Senaste nytt

Androidapp hackar flygplan - botar knappast flygrädsla

Ubbe

Medlem
Läs originalartikel

På en hackerskonferens har man visat upp en Androidapp som påstås kunna ta över styrsystemen på ett flygplan och tex utlösa syrgasmasker, byta destination osv

Demovideo

Dags att bättra på säkerheten i flygplanen...
 

Swisser

Medlem
Det slutar väl med att det blir förbjudet att ta med sig mobiltelefoner i kabinen.

Jag saknar den gamla goda tiden (inte så många år sedan) då jag kunde ta med mig min Swiss Army kniv i kabinen på mina flighter. Den tiden kommer väl aldrig mer tillbaka.
 

Traveller

Medlem
Men access till planet skulle ju endast kunna vara genom WiFi eller kommande GSM installationer i planet. Dessa system är ju isolerade från övrig elektronik i planet och kan inte kommunicera genom sin strömtillförsel på något vis. Flygplan har ju inte själva några trådlösa system på detta vis så access till planet torde vara i princip omöjligt.
 

Hall

Medlem
Det slutar väl med att det blir förbjudet att ta med sig mobiltelefoner i kabinen.

Jag saknar den gamla goda tiden (inte så många år sedan) då jag kunde ta med mig min Swiss Army kniv i kabinen på mina flighter. Den tiden kommer väl aldrig mer tillbaka.

Det räcker inte med mobiltelefoner. Kan du göra det med en telefon så kan du göra det med en tablet eller laptop också. Och även om du förbjuder elektroniska prylar under flygning så kan fortfarande någon gå in på toa med telefonen i fickan och sedan köra "kapningen"därifrån. Bra att det här kommer ut till allmänheten så att det blir lite tryck på att få upp säkerheten där det verkligen spelar någon roll.
 

possum

Medlem
Vi kan nog flyga lugnt ett tag till. Det han har gjort är ett proof of concept, dvs hur en hackerapp skulle kunna se ut, han kör ju bara mot en simulerad miljö han själv skapat. Jag tvivlar på att den fungerar i verkligheten, till att börja med skulle man väl behöva en rätt fet sändare/mottagare ansluten till telefonen.

"Teso developed the SIMON framework that is deliberately made only to work in a virtual environment and cannot be used on real-life aircraft."
 

vicce

Medlem
Om inte säkerheten höjs, så kommer det kert gå att "kapa" flygplan via mobil/laptop/surfplatta i framtiden. Men jagr inte speciellt orolig i dagsläget.
 
Toppen