Senaste nytt

Lufthansa och 261/2004

tomle

Medlem
Lufthansa vägrar att erbjuda kompensation enligt 261/2004 efter att mitt flyg blivit 17h försenat pga tekniska problem.

Skulle flyga GIG-FRA-ARN men när avgångstid närmade sig flyttade man fram avgången. Satt i loungen, ingen information alls om vi skulle komma iväg, man flyttade 1h, sen 1h till osv. Tiden gick och lagom till att de sista flighterna till Europa påbörjade boarding (dvs 5h senare) så sa man att flyget inte skulle gå men då var det för sent att bli ombokad.
Lufthansa ordnade hotel och transfer och vi kom iväg 17h senare. Landade på ARN ca 12h senare än planerat.

8/3: Mailade Lufthansa och bad om ersättning för två telefonsamtal samt €600 enligt 261/2004.
27/3: Svar från Lufthansa, de ersätter telefonsamtalen men inte enligt 261/2004 eftersom det berodde på ett tekniskt problem (som ligger utanför deras kontroll)
3/4: Mailar Lufthansa och tackar för att de ersätter telefonsamtalen. Hänvisar till Wallentin-Hermann v Alitalia—Linee Aeree Italiane SpA (Case C-549/07) och säger att tekniska problem inte är en orsak till att undvika betala enligt 261/2004.
24/4: Twittrar till Lufthansa att jag är mycket missnöjd med hur de hanterar kundservice
25/4: Får svar att de fortfarande anser att de inte behöver erbjuda kompensation men att de som ett undantag erbjuder ca 3000 SEK.

Jag ska flyga longhaul med dem imorgon så jag kan tänka mig att acceptera 3000 SEK om jag får en upgrade men är det en bra idé att erbjuda dem detta? Känner på mig att de ändå inte kommer att nappa, det ser rätt fullt ut i C/F.
Kommer inte att nöja mig med endast 3000 SEK.

Någon annan som haft problem med LH och 261/2004? Tips på hur jag går vidare?
 

Joggi

Medlem
Det verkar vara ett standardsvar du har fått. Jag råkade ut för samma svar från Lufthansa när jag blev ca. 6h försenad hem från USA i vintras. De hänvisade till tekniska problem utanför deras kontroll. Jag hänvisade till samma rättsfall (Wallentin-Hermann v Alitalia) samt att bevisbördan ligger hos dem (de påvisade aldrig vilket det tekniska problemet var) samt att jag skulle gå vidare om de vägrade att betala ut kompensationen. De gav med sig och betalade ut 600 EUR per person.

I påskas råkade jag återigen ut för försening och tvingades övernatta i Munchen. Återigen har jag fått samma svar att det tekniska problemet ligger utanför deras kontroll. Lite tröttsamt.

Jag tycker du ska stå på dig och hota med rättsliga åtgärder om de inte kan bevisa att det tekniska problemet var utanför deras kontroll (vilket de troligtvis inte kan göra).
 

tomle

Medlem
Testa med en upgrade ToR annars är det väl bara att dra det vidare.
Har redan gjort utresan, ska hem nu.

Det verkar vara ett standardsvar du har fått. Jag råkade ut för samma svar från Lufthansa när jag blev ca. 6h försenad hem från USA i vintras. De hänvisade till tekniska problem utanför deras kontroll. Jag hänvisade till samma rättsfall (Wallentin-Hermann v Alitalia) samt att bevisbördan ligger hos dem (de påvisade aldrig vilket det tekniska problemet var) samt att jag skulle gå vidare om de vägrade att betala ut kompensationen. De gav med sig och betalade ut 600 EUR per person.

I påskas råkade jag återigen ut för försening och tvingades övernatta i Munchen. Återigen har jag fått samma svar att det tekniska problemet ligger utanför deras kontroll. Lite tröttsamt.

Jag tycker du ska stå på dig och hota med rättsliga åtgärder om de inte kan bevisa att det tekniska problemet var utanför deras kontroll (vilket de troligtvis inte kan göra).
Fick ett standardsvar första gången, den andra gången hade de skrivit om svaret lite samt beklagat att jag inte var nöjd med deras svar första gången.

Nonetheless, as a good will gesture and on an exceptional basis, we are happy to pay a certain amount as a final settlement to resolve your claim. Thus, we will transfer the amount of SEK4119.50 to be credited to your Skandiabanken account. Please allow a few days for the transfer to be completed.

Jag ska nog gå vidare med detta, be om att få hela beloppet €600 + ca 1000 SEK för telefonsamtalen.
Problemet var bränsleläckage i vänster vinge, vet inte om de kan hävda att det var utanför deras kontroll.
 

SWEDE

Medlem
Har redan gjort utresan, ska hem nu.


Fick ett standardsvar första gången, den andra gången hade de skrivit om svaret lite samt beklagat att jag inte var nöjd med deras svar första gången.



Jag ska nog gå vidare med detta, be om att få hela beloppet €600 + ca 1000 SEK för telefonsamtalen.
Problemet var bränsleläckage i vänster vinge, vet inte om de kan hävda att det var utanför deras kontroll.

