Senaste nytt

Byte mellan terminal 2F och 2D på Paris CDG. En timme tillräckligt?

Jacob

Medlem
Dags att ut och resa snart igen och Air France hade faktiskt både bästa priset och tiderna.

Men behöver byta mellan terminal 2F och terminal 2D på CDG och bytestiden ligger på en timme och 5 minuter.

Ni som bytt mer på terminal 2 än jag har, hur realistiskt är detta?
Jag har gått sträckan förut och det är en liten bit att gå även om terminalerna ligger bredvid varandra. Men framförallt behöver jag checka in bagage och det är nog det som mest oroar. CDG är ju inte känd för sin effektivitet. Några erfarenheter?
 
Det närmaste jag har en erfarenhet i denna bemärkelse är transfer från 2F till nybyggda 2G, vilket precis funkade på 45 minuter, men då var bagaget incheckat hela vägen. Vilket bolag ska du vidare med? Har du status där borde det inte vara några problem att hinna med promenaden och incheckningen...
 

Roger J

Medlem
Jacob, det borde väl fungera. Blir det krisigt, så ta tag i en personal så får de lotsa dig igenom om det skulle vara kö. Bagaget är nog det största problemet ifall du tänkt polletera något.
Du är väl guld med FB också?
 

Jacob

Medlem
Det är byte Air France-Air France och jag är guld i Flying Blue.

Det är som sagt det incheckade bagaget jag främst funderar över och hur pålitliga Air France är med att få det överflyttat, exempelvis om inkommande flyg nu skulle vara några minuter sent. Hade det varit Frankfurt eller München med supereffektiva tyskar hade jag inte ens funderat på det, men jag har alldeles för mycket erfarenhet av hur Frankrike fungerar.
 

Gnopps

Medlem
Det kan bli knepigt med baggaget, jag har förlorat det med mer tid än så (men också klarat det). Nuförtiden har jag så sällan incheckat så jag kan inte säga så mycket om just det.

För dig själv blir det inte bekvämt men möjligt. Med guldkortet kan du använda No1 Priorite säkerhetskontrollen om du måste igenom en sådan.
 
Ah, jag missförstod din första post och tänkte att du behövde claima bagage och checka in igen på CDG. Men då ska det inte vara några problem, förutsatt att ni inte är riktigt sena. Se bara till att få en självlysande "Short transfer" tagg på Arlanda och jag skulle säga att saken är biff.
 

rvarttinen

Medlem
Har bytt på CDG ett antal gånger, men kortare tid än en timma, och det har gått bra varje gång. Trots försenat flyg vid ett tilfälle från Stockholm, med en resulterande bytesstid på tjugo minuter, kom både jag och mitt bagage till SFO (2F->2E). En timma torde fungera, dock; räkna inte med att få någon tid över att sitta i loungen ...
Nja, en gång blev bagaget försenat, men det var på hemväg till ARN med en bytestid på ca fyra timmar. Varför just den gången är en aning obegripligt.
 
Toppen