Palazzi
Medlem
Den danska ön Bornholm har under årtionden haft stora problem att hantera den stora pendlingstrafiken från ön. Då jobbmöjligheter iprincip saknas helt på hemmaplan så har de flesta arbeten i Sverige, Danmark och Tyskland. Ön har en massiv, daglig, flygtrafik till Danmark och hela sju färjeförbindelser till olika städer runt Östersjön. För en ö med en population av endast 50.000 så är det ett närmast ett unikt problem. Under sommaren stiger trycket ytterligare när Danskarna ska på sommarferie. Tyska Air Berlin erbjuder även direktflyg från Tyskland.
Öns ledande har sedan 2006 lobbat, i det danska tinget, för att etablera en fast förbindelse mellan regionshuvudstaden Rönne och svenska Ystad. Då danska tåg redan går över Öresundsbron, med slutdestination Ystad, är inte steget vidare så stort (menar Bornholmarna). Nu har ett nytt event bedrivits i dagarna, vilket återigen höjt röster för förslaget. Stortinget har ännu inte övertygats om satsningen, men stödet från Ö-borna är enhälligt.
Det som hittils projekterats är en järnvägstunnel om ca 37km, vilket skulle kosta mellan 15-50miljarder Danska kronor. För detta pris får man alltså ingen bilväg, utan bara järnväg. I relation till öns befolkningsmängd vore detta troligen en infrastruktursatsning som saknar motstycke i världen (undantaget den arabiska halvön). Priset är ungefär detsamma som byggnation av Fehrman-förbindelsen som 2020 ska sammanbinda Danmark och Tyskland.
Lobbyverksamheten menar att först när det finns en Bornholms-förbindelse så kan man börja tala om ett "enat" Skandinavien. Den är den sista pusselbiten för att knyta ihop Norge-Sverige-Danmark-Tyskland. Efter byggnationen av : Ölandsbron, Öresundsbron, Stora Bält-bron och Fehrmantunneln är det kanske precis som det säger...
Öns ledande har sedan 2006 lobbat, i det danska tinget, för att etablera en fast förbindelse mellan regionshuvudstaden Rönne och svenska Ystad. Då danska tåg redan går över Öresundsbron, med slutdestination Ystad, är inte steget vidare så stort (menar Bornholmarna). Nu har ett nytt event bedrivits i dagarna, vilket återigen höjt röster för förslaget. Stortinget har ännu inte övertygats om satsningen, men stödet från Ö-borna är enhälligt.
Det som hittils projekterats är en järnvägstunnel om ca 37km, vilket skulle kosta mellan 15-50miljarder Danska kronor. För detta pris får man alltså ingen bilväg, utan bara järnväg. I relation till öns befolkningsmängd vore detta troligen en infrastruktursatsning som saknar motstycke i världen (undantaget den arabiska halvön). Priset är ungefär detsamma som byggnation av Fehrman-förbindelsen som 2020 ska sammanbinda Danmark och Tyskland.
Lobbyverksamheten menar att först när det finns en Bornholms-förbindelse så kan man börja tala om ett "enat" Skandinavien. Den är den sista pusselbiten för att knyta ihop Norge-Sverige-Danmark-Tyskland. Efter byggnationen av : Ölandsbron, Öresundsbron, Stora Bält-bron och Fehrmantunneln är det kanske precis som det säger...