Senaste nytt

Bestulen i incheckat bagage

jumbooze

Medlem
När jag åker från EZE eller andra ställen som erbjuder inplastning (och ej åker via TSA) så nappar jag på det för att då ser jag iaf snabbt om väskan har haft "påhälsning", kanske man skulle köpa ett antal rullar gladpack som alternativ ? :rolleyes:
 

Bamsefar

Medlem
Jag har blivit bestulen på en BA flight till Seattle, när jag landade - antar jag - så hade man "rafsat" runt kring den dragkedja som så att säga låste ihop väskan (som för övrigt var låst). Just dragkedja verkar alla tillverkare av väskor använda, och just nu är mitt råd att INTE ha dragkedja då den uppenbarligen går att "bryta upp" rätt lätt. I mitt fall försvann bara ett multiverktyg/kniv som låg precis i kanten mot just dragkedjan. Jag kan iofs inte säga om det var i London eller i Seattle det hela skedde, men jag vågar påstå att det var i Seattle det skedde...

I vilket fall, de verkar, baserat på andra berättelser, enbart söka efter mindre saker som ligger just kring öppningen. Ja de har nycklar osv (TSA alltså) så jag har konstaterat att man bör packa så att de varor - om man nu har några - som är värdefulla (antingen i pengar eller känslor) skall ligga längst ned och under allt annat typ. Och ibland funderar jag på om man helt enkelt borde packa allt i sunkiga plastsäckar (urk för doften....) som inte går att rota i utan att helt enkelt packa upp allt i lugn och ro.

Dvs de som stjäl har inte gott om tid - man måste göra det överjäkligt svårt helt enkelt, så de inte hinner/orkar stjäla något.
 

jumbooze

Medlem
Vakumpackpåsar eller Packit cubes kanske kan styra upp det hela och försvåra att man lätt plockar till sig något
 
Last edited:
Ett lås eller liknande är ju alltid att föredra. Har själv märkt att dragkedjor kan börja öppnas när man hanterar väskan (eller vad det nu är), kan tänka mig att under bagagehanteringen när väskorna dras mot varandra ökar risken för dom att öppnas. Skulle någonting ramla ut ur väskan då kan jag tänka mig att det är svårt att veta vilken väska det kom ifrån.
 

skoeld

Medlem
Många hem/reseförsäkringar har aktsamhetskrav som säger att man inte får någon ersättning om man checkar in stöldbegärligt gods, så det kan vara svårt att få ersättning oavsett.
 

nota bene

Medlem
Jag vet inte om jag är konstig eller löjlig men jag skulle aldrig checka in min systemkamera, dator eller liknande.

Jag checkar ofta in värdefulla föremål/varor, och har hittills aldrig haft några problem - har en transportförsäkring som täcker eventuella stölder dock. Däremot gäller detta mestadels flighter inom europa med stora bolag.
 

TCB

Medlem
Ha inte så stort hopp att få hjälp genom Solid Försäkring, de är det mest byråkratiska bolaget du kan ha att göra med. Försök få ut ersättning genom din hemförsäkring. Det är större chans att det lyckas. Jag har varit med om liknande händelser. Aldrig mer att jag skickar in ett ärende till Solid.
 
Toppen