Senaste nytt

Premiärtur för SJs nya snabbtåg SJ 3000

twiggs

Medlem
Jag tycker det är fint och fräscht fast konstigt att de inte har särskilda stolar för förstaklass.

Stolarna är bredare i 1 klass. Det är bara det att de står i samma layout i båda klasserna, då 2 klass har en hylla inne vid fönstret vilket saknas i 1 klass.
 

JoelG

Medlem
Det jag tycker är positivt är att SJ3000 klarar vintern bättre än SJ2000 vilket gör att man kommer fram inom rimlig tid även under vintern. SJ3000 1 klass har dessutom större toaletter (även i 2 klass), bättre utrymme vid fönstret/plats vid vägg, bättre läslampa, tyst avdelning är placerad på rätt ställe i tåget.

Det jag tycker är negativt med SJ3000 är att det inte finns 2+1 säten, reklam på borden (ska inte finnas i 1 klass enligt mig).

Sen rent allmänt så låter högtalarljudet för mycket och det skakar lite mer i svängarna.
 

JoelG

Medlem
Njae. Ta Stockholm-Sundsvall som exempel: Där går det ca 60 tåg per dag på den enkelspåriga sträckan Sundsvall Gävle. För att kunna hålla den kapaciteten har restiden förlängs för SJ Snabbtåg med 15-20 minuter för något år sedan. SJ2000 klarade inte vintern lika bra på den sträckan (en sträcka som jag åker ofta). Sen ska tågen ut och in från Stockholm C, Är tåget försenat från Stockholm så fallerar mötena norr om Gävle och blir därmed nedprioriterat av Trafikverket vilket leder till större försening.
 

pljung

Medlem
Åker X3000 mellan Sthlm - Gbg nu, och bara att skriva detta inlägg utan stavfel var inte lätt p.g.a. allt skakande och ryckande.
Inte det mest optimala om man vill sitta och jobba :(
Blev första och sista resan med detta tåg, håller mig till X2000 i fortsättningen.
 

In_Sweden

Medlem
Jag åkte med SJ3000 mellan Lund och Göteborg för någon vecka sedan. Egentligen är jag mest glad över SJs återkomst till Västkustbanan som gör tåget till ett bra alternativ igen på de sträckorna.

Jag har åkt väldigt mycket med Västtrafiks Regionor, visst sätet i SJ3000 är något skönare men kunde vara lite mjukare och gärna bredare. Även om det kanske skulle minska skilnaden mellan 1a och 2a klass. I övrigt så är det tyst, bekvämt och väldigt ljust innuti, både bra belysning och stora fönster som verkligen ger en bra upplevelse.

Om vi jämför med Öresundstågen som också går på sträckan så är SJ3000 långt bättre i Komfort. Verkligen natt och dag. Sen så är de ett steg under SJ2000, men jag tycker att det är okej. Resan är ju ändå snabbare som det är med SJ3000 än med Öresundståg, så jag överlever.

Nej, kort och gott så hade ett något bättre säte, med mer/mjukare stoppning och något bredare gjort detta till en fullträff. Nu är jag inte mer än bara nöjd med dem.

Mugghållarna på både SJ3000 och SJ2000 är numer för små för att jag ska kunna lägga telefonen där i, vilket jag finner fruktansvärt irriterande.
 

JoelG

Medlem
Mugghållarna är ju till för burkar eller kaffekoppar? Skulle de vara större finns väl risken att du får kaffe på dig istället? :)
 

Toby

Medlem
1:a klass i X3000 är sämst! Stolarna är gräsliga om man jämför med X2000.

Dessutom är det mer idioter i 1:a klass nu än förut. Har säkert inte med tåget att göra men haha.
 

Agö

Medlem
Sitter nu på SJ3000 från Malmö till Halmstad. Jag har nästan glömt bort hur skönt det är att åka tåg. Jag gillar designen. Att det dessutom är fem pers i hela 1 kl och jag är ensam i den tysta avdelningen gör det bara bättre.

Internet fungerar utmärkt. Och jag tycker nog att stolarna är bekväma.
 
Toppen