Senaste nytt

British Airways lounge access på Arlanda

Aerophobia

Medlem
Jag blir så jävla trött. Jag flyger till SFO i CW snart med anslutning till/från LHR i ET. Enligt One World:s hemsida har jag tillgång till loungen på ARN. Jag kontaktade BA via mail för att se om så är fallet. Svaret blev nej men då jag hänvisade till One World-reglerna så blev engelsmännen förvirrade och bad mig ringa Executive Club i Sverige. Svaret blev även där nej, men tjejen jag talade med ändrade sig när hon läste One World-reglerna. Dock kan hon inte skicka mig ett mail där hon skriver att enligt BA bör jag få tillgång. Hon hänvisar till att jag får testa. Tyvärr testade jag inför en annan flygning och fick nej.
Går Menzies efter sina egna regler, eller reglerna hos bolagen som hyr in sig i deras lounger? Det är irriterande att BA:s personal inte har koll på vad som är rätt och vad som är fel.

"Connecting between oneworld marketed and operated flights:

First and Business Class customers connecting on the same day of travel, or before 6am the following day, can access the lounge when travelling between an international long haul and an international short haul or domestic flight (and vice-versa).
Lounge access will be determined on the international long haul ticketed flight (either First of Business Class) regardless of the ticketed class of travel on the international short haul or domestic flight.
You must be prepared to show your boarding pass or itinerary showing travel in First or Business class on the international long haul flight, in order to access the lounge before your international short haul or domestic flight."

Lounge access - oneworld
 

Storsteffe

Medlem
Antar att det inte är en bokning? Om det är det så borde det finnas i resplanen, iaf gör det det när man uppgraderar en sträcka från WT+ till CW , då får man 3 väskor och lounger direkt när uppgraderingen är klar på alla sträckor.
 

agehall

Medlem
Välkommen till den underbara världen av tredjepartslounger. De har sällan koll och ibland har de faktiskt andra regler än vad alliansen säger. I fallet med OW verkar ju deras policy täcka tredjepartslounger också, men jag misstänker att budskapet inte nått hela vägen fram...
 

kristerj

Medlem
Jag blir så jävla trött. Jag flyger till SFO i CW snart med anslutning till/från LHR i ET.
Bara så jag förstår rätt, du flyger alltså BA hela vägen eller med vilket flygbolag flyger du ARN-LHR? Det är ekonomiklass mellan ARN och LHR båda vägarna? Är det på en bokning?
 

Aerophobia

Medlem
Storsteffe:

En bokning, ja. Uppgraderat med Avios från WT+ till CW. Extra väskor kommer upp. Vad gäller lounge så står det att jag inte har tillgång på ARN på ditvägen och på LHR på hemvägen. När jag kollar efter lounge-tillgång på LHR för utresan står det: "Sorry, lounge information is not available for this flight. This could be because you are not eligible for lounge access".

BA är alltså mycket förvirrade.
 

Aerophobia

Medlem
Bara så jag förstår rätt, du flyger alltså BA hela vägen eller med vilket flygbolag flyger du ARN-LHR? Det är ekonomiklass mellan ARN och LHR båda vägarna? Är det på en bokning?

BA hela vägen. Ekonomi mellan ARN och LHR, och omvänt. CW över atlanten, och omvänt. En bokning. Uppgraderad med Avios.
 

Aerophobia

Medlem
Välkommen till den underbara världen av tredjepartslounger. De har sällan koll och ibland har de faktiskt andra regler än vad alliansen säger. I fallet med OW verkar ju deras policy täcka tredjepartslounger också, men jag misstänker att budskapet inte nått hela vägen fram...

Det finns även exempel på att British Airways personal kan vara väldigt opålästa:

Refused lounge access [flying domestic but no recognition of same day CE flight] - FlyerTalk Forums
Sir, British Airways is not a part of oneworld but we do welcome oneworld members… - Live From A Lounge
 
Toppen