Senaste nytt

Regler för alkoholinförsel?

Ponera att jag åker från Mexico till Köpenhamn och vidare till Arlanda. Jag har köpt 10 flaskor fin fin Tequila i Mexico och varsamt packat ner dessa i min incheckade resväska som är incheckad hela vägen till Arlanda.
När jag då går igenom tullen på Arlanda, och blir inkallad för genomgång av bagaget, kan jag hävda "nej nej, jag kommer från Danmark, inom EU" ?

Allt jag hittar när jag googlar runt är regler för taxfree och handbagage.
 

Ubbe

Medlem
Går det så går det.. Det är väl inte direkt Tequila de är ute efter. Annars är det väl två liter starksprit som gäller från xEU
 

cbroxe

Medlem
Går knappast... De kommer att se att flaskorna är köpta utanför EU, är jag rädd. Dessutom kan de eventuellt se på baggagetaggar och annat att väskan kommit direkt från Mexico, utan att ha blivit utlämnad i CPH.
Men som Ubbe sa, de bryr sig inte om alkohol. Dessutom får de bara "ta" dig om de har fått någon speciell indikation eller tips om dig.
Se till att du inte luktar av cannabis eller någonting så att hundarna inte börjar intressera sig för dig :)
 
Ja fast det där med att de bara får "ta" mig om de fått någon indikation om mig, det vette fan. Jag vart inkallad för att röntga alla mina väskor när jag åkte SFO-LHR-ARN när jag kom till ARN. hade 3 liter sprit med mig men det var lugnt o jag fick gå.
Har även fått en tullare på halsen när jag kom med en resväska och en lite större kartong som jag hade tejpat ett handtag på o de undrade vad jag hade med mig i lådan.
 

cbroxe

Medlem
Ja, jag är inte säker på hur de får "ta" folk, men England är ej med i schengensamarbetet, och där gäller sannolikt olika regler. Danmark är däremot med, så det är mycket restriktivt med hur de får kontrollera personer utan speciell förinformation.
 

Homer

Medlem
Schengen är en passunion, EU är en tullunion.
I hyperion007s fall såg väl tullarna på ettiketten att väskorna kom från SFO och visste då att de inte förtullats.
 
Last edited:

mry

Medlem
Vill man göra det komplicerat kan man ju börja funderar på det här.

Man flyger från ett EU land till ett annat EU land, men byter flyg utanför EU, t.ex. från ALC till ARN via OSL. I Spanien får man ju köpa sprit för eget bruk (som man betalt skatt för i Spanien) och föra den till Sverige. Sen så får man ju inte köpa tax free i Oslo bara för att man är i trasit via det landet för att komma till Sverige. Hur länga ska man vara utanför EU för att ha rätt att köpa tax free? Räcker det med att man lämnar området på flygplatsen och går igenom säkerhetskontrollen igen för att man anses ha varit i det landet och har rätt att köpa tax free?
 

Jacob

Medlem
Efter mina x00 utrikesresor till Arlanda har jag än så länge aldrig blivit stoppad vid tullen på Arlanda.

Men tio flaskor är mer än du får ta in i Sverige och de ser på bagagetaggen att väskan checkats in utanför EU (det saknas en grön rand på sidan). Så förmodligen tvingas du betala tull eller så tar de flaskorna om du skulle bli stoppad.
 

Homer

Medlem
Vill man göra det komplicerat kan man ju börja funderar på det här.
Man flyger från ett EU land till ett annat EU land, men byter flyg utanför EU, t.ex. från ALC till ARN via OSL. I Spanien får man ju köpa sprit för eget bruk (som man betalt skatt för i Spanien) och föra den till Sverige. Sen så får man ju inte köpa tax free i Oslo bara för att man är i trasit via det landet för att komma till Sverige. Hur länga ska man vara utanför EU för att ha rätt att köpa tax free? Räcker det med att man lämnar området på flygplatsen och går igenom säkerhetskontrollen igen för att man anses ha varit i det landet och har rätt att köpa tax free?

inte alls komplicerat, och svaret får man direkt genom att kolla på Tullverket.se

Kan jag handla dubbel ranson?

Om du kommer som resande direkt från tredjeland till Sverige kan du i vissa fall få ta in "dubbel ranson". Med "dubbel ranson" menas att du kan ta med både alkohol köpt i annat EU-land och taxfreeranson samtidigt.
Ett exempel på en sådan resa är om du åker från Finland via Åland till Sverige. Åland är räknas som ett land utanför EU.

I Finland har du köpt beskattad sprit. På färjan, via Åland till Sverige, köper du din taxfreeranson som är 1 liter sprit eller 2 liter starkvin (och mousserande) samt fyra liter vin. För starköl är begränsningen 16 liter. Du får ta med dig övriga varor för maximalt värde på 4 300 kronor om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. I detta belopp ingår samtliga varor (utom sprit och vin) som du köpt under resan.

När du kommer till Sverige måste du kunna styrka att den kvantitet som du har med dig utöver taxfreeransonen är köpt inom EU. Det gör du med ett inköpskvitto eller annan handling som styrker var och när du har köpt varan
.


Frågor och svar för privatpersoner - Tullverket [NS4 version]
 
Toppen