Senaste nytt

ID/Pass för ungdom inrikes

Storsteffe

Medlem
Ska flyga inrikes med mina barn + 2 kompisar, måste de ha leg/pass för detta? Har aldrig tänkt på det förut då jag rest med mina barn..
 

Tjaeng

Medlem
Lagkravet är väl att man ska kunna identifiera sig om det behövs, men jag har inte blivit leggad av myndigheter eller SAS på inrikes överhuvudtaget de senaste 3-4 åren. Om det är ålderskontroll av ungdomsbiljetter du menar så har jag aldrig råkat ut för någon sådan (vad jag vet) på sammanlagt kanske 250 resor med SAS ungdom/sista minuten ungdom.
 

Storsteffe

Medlem
Det var inte för åldern utan flickan är bara 13 men saknar leg, hittade detta på SAS till slut.

I enlighet med Luftfartsstyrelsens krav har vi infört legitimationskontroll vid incheckning av bagage. Passageraren ska uppvisa giltig legitimation/pass vid incheckningsdisken samt vid ombordstigning.
Du ska dock alltid vid förfrågan kunna styrka din identitet när du reser, oavsett om du reser med incheckat bagage eller inte.


Borde väl räcka med att jag intygar att hon är hon, jag kör på det iaf och checkar in hennes väska på min biljett.
 

nota bene

Medlem
Det var inte för åldern utan flickan är bara 13 men saknar leg, hittade detta på SAS till slut.

I enlighet med Luftfartsstyrelsens krav har vi infört legitimationskontroll vid incheckning av bagage. Passageraren ska uppvisa giltig legitimation/pass vid incheckningsdisken samt vid ombordstigning.
Du ska dock alltid vid förfrågan kunna styrka din identitet när du reser, oavsett om du reser med incheckat bagage eller inte.


Borde väl räcka med att jag intygar att hon är hon, jag kör på det iaf och checkar in hennes väska på min biljett.

Jag har aldrig råkat ut för en ID-koll på inrikesflyg, ej heller vid incheckning av bagage. Tror inte det är någon risk, och de flesta 13-åringar har ju inget leg, möjligen pass, men det släpar man ju inte med inom norden. Om de mot förmodan skulle ID-kolla så bör det gå att prata sig ur problem.
 

vicce

Medlem
Under de år jag har flugit på ungdomsbiljett, så har jag fått visa legitimation en gång, på Landvetter när jag skulle checka in 2 väskor á 23 kg, vid Business Check-in disken, till Stockholm. Kan väl tillägga att personen som hjälpte mig var väldigt otrevlig.
 

thh

Medlem
Borde vara lugnt, jag kan inte ens dra mig till minnes att SAS kollat mitt ID kort när jag flyger inrikes. Kanske när jag checkat in en väska en gång.
 
Toppen