Senaste nytt

Resa med ADHD medicin utanför Schengen, vad gäller?

Ja som rubriken lyder så undrar jag vad som gäller när jag ska till USA och Japan och behöver ta med mig min medicin (Concerta, narkotikaklassning 2)

Inom Schengen är det inga problem, finns intyg att få på Apoteket. Men utanför Schengen vet jag inte vad som gäller. Jag är då framförallt intresserad av USA och Japan men vet ni vad som gäller för andra länder så skriv det med då andra kanske behöver den informationen (Eller jag själv, i framtiden)
 

ACervin

Medlem
Kolla in den här länken. International Narcotics Control Board. Svårtuggat, men på slutet är där ett exempel på vilka uppgifter som bör vara med i ett intyg. Troligen inga problem med ett enklare intyg. Tänk på att inte ta med för många tabletter utan endast så många som motsvarar resans längd. Tar du med bamseburken för en weekend kan det tolkas som smuggling!

travellers_guidelines
 
Ok, tackar tackar. Min läkare hade skickat intyg för Schengen till mig och sa att jag skulle fylla i en för Japan och en för USA :( bra koll.

Får kolla länken när jag kommer hem då den blir blockad av våra dumma regler på jobbet. klassas som "Health" och det får man minsann inte surfa in på.
 
Tänk på att kolla varje lands speciella regler. Det är inte alltid det räcker med läkarintyg. Vissa mediciner kan vara totalförbjudna trots läkarintyg. I USA var tidigare Rohypnol (Flunitrazepam) förbjudet att föra in och i t ex Thailand är massor av vanliga mediciner, sömnmediciner, lugnande mm totalförbjudna. Finns info på ambassadens hemsida.
 
Har mailat USA's ambasad i Sverige och frågat ang just Concerta som jag har. Hittar inte information om just den medicinen på någon officiell hemsida. Ska även maila Japanska ambasaden.
 
Toppen