Senaste nytt

Vad har du för armbandsur?

TheEagle

Medlem
Tyvärr är ju klockornas förlovade land svindyrt numera när CHF:en är dyraren än $. Men man kan kanske fortfarande göra fynd. Inget jag har koll på. En kompis köpte en Omega på flygplatsen i ZRH för 6-7 år sedan för betydligt bättre pris än här hemma.
 

bL0m

Medlem
Jag kör en Omega Seamaster Professional, trivs både med modellen och med dess färg.

Jag stirrar mig också blint på klockor tex i samband att jag är på en flygplats. :)
 

gusten

Medlem
En Rolex Oyster Perpetual Datejust från 1981 samt en Sjöö Sandström med genomskinlig boett. Inte särskilt klocktokig.
 

Randy Marsh

Medlem
En bra deal är att ha en bekant utan uppehållstillstånd i Sverige eller en affärsbekant från icke EU land.
Går även bra med Norge
Han köper klockan i Sverige taxfree. Du får tillbaka 17% på priset i momsåterbäring
Det kan fungera, men Norge har en maxgräns på 6000 NOK för momsfria inköp i utlandet. Schweiz har ännu lägre; 300 CHF. Det säkraste är i så fall att du tar ut pengar och din bekant betalar klockan kontant. I Norge var det iaf en som åkte dit för icke redovisade, skattefria inköp i Dubai på flera hundra tusen NOK. Han hade betalat med kort, men dessvärre upptäckte norska Skatteverket dessa stora inköp och han tvingades betala norsk moms + straffavgift. Vet dock inte om de rutinmässigt kollar stora inköp i utlandet, tror kanske han hamnade under granskning efter misstankar från Skatteverket eller tullmundigheten. Oavsett: säkrast är att betala kontant, speciellt eftersom pengarna då kommer från ditt konto.

Edit: Möjligt att det går att använda ditt eget kreditkort för betalningen, om nu inte butiken där din bekant gör inköpet reagerar på att han/hon försöker köpa varor momsfritt med ett svenskt kreditkort.
 
Last edited:
854487d1350845505-zeroing-ultra-thin-vl1_image.2048013.jpg
 
Toppen