Senaste nytt

Förlorat eller försvunnet bagage- vem försäkrar hemresa?

Traveller

Medlem
Det verkar som det är standard att bagage inte är försäkrat på hemresa vilket jag tycker är helt knäppt.
Vem försäkrar hemresa och vilka villkor gäller?
 

Alx

Medlem
Vad menar du mer konkret med förlorat/försvunnet samt försäkrar? Det är flygbolagets ansvar att se till att väskan kommer rätt. De är också ersättningsskyldiga om väskan förkommit för gott.

Däremot förväntas man ha tillgång till kläder, hygienartiklar m.m. eftersom man åtminstonde anses vara på hemmaplan och därmed har tillgång till sin egen garderob. Av den anledningen ersätts normalt sett inte utlägg för inköp av kläder m.m. så som på en utresa om väskan bara är tillfälligt borta. Jag har för mig att en väska inte anses förlorad förrän efter någon månad.
 

agehall

Medlem
Det som blir lite jobbigt för sådana som Traveller, är att man kanske bara har ett par timmar hemma. Visserligen har man säkert en skjorta och lite annat man behöver men ofta har man ju inte en extra väska... Undrar hur flyg- och försäkringsbolag ser på detta.
 

Kricka

Medlem
Visserligen har man säkert en skjorta och lite annat man behöver men ofta har man ju inte en extra väska... Undrar hur flyg- och försäkringsbolag ser på detta.

Agehall, du gör mig besviken - resväskor/handbagage av olika storlekar har väl alla.. :)
 

Alx

Medlem
Det som blir lite jobbigt för sådana som Traveller, är att man kanske bara har ett par timmar hemma. Visserligen har man säkert en skjorta och lite annat man behöver men ofta har man ju inte en extra väska... Undrar hur flyg- och försäkringsbolag ser på detta.

Jag förstår det. Jag har själv drabbats av liknande flera gånger. Men man får ju också förstå att flygbolagens ansvar börjar och slutar vid någon tidpunkt. Har man nästa flygning ut från Sverige med samma flygbolag så kanske de kan välja att se annorlunda på det hela. Det skadar ju aldrig att fråga!

En fundering, har inte alla någorlunda frekventa resenärer mer än EN resväska hemma?? Själv har jag en hel drös av olika storlek/kvalitet för olika ändamål.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hmm, jag har ofta behövt köpa en "skräpväska" extra på hemresor, då jag t.ex. hittat någon trevlig rom som inte får åka med mig uppe i planet.
Men nu har jag mera väskor än romflaskor hemma. :(
 

Nemo

Medlem
Och vad klassas som hemresa om man har två hem i varsitt land? Senaste gången incheckat var försenat var ett par längdskidor som jag hade tänkt åka på när jag var hemma över helgen. Och jag hade inte ett extra par skidor hemma. Inte heller fick jag ett par skidor av SAS vid reklamationen. Så det blev ingen skidtur den helgen.
 

agehall

Medlem
Agehall, du gör mig besviken - resväskor/handbagage av olika storlekar har väl alla.. :)

Handbagage har jag bara en väska för.

En fundering, har inte alla någorlunda frekventa resenärer mer än EN resväska hemma?? Själv har jag en hel drös av olika storlek/kvalitet för olika ändamål.

Jag har en liten resväska och en stor. Men inte mer än så. Det jobbiga är ju att man vill ha den rätta storleken. Om jag inte behöver den stora är den rätt otymplig att släpa runt på.
 

Alx

Medlem
Och vad klassas som hemresa om man har två hem i varsitt land?

Det land du har bokat resan ToR ifrån samt angivit som hemadress i bokningen. Är man så korkad att man råkar tala om för flygbolaget/försäkringsbolaget att man har bostad även i destinationslandet så får man skylla sig själv. Hände mig i somras... Något jag aldrig gör om... Då ansåg de att jag knappast behövde ersättning för klädinköp på utresan då man kan förvänta sig att jag har kläder även i den bostaden... Faktum var att jag då inte hade det, men det brydde de sig inte alls i. Det framgår ganska tydligt att de ersätter NÖDVÄNDIGA utlägg under väntetiden. Något de tolkar som de själva känner för...
 

Traveller

Medlem
Tog och sökte lite i frågan själv. Anledningen till frågan är att vi ofta packar ned dyra saker ( dykutrustning, kameror, dator, smycken osv) i vårt bagage och checkar in detta. Men, efter att jag frågat både Länsförsäkringar och Diners tyr det sig ganska tydligt att man är ganska ensam då dyrare saker försvinner i försvunnen väska. Det gäller ju även att vända sig till rätt flygbolag och då måste du veta på vilken sträcka baggaget försvann, något som kan vara svårt om man t.ex blandat en resa med flera flygbolag på ut eller hemresa. Nedan från Konsumentverket och SAS.

