Senaste nytt

Lufthansa & SWISS, dag & natt...

Senator

Moderator
A380*G har rätt att vi alla upplever och värderar olika så några gillar LH, andra LX....

Men, jag är ganska övertygad att om vi skulle köra en undersökning av alla bolagen inom LH Gruppen, och deras affärsklassprodukter så skulle en majoritet av resenärer som har provat alla 3 senaste 2 åren ranka LH sämst.

Trots att jag inte har provat nya Austrian C är jag helt övertygad att min ranking skulle vara:
1. OS
2. LX
3. LH

Det finns ingenting exklusivt med LH affärsklass upplever jag, och LH är inte "Premium Carrier" inom gruppen tycker jag. Detta gäller både kortlinjer och långlinjer där Swiss är mycket bättre i min bok. Jag tittar ganska enkelt inte på att boka LH längre, dåligt "value for money" anser jag.
 

pitch

Medlem
Jag instämmer med Senators ranking där. Och visst är det konstigt att OS inte värderas högre, normalt. Dom har ju till och med alltid grüner veltliner att dricka (hurra!). Men... dom kanske är lite för avslappnade för dom som vill ha mer fiiinservice? Jag tycker ju bara det är ett plus, alldeles för servila människor gör mig bara obekväm.

Fast ska jag bara "åka buss" med korta flyg i ekonomi inom Europa så föredrar jag nog LH. Sitt ner, håll käft, läs tidningen, kom fram i tid. Precis vad jag vill ha i det fallet, och LH brukar leverera.

Någon borde tala om för dom att det kanske inte är optimalt stuk att hålla i C och/eller på långflyg, förstås.
 

EricT

Medlem
Jag glömde OS. Åkte med dem till Dubai i C förra året. Dock gamla...trots att det skulle varit nytt plan. De sätena var väl kanke inget att skriva hem om... dessutom vidriga färger. Service var grym, likaså mat och vin.
 
När jag flög OS(767) från PEK var det deserten som verkligen utmäkte sig. En stor och jättegod tårta bjöds det på!
Med den i magen tror jag nästan alla resenärer i Premium kabinen blev härligt orörliga och dåsiga en bra stund :D
 

Mr.A

Medlem
Har faktiskt aldrig provat Austrian i long haul business, verkar som att mat & vin är på toppnivå...
 

Hall

Medlem
Jag må vara prinsessan på ärten men jag tycker sätena i LX C är för hårda. Man behöver en eller två filtar under för att sova hyffsat och sedan är det lite trångt vid fotänden. LH i sin gamla C finns dock inte på kartan, då är t.o.m. SK bättre. LH i nya C eller OS i sin nya C ser jag framemot att prova. LH har problem med sin catering i samtliga klasser förutom F.
 

Bwan

Medlem
Ja, lite hårda är dom. Tycker dock man vänjer sig, men framförallt så är det trångt och klaustrofobiskt. Men då är jag 2m lång också :p Däremot tar jag hellre det än att riskera hamna i någon slags 2-2-2 eller 2-3-2 config, man ska inte behöva klättra över folk i longhaul C.

Sen tycker jag inte det är berättigat att LH ofta tar dom dubbla priserna jämfört med LX och OS.
 

Jonas C

Medlem
På A340 har 90% av passagerarna i SWISS Business direct aisle access. På Lufthansa är den siffran två tredjedelar. Med andra ord bör man nog kalla det för extrem otur på SWISS.
 
Toppen