Senaste nytt

Åka eller inte? Fågelinfluensan i Kina + Nordkorea

linus

Medlem
Hej, har en resa inbokad om 2 veckor till Peking. Skulle ni åka med tanke på rådande omständigheter, eller ska man bara ignorera och köra på som vanligt. Hur hade ni tänkt? Delar av min familj gillar inte att jag åker

Tack till ett grymt forum med bra tips, nybliven EBG sen en vecka tillbaka :)
 

jumbooze

Medlem
Välkommen Linus,
Jag skulle köra på lugnt, (åker själv i december), känns som att om NK gör något mot Kina så sågar de i grenen de sitter på...
 

Dr. Miles

Expert
Min fru gillade inte heller när jag berättade att
jag behövde att åka till Kina.
I Kina hade några restauranger skyltar på
dörren där det stod att de inte serverade
fågelkött (kyckling, anka etc).
Som turist/besökare ska man undvika platser
där det finns/hanteras fåglar/fågelkött.

När det gäller Nordkorea är det deras vanligt beteende så är jag inte orolig.

Det som är farligt i Kina är trafiken och gifter i maten. Det är allvarligare problem än fågelinfluensa.
 

pep

Medlem
Jeg elsker fugleinfluenza da priserne på billetter til SE-Asia og E-Asia falder øjeblikkeligt. Sygdommen har formentlig eksisteret i årtusinder, men er først nu, i communikations-teknologiens klimakterie, blevet en medie-, donor-, og projekt-darling, der ikke har noget som helst med "øget risiko" at gøre. Kun mennesker der arbejder i direkte kontakt med fuglene blev smittet.
 
Själv åker jag till Shanghai på tisdag. Det går inte att oroa sig för alla typer av larm som kommer. Man ska komma i håg att det bor en dryg miljard i landet. Håller med Miles om att trafiken är en betydligt större fara. Själv ska man fara runt timvis på vägarna. Så använd sunt förnuft så är nog risken begränsad.
 

linus

Medlem
Kul, var till Shanghai för 2 veckor sen, cool stad. Då lyckligt ovetande om Fågelinfluensan 2013 :)
 
Last edited:

kangru

Medlem
Mitt standardförfarande är:


1) Avråder UD från resor till landet/området? Om ja, åk inte.

2) Avråder andra länders UD till landet/området men inte Svenska UD? Ring Svenska ambassaden i landet och kolla läget och få råd om vad man bör göra samt undvika. Om din resa inte är kritisk kan du senarelägga den eller kan ni träffas på annan plats?

3) Om det råder allmän oro (som i detta fall) men inga reseavrådan mm ta reda på risker och minimera dessa och se till att ha fullgott skydd på dels vaccinationer och dels försäkringar.

Om du reser i tjänsten och du jobbar på ett globalt bolag se till att säkerhetsansvarig har info om var du är och ha direktkontakten för att få hjälp vid problem. Tänk även på att vissa försäkringar som finns vid besök i regioner med dåligt säkerhetsläge gäller inte om den försäkrade är medveten om dem (sk kidnappningsförsäkringar där du inte skall få lösesumma för fejkade saker tex) så se bara till att du och den säkerhetsansvarige båda delar samma uppfattning om risker mm och att du har fullt skydd.
 
Toppen