Senaste nytt

Turkish Airlines Comfort Class: Stockholm-Istanbul-Hong Kong

Min första reserapport jag publicerar! Kommentera gärna med synpunkter :)


Turkish Airlines - Comfort Class ARN-IST-HKG

Check in
Vi kommer till Arlanda 3 timmar innan avgång och letar oss till vår disk för att checka in vårat bagage. Mina förväntningar på Turkish Airlines är höga då man hört mycket gott om dom och man får en snabb och smidig incheckning. Väskan vägdes in på 11kg och ligger långt under vad som tillätts ha med sig med en "free baggage allowance" på hela 30kg. Vi får även information om att planet är redan försenad 30 minuter på grund av sent flyg in från Istanbul.

Menzies Executive Lounge
Efter en snabb säkerhetskontroll rörde jag mig till Menzies Executive Lounge som är beläggen i F-piren. Eftersom att planet var sent och vi redan tidigare var i god tid till flygplatsen var de dags att få i sig lite förfriskningar. Loungen i sig tyckte jag var bra då jag normalt aldrig besöker lounge för jag är ju ingen "status passagerare". Det fanns en blandning mat och tilltugg idag. Loungen var ganska full idag denna torsdag vid 15:30 men lyckades få tag i en fotöljgrupp där jag slog mig ner.
IMG_4748.jpg
IMG_4751.jpg

Efter att tillbringat nästan 2 hela timmar i loungen och klockan närmar sig 17:20 rör jag mig bort mot A-piren och gate 17 som är angiven på avgångstavlan. Efter en snabb kontroll av passet var man framme vid gate. Dom flesta passagerare har redan gått ombord och jag är bland dom sista att gå ombord planet.
IMG_4752.jpg

Dagens fligth till Istanbul är helt fullbokad och de var skönt att vara bland dom sista ombord för att slippa trängseln med baggage och väntan tills man tar sig till sittplatsen

Stockholm-Istanbul, flyg TK1796 med Turkish Airlines

Avgång: 17:20
Ankomst: 21:45
Flygplan: Airbus 320-200
Klass: Ekonomi (Y)
Sittplats: 14B

Dagens meny hade man 2 olika varmrätter att välja på för oss ekonomipassagerare:

"Köfte" Turkish style minced beef and chicken breast
sautéed seasonal vegetables and rice

Cheese ravioli
tomato sauce with permesan, fried eggplants and cherry tomatoes
IMG_4761.jpg

Jag valde den sistnämnda raviolin med ett glas vit vin. Man fick även en mindre chokladkaka som var tyvärr ganska torr och inte alls föll mig i smaken.
IMG_4766.jpg

Efter att middagen har serverats släcktes kabinen ner för dom som ville få sig en stunds vila.
IMG_4775.jpg

Överlag var servicen på flygningen otroligt bra. Personalen höll ett högt tempo men ändå tillgodosåg dom allas önskemål och detta trots en fullbokad flygning. Ett otroligt bra första intryck från Turkish Airlines.


Istanbul airport Atatürk

Intrycket av flygplatsen var att den är kraftigt underdimentionerad på grund av den snabba expandtionen av Turkish Airlines. Dom flesta loung-haul avgår sent på kväll eller natten härifrån, där även vårat flyg till HKG inräknat. Vi ankom till Istanbul 45 min sena och hade därför knappt 45 min efter vår säkerhetskontroll innan boarding skulle påbörjas. Vi började vår långa promenad till gate 304 som vi insåg snabbt skulle innebära att vi fick åka buss ut till planet.

Klockan 00:00 väldigt precis påbörjades boarding av flight TK070 mot Hong Kong
IMG_4783.jpg

Efter en lång bussfärd som tog oss ända ut till Turkish Airlines service hangar på andra sidan flygplatsen fick vi gå av och ombord planet. Planet stod väl inparkerad bland en mängd andra flygplan av olika modeller och man förstod då när planets vingar hängde ut över en B737-800 att flygplatsen är på sin bristningsgräns av vad den får plats med. Som man ser i bakgrunden av den nedre bilden är det en A330-300 som de utförs service på. Otroligt trångt.

IMG_4784.jpg


Istanbul-Hong Kong, flyg TK070 med Turkish Airlines
Avgång: 01:00
Ankomst: 16:40
Flygplan: B777-300ER
Klass: Comfort Class/Premium Ekonomi/ Ekonomi+ (A)
Sittplats 18A

Första intrycket av kabinen är en rymligt och fräsch utrymme. Väldigt bra med plats ovanför att lägga in väskan. Kabinpersonalen var serviceminded och hjälpte gärna till med väskan. Beläggningen på dagens flygning i Comfort kabinen var hög då endast 3 platser fanns lediga. Hade slängt ett öga in i Business class och där var det otroligt tomt, endast 8 personer med en total kapacitet på 28 tog upp kabinen.

Jg slog mig ner i mitt säte 18A och började kolla in sätet jag skulle tillbringa mina nästa 10 timmar i. Dessa säten är otroligt bekväma med tanken på vad man betalar för dom. Med en pitch på hela 46.0 tum den dig ordentligt med utrymme för att sträcka på benen.
tk-seat.jpg


Ett mindre vanity kit ingår som innehåller:
- Tandborste och tandkräm
- skohorn
- kam o borste
- strumpor
- ögonskydd
- handlotion
Tillhörande tofflor...
IMG_4793.jpg

01:20 påbörjar vi taxning ut mot banan för att lyfta. Märktes även här att flygplatsen var underdimentionerad då kaptenen ropar ut att vi är nr 8 i kön för att lyfta.
Efter en ganska skakig take-off och brant stigning släcks lampan för säkerhetsbältet och kabinpersonalen sätter igång för dagens service. På den här flygningen skall både en 3 rätters middag och en frukost intas i Comfort class.

