Senaste nytt

Norwegian planerar köpa LOT

Palazzi

Medlem
Det låter faktiskt helt briljant. Det pratades om utflaggning till Irland, men detta måste ju vara ännu bättre.... Troligen den enda Europeiska, rimliga, stat där man kan ha lågprisbas på långflygningar. En kombination av Norwegians lågpriskoncept (nåja..) och polska löner och villkor måste ju vara ultimat. LOT sitter ju även på några 787, och ordrar på ännu fler.
 
Jag håller med. Det låter spontant som ett mycket smart drag, om än bara för att snabbstarta med lite 787or.

PS: Inte för att jag gillar det...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Är det verkligen så smart att köpa upp en legacy-bolag med usel ekonomi?

Något säger mig att bolaget sitter på tillräckligt med tillgångar (plan, trafikrättigheter etc) för att kunna nollas/break even. De vill säkerligen inte åt de gamla planen, så de försvinner. Inte heller lär det vara intresserade av att bedriva kortväga trafik inom Polen (antar jag). De vill åt marknaden, och arbetarna.....och kanske lite 787:eek:r. Kjos brukar ju inte slänga pengar på förlustaffärer (vi vet iofs inte hur det går med kontinentala linjerna). Nu kan ju dock detta vara ett rykte...

Vi får väl dock se vad den polska regeringen tycker. De inser nog också att Norwegian inte gör detta i intresse av att bedriva välgörenhet (bedriva linjer med låg beläggning). Det har ju talats om att LH ska köpa bolaget, men blir det mycket bättre? Då blir det väl med 99% säkerhet Germanwing som bedriver trafiken. SAS, som var ett gammalt rykte, lär ju inte vara kostnadsmässigt rimligt idag...

Jag antar att DY kommer vara det enda alternativet, i en konkurrens med Wizzair. DY erbjuder ju iaf anslutningsflyg och har en del kontinentala linjer... Sen kommer ju givetvis de stora bolagen i väst fortsatt att bedriva trafik till populära destinationer i Polen.

När Dy startat baser i Spanien (inkl Kanarieöarna) och England känns Polen som ett naturligt steg.

Kommer troligen inte bli någon tjänst jag använder mig av, men tror att det är ett smart drag av Norwegian.
 

fly4fun

Medlem
Jag vill minnas att DY's första bas utanför Norden var just i Polen men att man la ner p.g.a. dålig beläggning/ekonomi. Om detta verkligen är seriöst så är det inte för att bedriva trafik i Polen utan för att komma över Dreamliners och låga löner.
 

Fredrik

Medlem
Google är er vän. Det stod inte så mycket om Kjos egentligen mer än att han för samtal. Resten var en sammanfattning av marknadssituationen med LCC och liknande.
 
Toppen