Ta de senaste budet. De vinner, men din förlust är relativt liten i förhållande till den optimala lösningen. En långbänk kommer att kosta mycket mer än den smakar.
 

tomle

Medlem
Ta de senaste budet. De vinner, men din förlust är relativt liten i förhållande till den optimala lösningen. En långbänk kommer att kosta mycket mer än den smakar.

€600 EUR motsvarar ca 5200 SEK, nu erbjuder 3100 SEK så det är en rätt stor diff. Jag har precis läst domen i Wallentin-Hermann v Alitalia.

Domen (för den som är intresserad):
Mot denna bakgrund beslutar domstolen (fjärde avdelningen) följande:

1) Artikel 5.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas på ett sådant sätt att ett tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning ställs in, inte omfattas av begreppet ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll. Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter, som ingicks i Montreal den 28 maj 1999, är inte avgörande för tolkningen av de skäl för undantag från kompensationsskyldigheten som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.

2) Frekvensen av tekniska problem hos ett lufttrafikföretag är inte i sig ett sakförhållande som gör det möjligt att fastställa huruvida det föreligger ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.

3) Den omständigheten att ett lufttrafikföretag har iakttagit samtliga lagstadgade minimikrav avseende underhåll av ett flygplan är inte i sig tillräcklig för att det ska anses styrkt att detta lufttrafikföretag har vidtagit ”alla rimliga åtgärder”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, och således ska befrias från kompensationsskyldigheten enligt artiklarna 5.1 c och 7.1 i denna förordning.
 

Alx

Medlem
Vad skulle det kosta mer än ett välskrivet mail? Nej stå på dig!

Jag kan bara hålla med dig! Dessutom är nog "risken" minimal att Lufthansa skulle vara så pinsamma att de drog tillbaka en redan utlovad ersättning bara för att resenären försöker få ut sin fulla rätt. Lufthansa skulle inte ha en chans att "vinna" om tomle orkade dra det hela vidare. Lufthansa gör fel och det vet de om. De lär, liksom de flesta andra flygbolag, ge med sig när de inser att resenären inte ger sig.
 

Najk

Medlem
Precis, stå på dig. Då de erbjuder kompensation vet de med sig att de inte har rätt, annars skulle de inte erbjuda kompensation. Detta är endast ett försök från deras sida att minska kostnaden för dem.
 

olsson

Medlem
Jag bumpar den här.

VIE-FRA-GOT skulle jag flyga, VIE-FRA blev dryga timmen försenad så jag missade FRA-GOT och fick vänta 4h40 min på nästa flight. Bad så snällt om 250 euro i ersättning. Jag kan fortfarande inte minnas (inte heller när jag skrev klagomålet) att de sade varför VIE-FRA blev försenad. De nämnde att FRA-GOT (ersättningsflighten) blev lite försenad pga värmen (acn hade svårt och det tog tid att få ner värmen i kabinen innan vi fick boarda) och late arrival of aircraft.

Är det möjligt att kolla upp anledningarna till förseningarna? Då VIE-FRA verkar ha kört några rutter tidigare så är en annan fråga om det är enkelt och ens möjligt att kolla upp alla enskilda anledningar till tidigare flighter (med samma plan) förseningar med anledningar. Tyckte det lät på deras svar att det var minst två flighter.

Jag måste dock ge hatten av för Lufthansa som svarade på 2 dagar. En liten sidogrej. Åkte hem till Bergen från Göteborg på söndagen och anledningen att jag flög på lördagen (skulle landa 18.40 och landade väl 23.20 eller liknande) var att spendera lördagkvällen med vänner och familj - något som totalt havererade. Eftersom det var "hemresa" till GOT istället för BGO antar jag att man inte kan klaga på att syftet med resan blev förstört?

Dear Mr Olsson,

Thank you for your online feedback dated 31 July 2013.

We deeply regret the delay of your flight LH1239 from Vienna to Frankfurt on 27 July 2013 as we know how important it is for your journey to proceed smoothly. Please accept our sincere apologies any inconvenience caused.

According to our records, flight LH1239 was delayed on its previous legs and therefore your flight was unfortunately unable to depart according to its schedule. The delay was caused by several incidents on the aircrafts previous legs, including Air Traffic Flow Management restrictions and unloading of baggage for a missing passenger. Please be assured that we did everything in our power to keep the effects to an absolute minimum, however, at times we are unable to affect the reasons behind a delay.

We would like to assure you that we always exhaust all possible solutions when flight irregularities occur in order to be a reliable partner and to fly you to your destination as quickly as possible. The delay was due to exceptional circumstances that could not have been avoided even if every possible measure had been taken.

According to our system, we offered you an alternative flight LH820 from Frankfurt to Goteborg on 27 July 2013 since you regrettably missed your original connecting flight LH818. We sincerely regret the added inconvenience when this flight was also delayed for 10 minutes due to operational control.

Please allow us to advise you that airlines are exempt from liability for delays caused by circumstances beyond their control. As Lufthansa is not responsible for the reasons behind the delay, in accordance with EU Regulation 261/2004 we are not obliged to pay compensation on this occasion.

We realise that this may not be the response you were anticipating; however, we hope for your understanding that we are obliged to adhere to the applicable regulations in this matter.

We look forward to welcoming you onboard a Lufthansa flight again soon and we assure you that we will do everything we can to make sure his future travel experiences run smoothly.

Mit freundlichen Grüßen/ Yours sincerely,
 
Toppen