Senaste nytt

Frikostliga nykterister

pitch

Medlem
Har ni också råkat ut för att man får ohemult mycket sprit om man åker business med bolag där personalen är från länder där det normalt inte dricks speciellt mycket?

Exempel:
"Tack, men min religion hindrar mig från att dricka mer än en helpava bubbel innan maten."
eller
"Stopp! Jag behöver inte ett helt dricksglas med konjak till kaffet, tack."
eller
"Er recline stödjer max 7 GT, jag får tyvärr avböja mer nu."

Eller är det kanske tvärt om på ställen i världen där jag inte har varit?
 

Sofia

Medlem
Frikostlig nykterist...låter som nån sorts ny sekt ;)

(förlåt, man ska inte märka ord, men roliga idéer kom upp i mitt huvud!)
 

possum

Medlem
Jag håller med dig, de verkar inte veta hur man ska dosera spriten. Detta verkar dessutom inte gälla bara i business, jag fick i princip en hel flaska vin själv under en ekonomiklassflygning i Indien eftersom den vänlige stewarden envisades med att fylla på glaset så fort jag tagit en klunk ;)
 

Palazzi

Medlem
Haha, har aldrig reflekterat över detta. Jag dricker sällan alkohol ombord (inte religionsbetingat) så kanske har bristande erfarenhet. På TK brukar de iaf inte vara frikostiga :/
 

twiggs

Medlem
Detta verkar dessutom inte gälla bara i business, jag fick i princip en hel flaska vin själv under en ekonomiklassflygning i Indien eftersom den vänlige stewarden envisades med att fylla på glaset så fort jag tagit en klunk ;)

Hmmm...

Liknande hände mig på en über-kort flygning med OU, minns inte destination men måste varit antingen inrikes, VIE eller SJJ. Uppdelat samhälle som det är så serverades det olika viner i affärsklass och ekonomiklass och när flaskan väl öppnats så stod en flygvärdinna vid min stol som en hök och hällde upp vin så fort en klunk tagits, precis som i ditt fall. När jag efter bara ett par omgångar frågar vad som står på så får jag veta att OU inte får lov att landa med öppna vinflaskor som inte kan återförslutas och att det vore en synd att kasta ett så fint vin när jag istället kunde dricka upp det.

En hel flaska vin innan klockan hunnit slå lunch? Nja... :p
 

Dr. Miles

Expert
På (longhaul) flygningar är en av få tillfälle jag dricker alkoholdrycker. Inte för att det smakar gott, utan för att kunna somna lättare.
(Min kropp kan inte bryta ner alkohol speciellt effektivt och jag blir sömnig när jag dricker alkohol.)
 

Svante

Medlem
Senast med ET hade jag redan fått i mig 2 whisky. Såg att maten var på väg in och gav bort glaset för att kunna äta och ta lite vin. Pang 2 sek innan maten kommer så får jag ännu ett glas whisky:) Blev trångt på brickan...å andra sidan minns jag inte mellanlandningen i Cairo utan sov sött...
 

Najk

Medlem
Senaste flygningen med SAS longhaul i Y ( Economy Extra) så slutade första rundan med att jag satt med 1 flaska mousserande och 2 flaskor rött. Jag bad om mousserande innan maten och rött till maten. När jag bad om att få se vilka röda som erbjöds fick jag 2 flaskor och svaret, du kan få testa båda. Jag kommer inte ihåg vilken som var bäst.
 

pitch

Medlem
Jag kommer inte ihåg [...]
Ja det var ju en lågoddsare, måste jag säga ;)

Men jag menade mer flyg där personalen inte riktigt har koll på "bi"-effekterna av alkohol och bara matar på i all ovetande välmening.
Para det med oss som växte upp ute på vischan där det är rätt ofint att tacka nej när det bjuds på sprit, och det kan bli en volatil kombination.
 

Sofia

Medlem
Jag drabbades nog av detta när jag flög med QR senast, tror stewarden tutade i mig minst en flaska skumpa mellan Doha och Stockholm, också med argumentet att jag lika gärna kunde dricka upp den som att han skulle hälla ut den. Jag var tämligen suddig i konturerna när jag klev av planet. Detta var i ekonomiklass, märk väl :)
 
Toppen