Senaste nytt

Ryanair vill flyga inrikes i Sverige

Säkerligen har alla redan läst det här om att Ryanair vill nu flyga inrikes och biljetten skall kosta 90 kronor.
Vad tycker ni om det?

Ryanair ska börja flyga inom Skandinavien - DiSe

Även om jag är stark SAS simpatisör så om det kommer någon ny aktör på sträckorna GBG-Stockholm, GBG-Malmö, GBG-Luleå och GBG-Östersund(vinter) blir jag bara glad. Det som önskas mest är kanske GBG-Sälen, bilresan dit är ju rena plågan. Med andra ord vill jag att Ryanair baserar sitt hub i Göteborg.

Med det skall inte vara något annat är Bromma eller Arlanda när man reser till Stockholm. Jag kan även tänka mig betala mer än 90 kronor.
 

fcl

Medlem
Tror ni detta är ett utspel för att få gratis mediautrymme eller allvarligt menat?

Men jag får väl önska mig Linköping-Oslo någon gång per vecka :) vilket kanske inte är så sannolikhet när Skavsta är bas för Ryanair.
 

vicce

Medlem
Flyger de Göteborg-Stockholm för 90:- så visst, men vad jag hört när man flyger med RyanAir (aldrig flugit med RyanAir själv) så tillkommer det ju en massa, så priset kommer ju bli mer än 90:- ändå. Så för att jag skulle välja dem inrikes så får priset ligga på runt 100:- max. Annars finns det konkurrenter som tar några hundralappar mer, men där "allt" ingår.
 
Jag tror inte på Ryanairs idé om ambitionen att satsa på inrikes. Flera frågor jag själv ställer mig. Ska de öppna bas på ARN eller BMA? Vilka linjer hade de tänkt sig? Tidigare satsningar på NYO-OSL/Tammerfors/AAL? Hur har det gått?
De största inrikeslinjerna vi har är i särklass ARN/BMA-GOT/MMX/LLA/UME osv.
Är affärsresenären beredd att ta sig ner till Skavsta för att sedan ta sig till UME?
Skulle Ryanair starta inrikeslinjer, hur ser deras geografiska upptagningsområde ut? Många inom t ex. Mälardalen reser med tåg då det är för tidskrävande att t ex. ta sig upp till ARN för att sedan flyga ner till MMX eller GOT.
Och finns det en efterfrågan på att stationera en 737-800 på t ex. Linköping för att flyga inrikes?

Nej, min spontana tanke är nej.
 

twiggs

Medlem
Jag tror inte på Ryanairs idé om ambitionen att satsa på inrikes. Flera frågor jag själv ställer mig. Ska de öppna bas på ARN eller BMA? Vilka linjer hade de tänkt sig? Tidigare satsningar på NYO-OSL/Tammerfors/AAL? Hur har det gått?
De största inrikeslinjerna vi har är i särklass ARN/BMA-GOT/MMX/LLA/UME osv.
Är affärsresenären beredd att ta sig ner till Skavsta för att sedan ta sig till UME?
Skulle Ryanair starta inrikeslinjer, hur ser deras geografiska upptagningsområde ut? Många inom t ex. Mälardalen reser med tåg då det är för tidskrävande att t ex. ta sig upp till ARN för att sedan flyga ner till MMX eller GOT.
Och finns det en efterfrågan på att stationera en 737-800 på t ex. Linköping för att flyga inrikes?

Nej, min spontana tanke är nej.

I detta fall tror jag att det gäller att tänka om något. Ryanair är inte så dumma att de kommer att flyga mellan NYO och SDL/GOT/MMX där andelen punkt–till–punktresenärer som är affärsresande är väldigt högt. Men på linjer som NYO–OSD/KRN/LLA ett par dagar i veckan (typ torsdag, fredag och söndag) har jag inga som helst tvivel med att se lyckas! Det gäller bara att man plockar russinen ur kakan.

Min spontana tanke: JA!
 

Kristofer

Medlem
Tror ni detta är ett utspel för att få gratis mediautrymme eller allvarligt menat?

Såklart det är. Vi kan lägga det till listan över andra utspel i media senaste åren:

- Avgift för toaletterna: Toalettbesök på Ryanair kan kosta - DN.SE
- Ståplatser: Ryanair vill införa ståplatser | Resor | SvD
- Interkontinentalt flyg: Ryanair planerar lågprisflyg till New York | Resa | Aftonbladet
- Avskaffande av styrmännen: http://www.aftonbladet.se/resa/article12470680.ab
- Avgift för överviktiga: Ryanair överväger extra avgift för överviktiga | Resor | SvD
- Sängplatser i bagagehyllan: Ryanair vill ha liggplatser i bagagehyllan | Flyg | Resa | Aftonbladet

Det ena dummare än det andra. Så fort O'Leary öppnar munnen hamnar det som huvudnyhet i alla medier. Samma utspel kan dessutom köras gång på gång - medierna hakar helt okritiskt på. Ryanair får gratisreklam värd miljarder.
 

Gnopps

Medlem
Ryanair har en förmåga att få resenärer till sina linjer, jag tror nog att de har möjlighet att lyckas. Själv har jag aldrig gett en krona till dem och är stolt över det, de behandlar sina kunder, anställda och omvärld så dåligt att jag verkligen inte vill stödja dem. Inget (flyg)bolag är fläckfritt men Ryanair så mycket värre än de andra. Så även om det vore bra för konkurrensen hoppas jag den svenska befolkningen slipper Ryanair.
 
Toppen