Senaste nytt

"Doctor on Board" program hos KLM?

KLM verkar inte ha någon program liknande Lufthansas "Doctors on Board". Det vore kanske en bra idé?

Om personalen ombord inte behöver ropa på PAet är det mindre oroande för andra passagerare och mindre pinsam för den drabbade.
 

twiggs

Medlem
Om personalen ombord inte behöver ropa på PAet är det mindre oroande för andra passagerare och mindre pinsam för den drabbade.

Varför skulle man inte ropa i PA vid en medical, även om hittar en läkare i manifestet (eller var denna information nu återfinns)? Denna kan ju ha stor nytta av ytterligare en läkare eller sjuksköterska som assisterar i det akuta medicinska fallet. När jag och en kollega (hon är psykiater och är är med i LH:s "Doctors on board") reste FRA–JFK och en passagerare i F-klass fick ett allvarligt krampanfall så rusade en flygvärdinna mitt under flygningen för att få hjälp från kollegan men efter bara några sekunder så ropas det i PA efter läkare och sjuksköterskor.

Fast det som förundrar mig mest är varför det skulle vara pinsamt att bli sjuk och att C/A ropar efter sjukvårdspersonal? I det läget tror jag mest att man är nöjd med att få hjälp (om man ens är vaken då)!
 

Tjaeng

Medlem
Fast det som förundrar mig mest är varför det skulle vara pinsamt att bli sjuk och att C/A ropar efter sjukvårdspersonal? I det läget tror jag mest att man är nöjd med att få hjälp (om man ens är vaken då)!

Är väl subjektivt. Med tanke på hur stor andel av alla medicinska nödsituationer ombord på flygplan som bottnar i panikanfall, nervositet eller liknande kan det ju bli pinsamt för passageraren om de som hjälper en konstaterar "äh, det var inget". Säger inte att det är rätt, men vissa hälsotillstånd medför helt enkelt ett visst stigma beroende på person, kultur och annat.
 
Toppen