Senaste nytt

Flyga Stockholm-New York-Columbus, Hur lång tid tar transit?

freno

Medlem
Flyger snart arn - jfk och ska vidare till columbus, landar på term 7 och ska vidare till 8. Har 2,5h på mig. Hur lång tid tar transit? Behöver jag plocka mina väskor? Finns fast track imigration för business?
 

Lonelyflyer

Medlem
Ja åkte FRA-jfk idag och stod två timmar i kö innan ja ens visar mitt pass för nån, dock ropade de upp om folk har byten, men i måste ändå alltid hämta bagaget !
 

kristerj

Medlem
Det beror på när på dagen du landar, generellt sett är det lättare ju tidigare du landar. Fram på eftermiddagen/kvällen kan det vara långa köer, speciellt om några andra plan landat strax före ditt. Bästa rådet är tala med personalen i Immigration och be att få gå före om du börjar få ont om tid. Det tar ca 15 min från det att du har fått din väska i T7 tills du är framme vid security i T8 (om du inte blir uttagen för tullkontroll) om du åker med det Airtrain som går åt "rätt" håll.
 

freno

Medlem
jag landar nästa onsdag 1710 och nästa plan går 1940. Finns det några man kan prata med innan man ställer sig i kön? Be om quick connect på planet? eller hur länge ska jag vänta i kön innan jag ska börja "oroa" mig? Visst allt är på samma biljett men det blir ju ändå drygt om man missar. Finns det någon sida där du kan se vilka som landar en viss dag på t7 jfk?
 

kristerj

Medlem
jag landar nästa onsdag 1710 och nästa plan går 1940. Finns det några man kan prata med innan man ställer sig i kön? Be om quick connect på planet? eller hur länge ska jag vänta i kön innan jag ska börja "oroa" mig? Visst allt är på samma biljett men det blir ju ändå drygt om man missar. Finns det någon sida där du kan se vilka som landar en viss dag på t7 jfk?
Även om du kollar på någon sida vilka plan som landar vid 17-tiden, så är det ganska slumpartat vilka som verkligen kommer före ditt plan beroende på trafiken in till JFK och ev förseningar just den dagen.
Det brukar alltid finns någon/några personer från Immigration som står och dirigerar passagerarna olika till fållor. Om du vänligt säger till att du är orolig för din anslutning kan dom säkert hjälpa dig. Det är ju också bra om du har ditt boardingpass för det anslutande flyget att visa upp.
 

Senator

Moderator
Mitt tips är att sitta i affärsklass så nära dörr L2 som möjligt. T7 används av BA, IB, ANA, CX, IcelandAir, OpenSkies (BA) för internationella ankomster. Jag tror inte det är så många som landar just då.

Men 2:30t är jo en evighet :)
 

freno

Medlem
sitter upper deck på 747 så borde ju kunna vara rätt snabb av tycker jag för visst är det dörr 2 du kommer ner till. då har man ju 300-350 pax efter sig och bara det lär ju göra under. spelar ingen roll om man har incheckat bagage eller inte antar jag, väskan är framme när man kommer igenom immigration?
 
Last edited:

freno

Medlem
Delas det ut quick connect lappar till de som har transit under 3 timmar? läst lite trådar på flyerstalk, men många är rätt gamla.
 

Senator

Moderator
Delas det ut quick connect lappar till de som har transit under 3 timmar? läst lite trådar på flyerstalk, men många är rätt gamla.

Har jag aldrig hört att finns. USA är tyvärr USA, väldigt egalitärt när det gäller processen, ingen fast track in i landet som utländskt medborgare med några få undantag.

Jag gissar du åker med BA0115 som landar 17:10. Senast jag åkte denna (Skärtorsdagen) var jag nästan först av, och var genom US CBP på ca 5min. Inga andra flighter på samma tid.

Med i snitt 3 resor per år sedan 1993, har jag fått specialhjälp några enstaka gånger som F passagerare:
JFK Swiss Terminal 4 två gånger i F med HON service
JFK BA Terminal 7 en gång i F
SFO Lufthansa en gång i F med HON service

Ta det lugnt, detta löser sig väldigt enkelt.
 

freno

Medlem
Jag har aldrig landat jfk, men det löser sig nog som du säger, brukar ju aldrig vara några problem, men man funderar ju alltid när man läser skräckexemplen =) en fördel är ju att man ser till att vara bland de första av sin egen flight iallafall.

Stämmer att det är BA0115, men hade varit kul att veta hur många andra de är som landar samtidigt.
Är det airtrain som är smartast för transit mot t8? går de åt olika håll? står det vilket man ska ta?

Har jag aldrig hört att finns. USA är tyvärr USA, väldigt egalitärt när det gäller processen, ingen fast track in i landet som utländskt medborgare med några få undantag.

Jag gissar du åker med BA0115 som landar 17:10. Senast jag åkte denna (Skärtorsdagen) var jag nästan först av, och var genom US CBP på ca 5min. Inga andra flighter på samma tid.

Med i snitt 3 resor per år sedan 1993, har jag fått specialhjälp några enstaka gånger som F passagerare:
JFK Swiss Terminal 4 två gånger i F med HON service
JFK BA Terminal 7 en gång i F
SFO Lufthansa en gång i F med HON service

Ta det lugnt, detta löser sig väldigt enkelt.
 
Toppen