Senaste nytt

Eurobonus AMEX försämrar försäkringen

drW

Medlem
Fick brev idag, vilket säkert flera av er också fått, från AMEX där de glatt berättar att de försämrat försäkringen så att medicinska omkostnader inte längre täcks. Man bör nog noga överväga om man inte ska betala resor med annat kort. De flesta har nog nu ett annat kort med bättre försäkringsvillkor. Vill de inte att man ska använda kortet till resor?
 

FF#1

Medlem
Man får nog tyvärr ha en heltäckande reseförsäkring och se kortets som en "bonus" som ev. kan vara bra att ha någon speciell gång.
 

drW

Medlem
Man får nog tyvärr ha en heltäckande reseförsäkring och se kortets som en "bonus" som ev. kan vara bra att ha någon speciell gång.

Absolut är det en bra idé. Jag kan bara tycka att försäkringen nu är väl tunn på ett kort dom kostar 1000kr årligen. Många bankkort har bättre för att inte tala om tex mitt Handelsbanken platinum som jag fått för halva det priset.
 

Glenn E

Medlem
Om man blir sjuk på resan räcker hemförsäkringen alldeles tickräckligt. Den är till och med bättre än många internationella sjukförsäkringar.
Bara resan är kortare än 45 dagar. Annars måste man komplettera.
 

drW

Medlem
Om man blir sjuk på resan räcker hemförsäkringen alldeles tickräckligt. Den är till och med bättre än många internationella sjukförsäkringar.
Bara resan är kortare än 45 dagar. Annars måste man komplettera.

Det är för de flesta riktigt, även om en del hemförsäkringar kräver tillägg för att bli bra på resan, men min poäng var ju snarast att många långt billigare kort har mycket bättre försäkringar. Om amex verkligen ville profilera sig som ett bra resekort skulle de rimligen förbättrat främst sådant som inte normalt täcks av hemförsäkringen tex självriskreducering, förseningsersättnimgar mm. Nu gör genomför de en minskning av försäkringsskyddet men har kvar det högs priset vilket åtminstone för mig gör att jag blir mindre benägen att betala resor med det kortet.
 

Glenn E

Medlem
Det är för de flesta riktigt, även om en del hemförsäkringar kräver tillägg för att bli bra på resan, men min poäng var ju snarast att många långt billigare kort har mycket bättre försäkringar. Om amex verkligen ville profilera sig som ett bra resekort skulle de rimligen förbättrat främst sådant som inte normalt täcks av hemförsäkringen tex självriskreducering, förseningsersättnimgar mm. Nu gör genomför de en minskning av försäkringsskyddet men har kvar det högs priset vilket åtminstone för mig gör att jag blir mindre benägen att betala resor med det kortet.
Jag förstår vad du menar men jag har inte diners eller Amex pga försäkringarna.
Helt ärligt har jag de korten för att jag får SAS poäng i Sverige eller Krisflyer miles när jag bodde i Malaysia.
Jag har tagit en utökad hemförsäkring som gäller i 90 dagar och ger ersättning vid försenat bagage eller försenad resa.
Det kostar bara 300 kronor eller något extra per år.
Självriskreducering vore ju bra om man fick på kortet.
Ger något kort det?
 

drW

Medlem
Om jag inte minns fel täcker mitt hansdelsbankskort självrisken på hemförsäkringen och bilförsäkringen om något händer när jag är borta samt även skador på hyrbil upp till 250000kr.
Jag har inte heller Amex för försäkringarnas skull men jag hör i min omgivning att många tror att amex har generösa försäkringar men det var möjligen sant tidigare och för de riktigt dyra platinum och centurion.
 

Glenn E

Medlem
Jag såg just att Amex har en särskild reseförsäkring för SAS pandion medlemmar.
Den försäkringen verkar bra men även den täcker bara sådant som inte hemförsäkringen täcker om man har hemförsäkring.
 
Toppen