Senaste nytt

Hjälp med MPM (maximum permitted mileage)

Magino

Medlem
Hejsan!

Jag undrar om det finns någon godhjärtad på detta forumet som skulle kunna kolla upp vad MPM (maximum permitted mileage) är mellan SIN-BKK för CX och MH?
 

jumbooze

Medlem
Sin-bkk cxr-cx thu 16may13 usd
the following carriers also publish fares sin-bkk:
3k 8m 9w ai ay ba bd bg bi br ca ci co cz ek et ey ga hu hx ic
it k0 ka la lh lo lx mh mi mk mu nh nz os pg qf rj sa sk sq tg
tz ua ul vn vs yy z5
additional carriers participate in yy fares
//see fqhelp for information about the new fare displays//
surcharge for paper ticket may be added when itin priced
sgd converted to usd using bsr 1 usd - 1.2402 sgd
cx sinbkk.eh 16may13 mpm 1066
v fare basis bk fare travel-ticket ap minmax rtg
1 yow y‡o 0.00 ---- - -/12m eh01
2 yow y‡o 910.00 ---- - -/12m eh01

*** yy requested fares not permitted sin-bkk on cx ***

eh01* /within the eastern hemisphere/ published mpm 1066
mileage system applies origin to destination
 

Dr. Miles

Expert
Från inlägg: http://www.businessclass.se/forum/d...nes-15-100-sek-inkl-skatter-2.html#post155952

Det är ganska enkelt att räkna MPM även om man inte har tillgång till verktyg som t ex ExpertFlyer.
MPM räknas mellan avreseort och destination därför avståndet mellan de städerna är viktigt.

Avståndet av direktflyg (som om det fanns) mellan de två städerna sedan plussar man 25%. Några små miles kan variera men det är så man räknar. Sedan finns det undantag också men det är inte så ofta*.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Helsingfors - St Kitts: 5.110 miles + 25% = MPM 6.343 miles
Helsingfors - Curacao: 5.625 miles +25% = MPM 6.976 miles

*Resväg mellan Europa och Asien varierar, beroende på om det är EH (via Eastern Hemisphare) eller TS (via Trans Siberian).
 

AABack2ARN

Medlem
Bland de undantag som jag känner till är att AA ofta tillåter extra miles när man passerar deras gateways - men jag vet inte om det innebär att de 25% man brukar räkna med finns kvar.
 

agehall

Medlem
Brukar det inte vara tvärt om? Dvs att de drar bort från MPM om man passerar vissa gateways..?

Har du ett exempel på en fare där AA tillåter extra miles om man går via en hub?
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm? Undrar om jag kanske missuppfattat detta med MPM?

Så här säger AA på en fare mellan ARN-HNL

/VIA THE ATLANTIC/ MPM 9072
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA CHI AND/OR DFW AND/OR RDU AND/OR
MIA AND/OR NYC

ARN-HNL är 6849 miles men det går inte att flyga så. Men rutter som man kan flyga är

ARN-LHR-LAX-HNL är 8922 miles
ARN-LHR-ORD-LAX-HNL är 9164 miles
ARN-LHR-DFW-LAX-HNL är 9451 miles
ARN-LHR-MIA-LAX-HNL är 10233 miles

Eftersom rutterna via ORD och DFW är godkända (men inte via MIA) är min tolkning att man får 550 extra miles på sig att ta sig till HNL om man flyger via ORD/MIA/DFW/RDU/NYC (men i fallet MIA räcker inte det).

Eller har jag helt blandat ihop detta?
 

Dr. Miles

Expert
EDIT: 2016-04-25

Förklaring om TICKETED POINT DEDUCTION

TICKETED POINT DEDUCTION betyder deduktion från flugna miles, inte från tillåtna miles (MPM).

Exempel: Routingregler av en American Airlines fare mellan Stockholm - Los Angeles.
Kod:
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 6889
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
 MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA CHI AND/OR DFW AND/OR RDU AND/OR 
       MIA AND/OR CLT
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 705 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA SUB AREA 21
MPM är 6.889 miles är i detta fall så MPM+25% blir 8.611 miles.

Om man flyger via Chicago (CHI), Dallas (DFW), Raleigh (RDU), Miami (MIA) eller Charlotte (CLT) får man lägga till 550 miles på antal tillåtna miles (MPM), dvs max 9.161 miles inkl. MPM surcharge 25%.

Introduction to Airline Routing Rules - Travel Codex
Travel Consultant Skills Online free Air Ticketing Crusoe : IATA / WORLD TRAVEL GEOGRAPHY


---originalpost---

Bland de undantag som jag känner till är att AA ofta tillåter extra miles när man passerar deras gateways - men jag vet inte om det innebär att de 25% man brukar räkna med finns kvar.

Brukar det inte vara tvärt om? Dvs att de drar bort från MPM om man passerar vissa gateways..?

Har du ett exempel på en fare där AA tillåter extra miles om man går via en hub?
Jag tror som agehall, att det är tvärtom.

T ex så här står det för dealen: [Business class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, oneworld JV, från 13.900 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

/VIA THE ATLANTIC/ MPM 6889
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA CHI AND/OR DFW AND/OR RDU AND/OR
MIA AND/OR NYC
 
Last edited:

Homer

Medlem
Från inlägg: http://www.businessclass.se/forum/d...nes-15-100-sek-inkl-skatter-2.html#post155952

Det är ganska enkelt att räkna MPM även om man inte har tillgång till verktyg som t ex ExpertFlyer.
MPM räknas mellan avreseort och destination därför avståndet mellan de städerna är viktigt.

Avståndet av direktflyg (som om det fanns) mellan de två städerna sedan plussar man 25%. Några små miles kan variera men det är så man räknar. Sedan finns det undantag också men det är inte så ofta*.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Helsingfors - St Kitts: 5.110 miles + 25% = MPM 6.343 miles
Helsingfors - Curacao: 5.625 miles +25% = MPM 6.976 miles

*Resväg mellan Europa och Asien varierar, beroende på om det är EH (via Eastern Hemisphare) eller TS (via Trans Siberian).

Fast på den dealen stämde ju inga teorier eftersom det gick att boka rutter på nästan 10.000 miles
(det vet jag med säkerhet eftersom jag bokade via LAS se här
 
Toppen