Senaste nytt

SL Sthlm Central - Barkaby

Bestämde mig att lyxa till det lite och åka kommunalt med SL till min mamma i Jakobsberg efter en heldag med medvetna resenärer på SAS och businessclass.se's event på Arlanda och Grand Hotel. Sporrad av alla fina kommentarer om tidigare alster bestämde jag mig för att skriva en liten reserapport!

Cadierbaren strax efter 22, fredag kväll. Så fort portieren på Grand såg min businessclass.se tag på väskan erbjöd han sig att bära väskan nerför den lilla trappan vid entrén. Kände att jag rodnade inombords; vem trodde han att jag var? Uppfylld av Jantelagen så tog jag saken i egna händer (väskan alltså) och avböjde hans erbjudande om en taxibil. Självklart skulle jag promenera till Centralen. Det tar ju bara en kvart.

Medveten resenär som man är hade jag använt SL-appen (ja, SAS, den har funnits i flera år nu!) för att kontrollera lämpligt tåg, och när jag närmade mig Centralen så använde jag också appen för att lösa en enkelbiljett till Jakan. 55 kr till fullt pris! (Eftersom appen inte avslöjade bokningsklass så förutsätter jag att det var i F och 200% intjäning.)

I gaten så försökte jag använda mitt mobila boardingpass, men det visade sig att SL rationaliserat bort gatepersonalen, så jag passerade helt sonika utan att behöva visa upp något?!

Väl på perrongen så fick jag vänta några minuter innan tåget rullade in. Här har alla flygbolag något att lära sig angående effektiv turnaround! Endast två minuter innan utsatt avgångstid anlände tåget, och både detraining och boarding gick smidigt, kanske för att SL valt den något effektivare boardingmetoden utan pre-seating?

Ombord fick jag ett tresäte för mig själv (det bör ha varit en MD-80 denna kväll eftersom det var en 2+3 configuration och kändes luftigare än en CRJ) och med BAs nya layout där man sitter mittemot varandra. Bra av SL med seatblocking!

Ingen ombordservice, men det gjorde ingenting eftersom loungeupplevelsen varit i paritet med Jacobs bästa resor i Asien, med skumpa, fantastiskt goda snittar och canapéer och dessutom en fin liten efterrättsbuffé. Här har SAS definitivt något att lära! Det enda negativa var att loungen möjligtvis låg lite långt från perrongen (15 min rask promenad) men inte värre än i Frankfurt...

Kabinfaktorn var överraskande hög för att vara en typisk pendlarrutt en sen fredagkväll, men de flesta verkade av kläder och uppträdande att döma vara economy class (eller "vanligt folk" som Concorde lite skämtsamt föraktfullt brukar kalla dem). En fin liten touch var att "bring your own booze" verkade tillämpas i full utsträckning, vilket jag och Agehall under kvällen kommit fram till inte är tillåtet på SAS.

Med en mycket punktlig ankomst trots en 6-7 mellanlandningar så vill jag ge SL en stark fyra i betyg, men upplevelsen skulle kunna förbättras genom:

- mood lighting i kabinen
- något bättre seat pitch
- tätare avgångar
- stängt skynke mellan C och Y

Lämna gärna dina egna kommentarer gällande din senaste SL-resa så bygger vi på denna guide. Och tack alla för en superdag! :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Nästa gång vill jag se en reserapport i rusningstrafik ;)
Fredag den 21a oktober låter som ett bra datum för att försöka ta dig från Jakobsberg till Stockholm Central vid 07:30 ungefär.
 

vicce

Medlem
Haha, trevlig rapport! Undrar om du är lika glad nästa gång när du åker på vagnfel, köer och signalfel under samma resa :)
 

Jacob

Medlem
Haha, fantastiskt! Skrattade nästan högt i flygbussen på väg till Arlanda... :D

Riktigt trevligt att träffas igår förresten.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för kul läsning.
Själv tog jag pendeltåg till Sollentuna från Stockholm C.
Trots mitt svarta kort(årskort) ingen personlig bemötande eller lounge access erbjöds.

Förrutom som David nämnt om "Bring your own booze" policy på tåget, några ungdommar hade lite egen party onbord. Det känndes som om det var charterflyg till Sydeuropa. Många var fulla och högljudda i kabinen. Tack o lov att resan var inte så långt som flyget till Kanarieöarna, så klarade jag mig hela resan utan att kalla in kabinpersonal.

Men förresten, det finns ingen knapp varken på taket eller vid sätet att kalla personalen. Passagerana hänvisades att ringa till ett nummer om det blir stökigt i kabinen. (Man får betala själv dessutom.)
Precis som kortflyg inom Europa finns det ingen telefon vid sätet. Man får använda egen telefon. Vilket är på gott och ont. Jag föredrar en tyst kabin, men o andra sidan gillar jag att jag kan surfa med min mobil onbord via 3G nätet.

Väl framme vid destinationen fanns det ingen personal vid gaten, men det var mood-lighting hela perrongen. Förmodligen för att spara el.

Tack till alla som deltog eventet igår och det var trevligt att träffas på riktigt.

Jag önskar er trevlig helg!
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Ha, ha! Ja j....r! Jättekul!
Själv tar jag daligen kortdistansrutten (regional?) Fridhemsplan - Hötorget o tilbaka. 2+2 konfiguration i kabinen men, tyvärr, ofta ståplats. Årskort på SL, men ger inga poäng ...
 

rob74

Medlem
Årskort på SL, men ger inga poäng ...

Ungefär som med Västtrafik i Göteborg då... Det är ju massa olika transportbolag som kör "code share" med allt för många krångliga koder och därför inte generar några poäng... Eller hur det nu var. ;)
Däremot brukar biljettsystemet vara generöst med att generera feldebiteringar som man sedan får springa runt och få korrigerade...
Det är ta mig tusan enklare att flyga jorden runt än att sporadiskt åka lokaltrafik i min egen hemstad.
 
Last edited:
Toppen