Senaste nytt

MTR tar upp konkurrensen med SJ

dino_81

Medlem
Och i höst gör en annan av "Orientens" storheter entré när MTR kommer till Sverige för att konkurrera med SJ mellan Stockholm och Göteborg.

Hoppas detta faller ut bättre än vad det gör i Stockholms tunnelbana där jag tror att kineserna hade missbedömt enkelheten i att driva trafik där någon annan ansvarar för infrastruktur och en mer "verksam" fackföreningsverksamhet.

SJ får konkurrens på paradlinje
 

Palazzi

Medlem
Och i höst gör en annan av "Orientens" storheter entré när MTR kommer till Sverige för att konkurrera med SJ mellan Stockholm och Göteborg.

Hoppas detta faller ut bättre än vad det gör i Stockholms tunnelbana där jag tror att kineserna hade missbedömt enkelheten i att driva trafik där någon annan ansvarar för infrastruktur och en mer "verksam" fackföreningsverksamhet.

SJ får konkurrens på paradlinje

Intressant! Förtjänar nog en egen tråd....:) Ser när jag söker att de också är en av anbudsgivarna för nya upphandlingen av öresundstrafiken. Kul att en så stor aktör är villig att satsa på svensk järnväg. Blå Tåget är intressant, men knappast här för att utmana SJ's monopol. Veolia Sverige är det sämsta transportföretag jag någonsin sätt....

Undrar om de satsar på nya lok och vagnar...? Det behövs inga fler aktörer med gamla vagnar + Siemens Taurus-lok.... Då tror jag aldrig man får riktigt fäste! :)

Har moderator lust att bryta ur inlägg till en ny tråd? :)
 

skoeld

Medlem
Hoppas MTR även vill köra sträckan Stockholm-Malmö i framtiden, skulle gärna se att SJ får konkurrens från någon som är bättre än Veolia på den sträckan.
 

GOTATH

Medlem
Alltid bra med lite konkurrens. Men är det inte redan väldigt trångt på spåren mellan Göteborg och Stockholm? Fungerar tågtrafiken på samma sätt som flyget, dvs med slot-tider som man måste förhandla sig till/köpa?
 

Glenn E

Medlem
Detta ska bli intressant fast jag är redan nöjd med SJ.
Förseningsgarantin är ju redan en hjälp på vägen emot färre förseningar.
Efter 10 veckor av dagligt åkande mellan Göteborg - Södertälje - Stockholm kan jag konstatera att det varit väldigt lite förseningar.
En morgon var det dåligt när något godståg hade kört på natten med trasigt hjul mellan Södertälje och Uppsala.
Hoppas det kostade!
Det SJ kan bli bättre på är maten i bistron.
3 varmrätter som byts var sjätte månad.
Det blir lätt tjatigt.
Sedan har de ingen ordning på sitt bokningssystem.
Massor av säten bokas som aldrig används av årskort och månads kortinnehavare.
 

Morgan

Medlem
Alltid bra med lite konkurrens. Men är det inte redan väldigt trångt på spåren mellan Göteborg och Stockholm? Fungerar tågtrafiken på samma sätt som flyget, dvs med slot-tider som man måste förhandla sig till/köpa?

Trafikverket säger:
Om utymmet inte räcker för alla som har sökt ska Trafikverket prioritera den trafik som bedöms ge störst samhällsekonomisk nytta.
Många vill köra tåg på avreglerad järnväg - Trafikverket

Antar att samhällsekonomisk nytta i fallet persontransporter på järnväg innebär många resenärer och snabb transport? D.v.s. har man få stopp prioriteras man.
 

Moco

Medlem
Undrar om de satsar på nya lok och vagnar...? Det behövs inga fler aktörer med gamla vagnar + Siemens Taurus-lok.... Då tror jag aldrig man får riktigt fäste! :)

Dessvärre tror jag inte att det blir någon satsning. Det kommer att bli ungefär som du beskriver. Man ska tjäna varenda öre som går att tjäna, och det gör man i deras ögon genom att använda uttjänta tågset och inte erbjuda någon service överhuvudtaget. Är föga imponerad av de operatörer som hittills verkat/verkar på marknaden. Själv skäms jag inte över att säga att jag ändå är ganska nöjd med SJ. Mycket av den kritik som dem ofta får utstå är obefogad och utom deras kontroll. Jag betalar hellre mer och blir nöjd än mindre och blir missnöjd.
 

Palazzi

Medlem
....... Själv skäms jag inte över att säga att jag ändå är ganska nöjd med SJ. Mycket av den kritik som dem ofta får utstå är obefogad och utom deras kontroll. Jag betalar hellre mer och blir nöjd än mindre och blir missnöjd.

Jag är en av de som, ofta obefogat, slänger skit på SJ. När man hamnar i en situation där man blir försenad till ett möte mm är det lätt att skylla det på bolaget som man köpt servicen av, trots att problemen är utanför deras kontroll (ofta).

SJ har inte byggt loken, de är inte ansvariga för kapacitetsbristen i Mälardalen, och inte heller har de ansvar för spåren längre...

Det som jag däremot fortsatt tycker är dåligt av SJ är att automater, toaletter mm i tågen ALLTID är trasiga... Finns det inget underhåll eller håller produkterna så dålig kvalitet? Ytterligare tycker jag SJ är mycket bristfälliga på att ge förhandsinformation om trafikläge mm. En gång var första tåget överfullt (jag borde givetvis bokat 1:a klass) och det andra tåget skadat... Man tycker att de kunde meddelat innan tåget skulle ha avgått.

Positivt är att jag ofta är nöjd med SJ närväl tågen kommer iväg, och att de sköter sin resegaranti exemplariskt.

Det ska dock bli intressant att se hur dessa privata aktörer lyckas. Jag räds väl, likt dig, att det blir halvdant. Hoppas vi får fel :)
 

Glenn E

Medlem
Hoppas att MTR fixar ett bättre utbud i sin eventuella lounge på Stockholm C än SJ.
Där behövs det konkurrens. :)
 

Agö

Medlem
Sköter SJ verkligen sin restidsgaranti "exemplariskt" Idag? Jag upplever den som synnerligen dålig efter försämringarna för något år sedan. Rena lögner m m om orsaker till förseningar. Har granskats hårt av Sveriges Radio under mars. Detta är dock OT här.
 
Toppen