Senaste nytt

SAS Sista Minuten biljetter för ungdom försvinner den 14:e Maj

Jonas C

Medlem
Fick precis bekräftat av SAS att sista minuten biljetterna för ungdom försvinner den 14:e Maj i år.

Ordinarie ungdomsbiljetter kommer fortfarande att erbjudas efter den 14:e Maj, men det är ännu oklart om de fortsatt kommer att gälla på resor inom Europa, eller om det bara blir för inrikes framöver.

Helt klart en tråkig nyhet för mig som har utnyttjat sista minuten biljetterna till Europa flera gånger. På senare tid har jag däremot noterat att priserna på ungdomsbiljetter har blivit högre, och i många fall lönar det sig mer att köpa en ordinarie biljett. I synnerhet under reor… De goda intjäningarna i V-klass gör dock avsaknaden extra stor.
 
Ordinarie ungdomsbiljetter kommer fortfarande att erbjudas efter den 14:e Maj, men det är ännu oklart om de fortsatt kommer att gälla på resor inom Europa, eller om det bara blir för inrikes framöver.

Ingen melding om at vanlige ungdomsbilletter forsvinner innen europa. Snarere tvert i mot så har jo SAS endelig begynnt å reklamere for ungdomsbilletten sin.

Kan jo også tenkes at prisen på vanlige ungdomsbilletter senkes litt. LM ungdomsbilletter har jo betydd at ungdomsbillettene har blitt 100 kr billigere dagen før avreise. Kanskje SAS har kvidd seg for å sette ned prisen på ungdomsbilletter i og med at det betyr senking av Last Minute billetter også?
 

Palazzi

Medlem
Använt dessa priser flera gånger, så personligen är det tråkigt att de försvinner (har iofs inte jättelångt kvar som ungdom). De vanliga ungdomsbiljetterna ger jag inte mycket för, förutom inom Skandinavien. Till södra Europa är priserna i samma klass som hos Swiss, vilket inte känns motiverat. Innan prishöjningen var det dock ett kanonalternativ! :)
 

erhel

Medlem
Det var en tråkig nyhet. Men inom Skandinavien är fortfarande ungdomsbiljetterna en bra deal. Om man ser till övriga Europa är det ofta mycket mindre skillnad om man är ute i god tid, har däremot märkt att ungdomsbiljetter kan finnas kvar ganska sent och då är prisskillnaderna ofta mycket större. Vi får väl se om det förändras nu när sista minuten tas bort.
 

twiggs

Medlem
Varför skulle man inte? Ungdomar tenderar tyvärr att ha tunnare plånböcker än vuxna…

Jo, det är jag medveten om och har full förståelse för. Fast då får man väl som ung se till att boka i tid. Som alla andra som vill komma billigt undan. Inklusive fattiga pensionärer, ensamstående mammor, arbetslösa, långtidssjukskrivna...
 

Fredrik

Medlem
Handlar det inte om att man vill knyta till sig unga resenärer och förhoppningsvis göra dem lojala mot SAS? En gång i framtiden kanske de är blir affärsresenär och då vill antagligen SAS att de väljer SAS.
 

Palazzi

Medlem
Givetvis är det ett marknadsföringsknep till 90%. De ytterligare 10% är konkurrenssättning. När man vet att ungdomar är mest priskänsliga är det de som tenderar att överväga Norwegian/tåg framför SAS. När de senare kommit upp i ålder har de nöjt sig med DY, anpassat sig till den lägre prisnivån, och återvänder inte till SAS.

Jag tror ungdomskonceptet är smart, även om SAS troligen inte tjänat på det kortsiktigt. Nu gör de ju en fuling och erbjuder ungdomar dyrare biljetter än de konventionella. Tydligen har ungdomarna ännu inte insett det, men kanske inte jättepositivt om det kommer på "Aftonbladet Avslöjar". De brukar ju kunna göra nyheter av det mesta....
 
Toppen