var in och preliminärbokade. Det enda positiva är ju att vi får boka av dem utan kostnad. En klen tröst just nu i och för sig.

Inga andra smarta tips på hur jag kan hävda min rätt i detta alternativt hitta biljetter i samma prisklass, utan jättelång layover?
 

Dr. Miles

Expert
Inga andra smarta tips på hur jag kan hävda min rätt i detta alternativt hitta biljetter i samma prisklass, utan jättelång layover?

ITA är ingen bokningssajt, så kan man inte använda det mot resebyrå som bevis.
Dessutom ITA har många gånger visat felaktiga priser som inte går att boka.

Däremot om du kunde hitta liknande pris på Orbiz eller Expedia, skulle det vara något..
 

Gnopps

Medlem
Hej Knutar! Hade du fått en riktig biljett? Alltså inte bara ett bokningsnummer. En biljett har ett nummer i stil med XXX-XXXXXXXXXX (alltid 3 siffrot först). En biljett betyder att en biljett sålts åt dig, annars hade du bara en bokning som inte betyder så mycket.
 
Toppen