Servering av första dryck och mindre tilltugg innan middagen. Ett glas champange, hasselnötter och två mindre tilltugg jag inte hade en aning om vad de var en gott var de.
IMG_4804.jpg

Menyn på denna flygning gav precis som på förra flygningen 2 val av varmrätter. Skillnaden här är att man får samma mat som business class får men då i mindre valmöjligheter och endast 3 rätters (4-5 rätter i business class och många fler möjligheter). Frukost fanns endast ett alternativ. Egentligen har man bara 2 varmrätter att välja på och förrätter samt efterrätter serveras som det står i menyn med andra ord inga valmöjligheter. I min mening ser de väldigt proffisionellt att ha en sån här meny men samtidigt känns de onödigt också då dessa printas ut inför varje flygning.
IMG_4800.jpg


Mitt val av mat föll på rigatoni och ett glas vit vin till det.
IMG_4807.jpg


Även här visar Turkish Airlines att man verkligen kan lyckas med flygplansmat. Maten var otroligt god och med alla kombinationer fick ens smaklökar jobba ordentligt för att urskilja alla goda smaker. Ett stort plus på maten!!!!


Efter en god middag var de dags att luta sig tillbaka och få lite sömn. Ryggstödet har en väldigt bra lutning och tillsammans med det utfällbara fotstödet ger den dig en stol man absolut kan sova gott i. Även nackkuddens sidor gick att böja upp som gav ordentligt med stöd för huvudet att vila på vilket gav ännu bättre komfort.


6 timmar senare......

2 timmar innan ankomst till Hong Kong tänds kabinen upp och frukosten börjar serveras. Personalen kommer först ut med varma handdukar och serverar kaffe eller te som man i lugn o ro kan dricka innan frukosten serveras.

Dagens frukost: Äggröra, toast med ost och skinka samt grillad tomat och korv samt färsk frukt
IMG_4817.jpg

Otroligt att man även till denna måltid fick så många bestick till sitt förfogande. Man tog ju tillvara på tillfället och använde samtliga men de ser ju lite roligt ut med uppsättningen av bestick till denna "lilla frukost".


När frukosten var avklarad i lugn o ro var de dags för ett besök på toaletten för att byta om innan landning. Tyvärr glömde jag ta bild på toaletten men det var inget märkvärdigt med den mer än de vanliga att den var trång.


Inflygning till Hong Kong Int påbörjades och vi fick information att vi skulle landa om cirka 25 min. Ingen speciell rak flygning
IMG_4822.jpg


Landningställen är utfälda och klaffarna är nere. Otroligt låga moln idag i Hong Kong och väldigt dålig sikt. Man såg faktiskt inte marken innan man var några få meter över den.
IMG_4824.jpg

Vi tog mark 30 min efter utsatt tid klockan 17:10 lokal tid efter cirka 10 timmars flygning.

IMG_4834.jpg

Helheten av Comfort Class var att Turkish Airlines verkligen har lyckats med den. Servicen var bra och maten stack ut ordentligt med tanke på att prisskillnaden inte var så stor mellan vanliga ekonomi. Produkten slår nog alla premium ekonomi kabiner på marknaden med maten och servicen. Ser verkligen fram emot nästa gång jag får tillfället att flyga med Turkish Airlines.


Foto: Simon Sjöberg
 

Attachments

  • IMG_4821.jpg
    IMG_4821.jpg
    205,8 KB · Visningar: 2 076
Last edited:

David

Medlem
Tack för en trevlig rapport. Servicen ombord TK har i min mening varierat ganska mycket, kul att du fick en bra upplevelse! Champagne är också lite hit or miss då det egentligen inte ingår i Comfort Class men de ibland är schyssta är löser det ändå, iaf har det varit så när jag flugit. Var resan tillbaka lika lyckad?
 
Tack för en trevlig rapport. Servicen ombord TK har i min mening varierat ganska mycket, kul att du fick en bra upplevelse! Champagne är också lite hit or miss då det egentligen inte ingår i Comfort Class men de ibland är schyssta är löser det ändå, iaf har det varit så när jag flugit. Var resan tillbaka lika lyckad?

Ja som du säger med Champangen är de på lite vinst o förlust om man får de :) Nu satt vi långt bak i kabinen, rad 18, så jag passade på att fråga då ingen annan hade gjort de och de gick vägen. Hemresan gjordes i Business efter en lyckad uppgradering på HKG flygplats....så de kommer en rapport om den senare i veckan men de var utmärkt service även där. :)
 
Last edited:

gusten

Medlem
Trevlig rapport. Verkar vara förvånande hög klass på deras Y service från ARN! Men jag förmodar att det var Premium Y..?
 
Last edited:

Ghoose

Medlem
Tack för trevlig rapport, flyger med TK till BKK i sommar och jag hoppas på likvärdig upplevelse.
 

nemme

Medlem
Tack för en bra rapport. Jag flög med TK till PEK i somras i deras premium economy och det är en stor skillnad mot vanlig economy.
 
Trevlig rapport. Verkar vara förvånande hög klass på deras Y service från ARN! Men jag förmodar att det var Premium Y..?

Tyvärr finns de ingen premium ekonomi på short-haul utan enbart ekonomi och business. Men vid långflygningen blir flyger man i bokningsklass A (Comfort Class). Att tillägga är att Comfort Class endast finns på deras B777-300ER.

Med andra ord är de bra service på short-haul också :) kan ju tillägga att reportage från hemresan i Business kan bli intressant läsning. Fortsättning följer.......
 
Last edited:
Toppen