Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

flying

Medlem
Jag skulle göra en Star Alliance bokning genom EB. Vet dock inte resultatet av mina önskemål än då agenten som tog emot mitt samtal fick någon form av "error" och skulle återkomma till mig! Detta var i början av September:mad:
 

Dr. Miles

Expert
Om någon har First class award bokning av THAI flygning mellan Bangkok och Tokyo med TG642/TG643 under feb-mar 2013, bör ni kolla er bokning.

Enligt Airlineroute.net, kommer THAI att byta Boeing B777-300ER(Jet Airways plan) mot A330(utan First class, dessutom endast gamla Business class stolar) mellan 2013-FEB-16 och 2013-MAR-30.
 

pljung

Medlem
Hej,
Har läst denna tråd och förstår att det sker en del förändringar med vilka som erbjuder First inom Asien, men jag och en kollega har lite smått planerat en bonusresa i First inom Asien (både South East & Central/Far East), och har en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
1. När räknas bonusresan som O/W, respektive ToR?
2. Hur många segment är det möjligt att boka, och är det olika bränlsetillägg/skatter för respektive flygbolag?
3. Är det bättre att satsa på färre och längre segment, och hur långa segment finns det inom Asien?

Är det också någon som gjort en sådan resa och kan komma med tips på en bra routing, så hade det varit uppskattat :)
 

pljung

Medlem
Använder du US-Airways Dividend miles så är det T & R som gäller. Du kan resa enkel men betalar alltid för T & R. Max 8 sektorer, ett stop-over tillåtet. Med Dividend miles betalade jag knappt 1000 kr för en resa i F och C nu i sommar med 7 sektorer. Kolla tråden om bokningar med Dividend Miles, så hittar du mycket matnyttigt.

Nu kommer min bonusresa ske med EB poäng, men ska läsa tråden då jag antar att det finns lite tips om routing m.m. :)
 
Last edited:

Bwan

Medlem
Fr o m 2013-APR-29 flyger Asiana Airlines Boeing 747-400 med First class kabin på en av de flighterna mellan Seoul-Hong Kong.
Men enligt ExpertFlyer ser det inte ut som att man kan boka First class på denna sträcka. :(

1.34..7
OZ745
Seoul ICN19:50 - Hong Kong 22:40 744

12.45..
OZ746
Hong Kong 00:30 - ICN 05:00 744​

Källa: ASIANA AIRLINES S13 Hong Kong Operation Changes as of 17MAR13 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

Jag undrar varför det är så? Jag flög den här sträckan med 747-400 Combi för nåt år sedan, bokad i C. Vi skulle sedan vidare till FRA i First, då blev vi placerade i First även på HKG flighten, men med C catering förstås.
 

Dr. Miles

Expert
THAI kommer att operera Bangkok-Beijing rutt med Boeing 747-400 igen från vintertidtabell 2013. Dvs det kommer att finnas First class kabin.

Airlineroute.net skrev:
THAI on Monday 27MAY13 has adjusted its inventory for planned flight operation in Winter 2013 season. Selected changes, reported on Airline Route on 24MAY13, are now appearing in TG’s inventory and available for reservation.

Following changes are now appearing in TG inventory, and available for reservation, since Monday 27MAY13:
.
.
Bangkok – Beijing TG614/615 Boeing 747-400 replaces A330-300, daily

Även Bangkok-Osaka (och vidare mot Los Angeles) får First class som opereras med Boeing 777-300ER.
Airlineroute.net skrev:
Bangkok – Osaka Kansai – Los Angeles Osaka – Los Angeles sector resumes with 3 weekly 777-300ER

Källa: THAI W13 Operation Changes as of 28MAY13 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
 

Magino

Medlem
Även Bangkok-Osaka (och vidare mot Los Angeles) får First class som opereras med Boeing 777-300ER.

Är du säker på att denna flight kommer ha First? Vad jag har läst och sett så kommer den trafikeras av en av deras nya 777-300ER som endast har ekonomi och deras nya business.
 
Toppen