Senaste nytt

[Tips] Så väljer du sittplats i förväg på Star Alliance flyg i Economy

Jonas C

Medlem
LOT:s hemsida kan på många sätt betraktas som ett av de bästa verktygen för att granska och ändra en Star Alliance bokning. Här kan man tillskillnad från SAS lägga in bonusnummer och passdetaljer i efterhand.

En ytterligare funktion med LOT:s hemsida är att man även har möjlighet att beställa assistans, och specialmåltider via manage my booking. Tidigare under dagen noterade jag även att man kunde välja sittplats i förväg, även om man reser i Economy. Jag har använt denna funktion på LOT flygningar tidigare, men det var till viss överraskning som jag noterade att det även gick att välja plats på SAS flygningar. Har ej provat om det fungerar på Lufthansa bokningar, men någon får väl testa och se :)

OBS: Sätesbokning i förväg fungerar endast om du har ett Star Alliance Guldkort inlagt i bokningen.


Skärmavbild 2013-04-29 kl. 19.22.05.png
 
Last edited:

mry

Medlem
Det funkar inte att välja plats om man ebs på en flygning så tror det bara funkar som på sas.se om man är ebg...
 

Jonas C

Medlem
Det funkade inte med en Swiss-bokning, men det beror kanske på att Swiss inte nyttjar Amadeus, eller?
SWISS använder inte Amadeus, utan sitt eget bokningssystem. På long haul, samt short haul Business kan du välja plats direkt vid bokning. Annat fall kan du prova att ringa SWISS och be om att få din sittplats vald i förväg.

Det funkar inte att välja plats om man ebs på en flygning så tror det bara funkar som på sas.se om man är ebg...

Gör man en awardbokning från ett EBG konto till en annan resenär så kan man fortfarande välja plats, trots att resenären inte har EBG. Att fasttrack på Arlanda funkar är även det ett plus.
 
Toppen