Senaste nytt

Till Malta på ett smart sätt?

Veikko

Ny medlem
Halloj alla forumiter,

Första inlägget här, har dock läst en hel del. Underbart forum!

Skulle behöva åka till Malta, och försöker få till en så optimal routing som möjligt, men har kört fast.

Avresedatum: När som helst egentligen under April - Maj månad.
Avreseort: Helst Tallinn då jag är baserad här. Kan dock tänka mig ta båten över till HEL alternativt använda mig andra närliggande flygplatser så som TAY eller RIX.
Längd: 4 - 7 Nätter. Boende fixar jag sen.
Pris: Helst så billigt som möjligt. Helst inte över 400 Euro tur och retur

Bonus program: Har ett air baltic kreditkort där jag kommer börja samla miles, tyvärr kan man i Estland inte få så mycket annat till ett vettigt kreditkort som fungerar mot flygbolag. Finns faktiskt bara air baltic för det. Kan även tänka mig att påbörja resan mot A3 gold.

Routing: Gärna så lång som möjligt, tänkte försöka få till något mileagerun liknande här och blanda nytta med lite jobb.

Hoppas jag inte har glömt och nämna något. Skulle verkligen uppskatta lite inspiration då jag själv har totalt kört fast och bara tänker i form av TLL-FRA-MLA.

Någon som har några hjälpfulla tips och tricks?

Tack på förhand!

Veikko
 

cbroxe

Medlem
Hej!

Du kan flyga med Air Baltic TLL-RIX-MLA-RIX-TLL för ca 400 EUR. Avgång exempelvis 18/5 och hem 26/5.
En bra sak med BT (Air Baltic) är naturligtvis att du kan tjäna ihop poäng där, men också att du kan ansöka om en Optiontown uppgradering. (Läs mer här på BC.se om Optiontown). www.optiontown.com.

Har du tur får du då Businesspoäng på den resan. I vilket fall titta noga på Airbaltic.com vilken "fare" du betalar. I vissa fall får du bara 1p per EUR och i en annan 5-10p per EUR.
 

Veikko

Ny medlem
Kommer ni in på optiontown.com eller ligger sidan tillfälligt nere? Tack än så länge, håller på och kikar på era alternativ. Tänkte faktiskt inte alls på Optiontown. Hur stor chans tror ni man har att en UG skulle gå genom? Kommer resa ensam så det bör nog förbättra oddsen lite. Får man då även tillgång till LA Valette lounge i Malta, eller blir den endast lounge i RIX?


Edit: Nu fungerar OT för mig :)
 
Last edited:

cbroxe

Medlem
Jag kommer in på Optiontown. Angående loungen på Malta: Om du hade kommit in på en betald Businessbiljett med BT, så kommer du också att komma in om din OT går igenom. Alla saker som en Businessbiljett ger, ger också OT. Med andra ord, Mer bagage, businesskö vin in-checkning, fast track (om det finns), lounge, mer poäng m.m.
 

Agö

Medlem
Har bara flugit airBaltic en gång (se rapport ovan) och fick då igenom Optiontown till C för två personer. Det går väl dock inte att kvantifiera hur stor chansen är dessvärre.
 

J.Myller

Medlem
Jag kommer in på Optiontown. Angående loungen på Malta: Om du hade kommit in på en betald Businessbiljett med BT, så kommer du också att komma in om din OT går igenom. Alla saker som en Businessbiljett ger, ger också OT. Med andra ord, Mer bagage, businesskö vin in-checkning, fast track (om det finns), lounge, mer poäng m.m.

Har använt Optiontown två ggr med AirBaltic. Gick igenom bägge gångerna. Detta var på ARN-RIX (Nästan tom beläggning) samt RIX-DXB (Fullsatt).
 

Alx

Medlem
Jag kommer in på Optiontown. Angående loungen på Malta: Om du hade kommit in på en betald Businessbiljett med BT, så kommer du också att komma in om din OT går igenom. Alla saker som en Businessbiljett ger, ger också OT. Med andra ord, Mer bagage, businesskö vin in-checkning, fast track (om det finns), lounge, mer poäng m.m.

Det fungerar inte på La Vallette lounge! Det är nästan bara Air Malta som bjuder in sina C pax dit. Loungen ger t.ex. inte EBG, LH G m.fl. eller SAS C pax access. La Vallette är däremot en Priority Pass lounge så med det kortet kommer man in... Det går också att betala in sig. De har renoverat loungen ytterligare under vintern så nu är den i mitt tycke riktigt trevlig för att vara en tredjeparts lounge på en liten flygplats.

Angående biljetter hit så flyger SAS direkt från både OSL och ARN. Det kan också vara ett alternativ, men kräver dock en övernattning på utresan för de flesta avgångarna. Själv brukar jag välja att köra separata bokningar (innebär vissa risker) via FCO, LIN, MXP, FRA, LHR eller MUC om priserna i ekonomi överstiger ca. 2.500:-. Det går nästan alltid att få till en sådan biljett för ca. 2.000:- eller lägre.
 

cbroxe

Medlem
Hej! Som jag skrev i mitt inlägg: OM du hade kommit in på en betald C biljett med BT.... Men jag vet naturligtvis inte om så är fallet.

MVH
 
Toppen