Konsumentverket :
Förlorat bagage - Konsumentverket

Förlorat bagage

Du kan ha rätt till ersättning om ditt bagage tappas bort när du flyger. Men se till att du begär ersättning av rätt företag.

Vid paketresor är det arrangören av resan som ansvarar för ditt bagage under den tid arrangören har hand om det. Det betyder att du kan ha rätt till ersättning om ditt bagage skadas, försenas eller tappas bort. Om du har köpt en reguljär flygbiljett är det flygbolaget som ska ersätta dig. Bestämmelserna gäller både för inrikes och utrikes resor.

Rätt till ersättning
Om flygbolaget erkänner att ditt bagage är förlorat, eller om det incheckade bagaget inte har kommit fram inom 21 dagar efter den dag då det skulle ha anlänt, har du rätt att få ersättning för vad ditt bagage var värt. Det är bra att framställa sina krav så fort som möjligt.

Flygbolagets skadeståndansvar för förlorat bagage är begränsat till 1 131 SDR (särskilda dragningsrätter) per passagerare. 1 SDR motsvarade cirka 11 kronor i snitt under 2010. Aktuellt värde finns på Riksbankens webbplats som du hittar via länken till höger. Om flygbolaget, flygbolagets anställda eller uppdragstagare avsiktligt eller genom grov vårdslöshet orsakat en skada gäller inte begränsningsbeloppen.

Värdefullt bagage
Om ditt bagage är värt mer än 1 131 SDR kan du meddela detta till flygbolaget när du checkar in bagaget. Genom att du gör en sådan så kallad ”särskild förklaring” kan du få högre ersättning om ditt bagage förloras. Då gäller i stället det belopp som du meddelar flygbolaget. Bolaget har rätt att ta ut en avgift av dig när du gör en ”särskild förklaring”. Du kan dock aldrig få högre ersättning än vad ditt bagage är värt.

Undantag
Om flygbolaget har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker i incheckat bagage så kan du inte räkna med att få ersättning om du trots det packat ner sådana saker och de försvinner. Det kan vara saker som värdehandlingar, nycklar, affärsdokument, viss elektronik och värdesaker.

SAS
http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/incheckat-bagage/IATA-resolution-302/

Home / Allt om resan / Bagage / Incheckat bagage /
Resa med anslutningar
Om du ska fortsätta din resa med ett annat SAS-flyg, Blue1 eller Widerøe, gäller samma bagageregler på hela resan. Men om du fortsätter med ett annat flygbolag, kan andra regler gälla. Alla IATA*-anslutna flygbolag har enats om en gemensamt avtal - IATA resolution 302. Detta avtal bestämmer vilka flygbolags bagageregler som gäller, när du reser med två eller fler flygbolag under samma resa. Syftet med detta avtal är att göra det lättare för dig som kund, och du ska veta hur mycket incheckat bagage du kan ta med på resan. Din biljett och resedokument visar vad som gäller för din resa.

* IATA - International Air Transport Association - består av totalt 230 flygbolag över hela världen.

IATA-regler
IATA delar upp världen i tre zoner (Traffic Conference zones; TC1, TC2 och TC3):

Inom varje TC-zone finns det även sub-zoner. Till exempel, inom TC zon 2, Afrika och Europa finns två sk. subzoner.

Beroende på var du reser, gäller följande:

Reser du mellan olika TC-zoner, bestämmer det flygbolag du reser med mellan dessa zoner, vilka bagageregler som gäller.
Reser du i en TC-zon, men mellan två subzoner, bestämmer det flygbolag du reser med mellan dessa subzoner, vilka bagageregler som gäller.
Reser du inom Europa, är det flygbolaget som du reser med den första internationella sträckan som bestämmer vilka bagageregler som gäller.
Reser du inrikes, bestämmer det flygbolag du reser först med, vilka bagagregler som gäller.
Notera att om du bokat en sk codeshare-flygning, så är det det flygbolag du faktiskt flyger med som bestämmer bagagereglerna. Om du till exempel har bokat en resa med SAS, men det är en partner som flyger. Då är det partnerns bagageregler som gäller. Bagagereglerna gäller tills du gör ditt första stop. Om du till exempel reser med SAS på utresan, är det SAS regler som gäller för den resan. Om du på hemresan reser med någon av våra partners, är det dennes bagageregler som gäller.

Resa till/från USA
Vid resa till och från USA skiljer sig reglerna något.

Det första flygbolagets bagageregler gäller alltid på både ut- och hemresa, oavsett längden på vistelsetid eller flygstopp under vägen.
Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA.
Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller.
 
Last edited:
Toppen